Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-06, 16:45
Medlem
Lägenhet, 4 rum, 100m2. Router (Tele2) placerad i ena hörnet av bostaden. Har svindålig täckning i stora delar av hemmet. Har försökt lösa med en sån accesspunkt som går via elnätet, funkar dåligt, väldigt långsam och instabil.

Kan dra kabel till accesspunkt i annan del av vardagsrummet, men inte vidare ut i lägenheten pga frun, men vill ha riktigt bra täckning framöver.

Extenders ska helst vara små och diskreta, inte massa antenner etc (återigen pga frun).

Hur löser jag detta? Vad ska jag köpa för utrustning? Kan någon rekommendera ett bra kit?
Citera
2026-01-06, 17:05
Medlem
Mesh. 2000:-
Citera
2026-01-06, 17:05
Medlem
Sereenas avatar
Du får nog lov att välja lite här, bra täckning eller fruns estetiska ideer, kan bli svårt att uppfylla båda.
Citera
2026-01-06, 17:15
Medlem
Helgedenfetes avatar
En billig sak du kan testa först, iomed att du har routern ståendes i ena hörnet.
Sätt en metallplåt precis bakom (Antar att det är en rundstrålande variant) antennen så att fältet bakom reflekteras in mot lägenheten.
I min förra lgh hade jag routern ståendes i ena änden av lgh och detta förbättrade mottagningen i andra änden av den.
Citera
2026-01-06, 17:16
Medlem
franges avatar
En bättre router. Den skiten du får med från operatörerna - i ditt fall Tele2 - är oftast det absolut sämsta och billigaste skiten det går att få tag på, så kassa brukar knappt ens gå att köpa i butik.
Citera
2026-01-06, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amorphic
Kan dra kabel till accesspunkt i annan del av vardagsrummet, men inte vidare ut i lägenheten pga frun, men vill ha riktigt bra täckning framöver.
Det går att lösa med Powerline eller Homeplug som en del kallar detta. Det finns till och med accesspunkter med inbyggd Powerline.
Citera
2026-01-06, 18:40
Medlem
NyaHenriksss avatar
Lösningen heter mesh!
Köp en router och 2st meshpuckar så har du bra och snabb täckning överallt.
Själv har jag TP-link men övriga tillverkare funkar säkert lika bra.
Besök Kjell eller giganten så hjälper dom dig.
Köp absolut ingen extender eller repeater, då får du bara fler nätverk att ansluta med.
Mesh ska du ha!
Senast redigerad av NyaHenrikss 2026-01-06 kl. 18:48.
Citera
2026-01-06, 19:07
Medlem
kobents avatar
Köp två asus routers, t.ex. två stycken asus ax59u som just nu kostar 749 styck på elgiganten.

Du kan ha en som main router och den andra som mesh med trådlös backhaul.

Du nämner inte hur snabbt internet du har, om du vill ha 1000mbit trådlöst i hela huset kan det bli lite klent. Jag har 5 stycken olika asus routers i mesh, på min main router får jag 1000 mbit och ifrån ax59u som sitter en våning upp får jag 500mbit med trådlöst backhaul.

Så för att sammanfatta, köp två stycken på elgiganten och ditt problem är löst. Dessa täcker lätt 100 m2 och lite till. Sätt dem gärna högt upp också för bättre täckning.

Svårt att lösa detta problem billigare än såhär. Försök sätta huvudroutern så nära resten av lägenheten som möjligt. Därefter sätter du den andra cirka ett rum bort, sikta på runt -60dbm i antennstyrka mot första routern. Du kan se detta i Asus appen på mobilen så att du kan flytta runt router #2.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/router/asus-rt-ax59u-wifi-6-router/599661?srsltid=AfmBOoq723i-VevwJL6gG-DL2ZwSdRQOEQzxfXkiL6tstLwwrzW6jxem8g8
Citera
2026-01-06, 20:14
Medlem
Antagligen räcker det byta ut routern du fick av leverantör till modern bättre.
Separera 2.4 och 5GHz kanalerna också, ladda sedan ner Wifianalyzer appen på mobilen och se vilka kanaler som är minst belastade på båda näten, ändra till lämplig kanal på båda banden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in