2026-01-07, 19:33
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treschow
Tala gärna om för mig vad meningen är att ploga upp all snö från gatan och placera den på trottoaren har för mening? Är det bara för att vara så sadistiska som möjligt och gör det surt för fotgängaren? Samma sak gäller med att ploga upp höga vallar mot gatuparkering så att ingen bil har möjlighet att parkera någonstans. Detsamma gäller att ploga in bilar å det värsta tänkbara.

Hoppas ni får utstå mycket skit under era arbetspass!

Vart ska dom placera den om den ska PLOGAS bort från vägen menar du?
Ska dom ha med sig en stor dammsugare?
Citera
2026-01-07, 19:45
Medlem
Treschows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Vart ska dom placera den om den ska PLOGAS bort från vägen menar du?
Ska dom ha med sig en stor dammsugare?
Ja, inte fan ska den upp på trottoaren i alla fall. Tycker du det är en bra lösning? Perfekt för äldre med rollator, folk i rullstol eller andra med problematik, eller hur?

Kör bort snön eller ploga in den där ingen rör sig eller bilar ska parkeras. Det finns alltid ställen. Men är man en "plogare" utan minst tillstymmelse till hjärnfunktion i kombination med sadistiskt tänk, då blir det inte bättre.

Igår såg jag två idioter som plogade på samma ställe tre gånger i omgångar, trots att det slutat snöa för längesedan. Det tarvar en särskild typ av efterblivenhet för att utföra ett sådant moment.
Citera
2026-01-07, 19:49
Medlem
Kan ni inte ploga på sommaren istället då folk är lediga och inte måste till jobbet?
Citera
2026-01-07, 19:53
Medlem
Hur fungerar det med bemanning för snöröjning egentligen?
Sätter man upp sig på någon lista som säger att man är tillgänglig ifall det behövs?
Kör man sina egna maskiner + skopor eller finns dessa på standby någonstans som man får hämta inför ett pass?
Citera
2026-01-07, 20:02
Medlem
HBTKuks avatar
Bra att det plogas. Snön lär vara rena mannan som faller från himlen för er. Brukar gå ut i fönstret och ta en titt när jag hör plogbilen komma. De är ganska tuffa.
Citera
2026-01-07, 20:08
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ja, inte fan ska den upp på trottoaren i alla fall. Tycker du det är en bra lösning? Perfekt för äldre med rollator, folk i rullstol eller andra med problematik, eller hur?

Kör bort snön eller ploga in den där ingen rör sig eller bilar ska parkeras. Det finns alltid ställen. Men är man en "plogare" utan minst tillstymmelse till hjärnfunktion i kombination med sadistiskt tänk, då blir det inte bättre.

Igår såg jag två idioter som plogade på samma ställe tre gånger i omgångar, trots att det slutat snöa för längesedan. Det tarvar en särskild typ av efterblivenhet för att utföra ett sådant moment.

Det kanske går på en liten ort, men i en stad blir det både för dyrt och för svårt att lösa rent logistiskt. Du får välja mellan att ingen kan gå ut, få mat, inga transporter kan komma fram, företag som förlorar intäkter och inte kan betala ut löner eller att några få i rullstol får ta färdtjänst eller stanna hemma.

Tror svaret är rätt uppenbart för oss andra.
Citera
2026-01-07, 20:20
Medlem
Citat:

Ploga in den där den ingen rör sig? Hur i helvete skulle det gå till menar du? Och vadå ta upp den, ska de vela med lastbilar och hjullastare för att få bort snön helt? Jag gissar att du då hade gnällt över att allt tar för lång tid..
Citera
2026-01-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Har dålig koll, men får man köra plogbil i 11 timmar som TS?
Snöröjning är undantagna från KOV
Citera
2026-01-07, 20:24
Medlem
Treschows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benflis
Ploga in den där den ingen rör sig? Hur i helvete skulle det gå till menar du? Och vadå ta upp den, ska de vela med lastbilar och hjullastare för att få bort snön helt? Jag gissar att du då hade gnällt över att allt tar för lång tid..
Det finns uppsamlingsplatser dit det dumpas snö, har sett sådant förut. Inte nu längre dock, men det är väl för att kommunen är liksom, snöplogare, idioter.
Citera
2026-01-07, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BEATNGU-NR1
En tråd för oss som plogar med maskin på ett eller annat sätt. Hur går det för er? Får ni ris eller ros?
Jag kör hjullastare och plogar/sandar åt kommunen och några fastighetsbolag. Rundan tar ca 11 timmar.
Detta är i Boråsområdet, och det har kommit rätt mycket snö här. Men jag vet att vi har kommit lindrigt undan jämfört med andra delar av Sverige. Tycker själv att det för det mesta är uppskattat när man kommer. Förutom i "utsatta" områden. Där parkerar man gärna på gångvägar och går bakom maskinen med barnvagn när man backar. Är förskonad från olyckor än så länge. Hur ser det ut för er andra där ute i landet?

Följer du de feministiska direktiven? https://www.mp.se/karlstad/just-nu/feministisk-snorojning-i-karlstad/
Citera
2026-01-07, 20:26
Medlem
Citat:
Det finns uppsamlingsplatser dit det dumpas snö, har sett sådant förut. Inte nu längre dock, men det är väl för att kommunen är liksom, snöplogare, idioter.

Uppsamlingsplatser brukar bara användas när snön ligger hela vintern.
Citera
2026-01-07, 20:47
Medlem
Masmos avatar
Vill bara utbringa ett tack till er som skottar snö så att fittor som jag kan ta mig fram i vardagen, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in