Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-06, 17:48
Medlem
Det är sedan länge känt att världen i praktiken är uppdelad mellan väst och öst. Det som förändrats är att öst i allt högre grad tar inflytande över väst inte genom militärmakt, utan genom ekonomi. Östliga aktörer köper upp företag, gruvor och strategiska tillgångar i Europa. I dag finns många europeiska företag som helt eller delvis ägs av intressen kopplade till Kina eller Ryssland.

I Afrika ser vi ett liknande mönster. Väst skickar bistånd, medan öst investerar, köper upp fabriker, infrastruktur och naturresurser och tar långsiktigt kontroll. Det är inte solidaritet, utan geopolitik.

Samtidigt står aktivister och rörelser i väst och demonstrerar mot USA och mot västligt inflytande, ofta med krav på att ”släppa fram” öst. Ironiskt nog är det samma östliga system som varken värnar miljö, HBTQ-personer, yttrandefrihet eller svaga grupper i samhället. I praktiken innebär det en väg mot mer auktoritära samhällen och mindre individuella rättigheter.

Det märkliga är att många av dem som riskerar att drabbas hårdast av ett sådant skifte är de som ropar högst för det. Samtidigt är det ofta de som arbetar för att bromsa utvecklingen genom säkerhet, ekonomi och geopolitik som pekas ut som problemet.

För mig är det svårt att förstå hur man kan vara så kortsiktig och samtidigt så säker på att utfallet blir bättre. Vad är det jag missar? Jag vill förstå vad de ser som jag inte ser.
Citera
2026-01-06, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Jag ser framför mig nya axelmakter växa sig fram. Trump, Putin, Xi delar upp sina intressesfärer. Kina får Taiwan och Östasien, USA får Sydamerika, Grönland och trolla vidare i Mellanöstern. Ryssland det gamla östblocket delvis återställt (Ungern, Slovakien, Rumänien, Serbien, Bulgarien?, baltländerna).

Gemensamt är att de är totalitära styren, de kommer behöva samarbeta för annars faller de snart.

Putin har hållhake på Trump samt Trump ser Putins styre som förebild för sin egen dynasti
Xi har har hållhake på Ryssland för Putin har insett att han satt sig i skiten och behöver Kina som stöttning.Trump har hållhake på Kina för han kan döda deras ekonomi som är luft utan stark produktion/export

När dessa 3 öppet finner varandra och samarbetar, då dör NATO. Frågan är vad som blir av återstoden, EU+UK bildar en egen försvarsallians ur det som var NATO. Frågan är vad gör Australien, Japan, Kanada, SydKorea de kommer ha utsatta lägen. Vad händer med Afrika. Behöver Europa blir mer offensivt som den enda liberala, demokartiska motvikten mot axelmakterna, spännande tider.
Vilket kvalificerat trams och konspirationsteorier i en och samma TS.
Varför har Putin hållhake på Trump? Fria fantasier.
Trump ser Putin som föredöme ,,,🤡🤡
Trump kan döda Kinas ekonomi - var hämtade du den fantasin ifrån?
Europa (EU?) som den enda liberala demokratin 🤣🤣
Undrar vad Ungern, Slovakien och Polen anser om den saken....
Annars håller jag med dig om att det är spännande tider nu med en multipolar värld.
Citera
2026-01-06, 18:03
Medlem
Även om man utgår från att USA, Moskvastaten och Kina skulle ha en överenskommelse om att dela världen sinsemellan så glömmer man att där finns många länder som önskar fortsätta vara självständiga.

De kan alltså inte uppnå sina mål utan att starta stora krig och det är många länder och mycket folk som inte ingår i USA, Moskvastaten eller Kina.

Länder som allihopa har minst tiotals miljoner invånare.

Jag tror det blir så kostsamt att ingen av USA, Moskvastaten och Kina skulle klara hålla ihop sin egen ekonomi eller sitt eget folk för en sådan strategi och även i världshistorien ser vi att det är extremt svårt hålla ihop ett imperium som är erövrat, där man aktivt måste förtrycka och bekämpa lokalbefolkningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in