2026-01-10, 23:04
Medlem
Sändes ikväll mellan 22-22:55. Säsong 1. Avsnitt 6.

Citat:
Secret Nazi Science, TV10 10/1 22:00. Bending the Elements. Nazisterna byggde ett antal radarstationer och system utnyttjade kraften av frekvenser som hjälpte dem att planera nästa drag, utnyttjade de även kraften från självaste solen? Producerat år 2024. Del 6. Säsong 1. Regissör: Daniel Oron. Medverkande: Andrew Mcpherson, Daniel Oron, Natasha Ryan, Chloe Palmer Laporte.

Nån som såg detta ikväll? Någon som sett tidigare avsnitt? Måste säga att det var intressantare än vad jag trodde från början.
Citera
2026-01-10, 23:23
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag har inte sett den, men funderar på att se den.

Kändes serien seriös? Fick du lära dig nåt nytt som förvånade dig?

Såg nu att den går att se i appen Pluto TV.
Citera
2026-01-11, 00:40
Medlem
TheGretaResets avatar
Samma djävla skitkanal som tidigare jagat Adolf och nazistguld.

Tom det där djävla skattletarprogrammet är bättre. Oak island? tom förrådsfyndarna.
Citera
2026-01-11, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag har inte sett den, men funderar på att se den.

Kändes serien seriös? Fick du lära dig nåt nytt som förvånade dig?

Såg nu att den går att se i appen Pluto TV.
Det var en hel del jag inte visste. Slaget om Storbritannien som exempel. Blitzen. Man fick veta hur utvecklingen av radar såg ut. Tyskarnas kompetens på det området imponerade. De kunde bomba med precision nattetid utan att se målet.
Citera
2026-01-11, 15:07
Medlem
Rekommenderar att läsa lite här,
https://www.imdb.com/title/tt10187646/reviews/

Av alla Gigabyte av film/tv-material jag har om 2:a världskriget så tycker jag nog denna serie är bland de sämsta jag sett.
Citera
2026-01-11, 15:29
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Det var en hel del jag inte visste. Slaget om Storbritannien som exempel. Blitzen. Man fick veta hur utvecklingen av radar såg ut. Tyskarnas kompetens på det området imponerade. De kunde bomba med precision nattetid utan att se målet.

Aha. Jag tror vi är långt ifrån varandra i ålder. Blitzen och Londons förstörelse är extremt välkänt. Har förekommit i en hel del spelfilmer och serier genom åren förutom dokumentärer och böcker. Senast jag såg nåt om det var i Mr Books mysterier när jag tittade på serien förra året.

Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Rekommenderar att läsa lite här,
https://www.imdb.com/title/tt10187646/reviews/

Av alla Gigabyte av film/tv-material jag har om 2:a världskriget så tycker jag nog denna serie är bland de sämsta jag sett.

Då är det nog inget för mig. Nån dokumentärserie du kan rekommendera?
Citera
2026-01-11, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Aha. Jag tror vi är långt ifrån varandra i ålder. Blitzen och Londons förstörelse är extremt välkänt. Har förekommit i en hel del spelfilmer och serier genom åren förutom dokumentärer och böcker. Senast jag såg nåt om det var i Mr Books mysterier när jag tittade på serien förra året.

Då är det nog inget för mig. Nån dokumentärserie du kan rekommendera?
Finns mängder av äldre serier att köpa/ladda ner som mer handlar om direkt fakta, Det som visas på TV10 om WW2 är USA producerat och mest gjort för att tjäna slantar.

Tillägger att man inte ska blanda ihop radar och signalsändare som tyskarna hade, signalsändare bestod av att antal radiomaster utplacerat i linje. Tillexempel så sände en mast ut en rak signal från Holland medan en annan mast från Frankrike sände ut en lika signal mot ett riktat håll " vi säger Coventry".. När de tyska bombplanen var i luften på natten och spårade sina signaler och när mottagaren i bombplanen såg att båda signalerna korsades visste de då att de var på rätt plats i luften och släppte sina bomber i natten, om än på lite måfå träffade de alltid något. Tror att tyskarna låg efter i utvecklingen av radar hela tiden, men de var nog först med ett väl fungerande radarstyrt siktsystem på deras kryssare/slagskepp. En annan sak de hade var deras mini radarpejling som de hade en del av deras nattjagare (flygplan) tysken pejlade in sig under ett allierat bombplan och med riktade kanoner snett uppåt sköt de några salvor mot buken på bombplanet och försvann till till nästa objekt i nattens mörker.
Citera
2026-01-11, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Finns mängder av äldre serier att köpa/ladda ner som mer handlar om direkt fakta, Det som visas på TV10 om WW2 är USA producerat och mest gjort för att tjäna slantar.

Tillägger att man inte ska blanda ihop radar och signalsändare som tyskarna hade, signalsändare bestod av att antal radiomaster utplacerat i linje. Tillexempel så sände en mast ut en rak signal från Holland medan en annan mast från Frankrike sände ut en lika signal mot ett riktat håll " vi säger Coventry".. När de tyska bombplanen var i luften på natten och spårade sina signaler och när mottagaren i bombplanen såg att båda signalerna korsades visste de då att de var på rätt plats i luften och släppte sina bomber i natten, om än på lite måfå träffade de alltid något. Tror att tyskarna låg efter i utvecklingen av radar hela tiden, men de var nog först med ett väl fungerande radarstyrt siktsystem på deras kryssare/slagskepp. En annan sak de hade var deras mini radarpejling som de hade en del av deras nattjagare (flygplan) tysken pejlade in sig under ett allierat bombplan och med riktade kanoner snett uppåt sköt de några salvor mot buken på bombplanet och försvann till till nästa objekt i nattens mörker.
Bra och informativt skrivet.
Citera
2026-01-11, 17:29
Medlem
XtraXs avatar
Andra världskriget: Kampen vid fronten på Netflix är 100 gånger bättre än det som går på tv. Plus att man slipper reklamen.

"Through vividly enhanced archival footage and voices from all sides of the conflict, this docuseries brings WWII to life like never before. BAFTA winner John Boyega ("Star Wars," “The Woman King”) narrates this new exploration of the war's definitive moments."

Trailer.
https://www.youtube.com/watch?v=dz1rTZE9xgE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in