2026-08-28, 00:05
Medlem
Knegares avatar
Måste vara gjord av en stockholmare som inte har koll alls på landet utanför Stockholm 😁.
Hela Bjäre framstår som lera, nedgångna hus och misär.
Skurken Järven liknar en parkbänksalkis i sina sämre dagar.

Han som spelade Elis var bra, i övrigt var det en del mediokra skådespelarinsatser.

Serien var väl helt okej efter ett par avsnitt.

Måste missat något i slutet, vad hände med Kätty i huset på slutet?
Citera
2026-09-01, 21:55
Medlem
Wotans avatar
Alla tjatar om han den utvisningshotade som spelar polis, men varför nämner ingen att Tony från Zunken och Tony i Hipp-Hipp är med i första avsnittet? Han de tar på typ N.Grängesbergsgatan med knark, men han får gå, är ju en exakt kopia både utseendemässigt och vad det gäller dialekten! "Schysst, får jag behålla grejorna?"
Citera
2026-09-02, 01:18
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Det är inte finlandssvenska, som ju faktiskt är svenska modersmålet för en hyfsat stor grupp i Finland. (Dock i klar minoritet om man jämför med de finsktalande, förstås.)
Skådisen är finska (ej finlandssvenska) som inte pratar svenska utan bara har lärt sig replikerna på svenska. Hon spelade även Ronjas mamma i nyinspelningen av Ronja Rövardotter och flygpendlade då fram och tillbaka mellan Sverige och Finland flera gånger i veckan, miljövänligt och bra. (Råkar veta detta eftersom jag kollade henne på insta och hon sen fanns med på senast sökta och i total tristess - vilket man ofta är när man är inne på insta - kollade jag därför på alla hennes stories i några månader…)
Jag antar att det finns något slags villkor med att skådis från visst land ska vara representerad om landet/fonder/företag/vad det nu är i fråga (i det här fallet Finland) ska ställa upp med pengar till produktionen.
Känns annars obegripligt att välja en skådis som varken bor i Sverige eller ens pratar svenska. (Obs! Finlandssvenskor pratar dock svenska! Svenska är deras modersmål lika mycket som det är det för oss. Låt vara att accenten är annan.)
Jag har inte sett Synden så kan inte uttala mig huruvida Krista K är bra eller inte utan konstaterar bara att det känns udda. Så till vida karaktären inte ska föreställa en finska som precis lärt sig svenska? (Fast det var ju iaf inte fallet med Ronjas mamma.)

Hon var ju även en av robot-hororna i Blade Runner 2049 (som väl egentligen var replikant-agenter om jag inte missuppfattade handlingen helt), liten men ändå betydande roll.
Citera
2026-09-06, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Det är inte finlandssvenska, som ju faktiskt är svenska modersmålet för en hyfsat stor grupp i Finland. (Dock i klar minoritet om man jämför med de finsktalande, förstås.)
Skådisen är finska (ej finlandssvenska) som inte pratar svenska utan bara har lärt sig replikerna på svenska.
Hon spelade även Ronjas mamma i nyinspelningen av Ronja Rövardotter och flygpendlade då fram och tillbaka mellan Sverige och Finland flera gånger i veckan, miljövänligt och bra. (Råkar veta detta eftersom jag kollade henne på insta och hon sen fanns med på senast sökta och i total tristess - vilket man ofta är när man är inne på insta - kollade jag därför på alla hennes stories i några månader…)
Jag antar att det finns något slags villkor med att skådis från visst land ska vara representerad om landet/fonder/företag/vad det nu är i fråga (i det här fallet Finland) ska ställa upp med pengar till produktionen.
Känns annars obegripligt att välja en skådis som varken bor i Sverige eller ens pratar svenska. (Obs! Finlandssvenskor pratar dock svenska! Svenska är deras modersmål lika mycket som det är det för oss. Låt vara att accenten är annan.)
Jag har inte sett Synden så kan inte uttala mig huruvida Krista K är bra eller inte utan konstaterar bara att det känns udda. Så till vida karaktären inte ska föreställa en finska som precis lärt sig svenska? (Fast det var ju iaf inte fallet med Ronjas mamma.)

Det var det dummaste jag hört.

Skådespelaren är mycket riktigt finska men kan prata Svenska men gör detta med kraftig brytning - ungefär som Arja Saijonmaa och
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in