Citat:
Ursprungligen postat av
Mogna-Meloner
Aha. Jag tror vi är långt ifrån varandra i ålder. Blitzen och Londons förstörelse är extremt välkänt. Har förekommit i en hel del spelfilmer och serier genom åren förutom dokumentärer och böcker. Senast jag såg nåt om det var i Mr Books mysterier när jag tittade på serien förra året.
Då är det nog inget för mig. Nån dokumentärserie du kan rekommendera?
Finns mängder av äldre serier att köpa/ladda ner som mer handlar om direkt fakta, Det som visas på TV10 om WW2 är USA producerat och mest gjort för att tjäna slantar.
Tillägger att man inte ska blanda ihop radar och signalsändare som tyskarna hade, signalsändare bestod av att antal radiomaster utplacerat i linje. Tillexempel så sände en mast ut en rak signal från Holland medan en annan mast från Frankrike sände ut en lika signal mot ett riktat håll " vi säger Coventry".. När de tyska bombplanen var i luften på natten och spårade sina signaler och när mottagaren i bombplanen såg att båda signalerna korsades visste de då att de var på rätt plats i luften och släppte sina bomber i natten, om än på lite måfå träffade de alltid något. Tror att tyskarna låg efter i utvecklingen av radar hela tiden, men de var nog först med ett väl fungerande radarstyrt siktsystem på deras kryssare/slagskepp. En annan sak de hade var deras mini radarpejling som de hade en del av deras nattjagare (flygplan) tysken pejlade in sig under ett allierat bombplan och med riktade kanoner snett uppåt sköt de några salvor mot buken på bombplanet och försvann till till nästa objekt i nattens mörker.