2026-01-10, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Såvitt jag vet och förstår så har du rätt att köra med ditt släp, med 800 kg totalvikt, så länge du du inte lastar det så att totalvikten överstiger 750 kg på släpet..

Stämmer om du har körkortsklass B**E eller högre.

Ställer man frågan som TS gör lär man inte ha mer än B - och får inte köra kombinationen ens olastad.
Citera
2026-01-11, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Stämmer om du har körkortsklass B**E eller högre.

Ställer man frågan som TS gör lär man inte ha mer än B - och får inte köra kombinationen ens olastad.

Förtydligande:

Med korrekt körkort får man dra släpet fulla totalvikt: i detta fallet 800 kg.
Begränsningen blir då bilens angivna högsta släpvagnsvikt.

Med bara B-körkort blir det stopp över 750 kg.

Svaret på själva grundfrågan torde vara att väga ner släpet genom en förändring av däckens belastningklass. Kolla vad du har för belastningsindex idag och jämför i tabellen här:

https://www.dackia.se/om-dack-och-falgar/belastningsindex

Men, innan du gör något drastiskt så rådgör med din besiktningsstation. Dom är de enda som kan ge dig ett hållbart råd.

Andra alternativ är att sälja släpet och köpa ett som redan är invägt på 750 kg. Det finns gott om just 750 kg-kärror ute på marknaden, oftast obromsade.

Eller skaffa dig ett riktigt körkort! Bara B är ytterst begränsande när man skall dra någonting.
Citera
2026-01-11, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suzukis
Köpte en gammal Volvo XC90, mycket bra bil förutom bensinförbrukningen, men efteråt blev jag upplyst av "Släpets högsta tillåtna totalvikt vid körkortsbehörighet B 750 kg", mitt lilla släp 'väger' tydligen 800kg

Släpet är av 80-tals svensk galvad kvalitet

Kan jag minska bilens totalvikt?
Bilen har 7 säten, kan jag kasta ut två och tjäna 160kg?

Det går nog inte att registrera om en typgodkänd bil till en lägre totalvikt. Om du plockar ur två säten så kommer ju bilens TJÄNSTEVIKT att bli lägre, men TOTALVIKTEN påverkas förmodligen inte. Totalvikten är ju bilens vikt när den är fullastad. Och även om du plockat bort stolar kan du ju fortfarande lasta in prylar i bilen. Möjligen skulle du kunna bygga om bilen så att det inte går att lasta så mycket i den, men att få igenom det i en registreringsbesiktning kan mycket väl vara helt omöjligt.

Men det spelar inte så stor roll, för det är helt fel väg att gå. Bara registreringsbesiktningen kommer att kosta dig minst 2000 spänn, nämligen. Och även om det skulle lyckas, så har du bara löst problemet för just den här bilen. Om du byter bil igen så kommer problemet tillbaka.

Det är MYCKET enklare att ta ett B96-körkort. Det är en billig behörighet att skaffa när man har B-behörighet sedan tidigare. Det är nämligen inget kunskapsprov ("teoriprov"), det är enbart ett körprov ("uppkörning").

Det är tillåtet att göra körprovet i sin egen bil med sitt eget släp. Du har ju redan både bil och släp som uppfyller kraven, om jag förstått det rätt. Kolla upp det här: https://www.trafikverket.se/korkort/ta-korkort/personbil-och-latt-lastbil/b-utokad-b96/

Så det enda du behöver göra är att boka ett körprov. Det kostar 1000 kronor. Du behöver inte ens skaffa körkortstillstånd. (BE-behörighet kräver mycket mer, t.ex. körkortstillstånd, teoriprov...)

Ja, förvisso är det bra att kolla vad man behöver kunna först, men... jag har en känsla av att den som kört mycket med släp klarar en sådan uppkörning ganska lätt.
Senast redigerad av gart 2026-01-11 kl. 08:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in