Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-06, 09:24
Medlem
Sicket mög. Ej realistiskt för 5 öre. Och inspelningsplatser stämmer inte med verkligheten. På väg från Bjärehalvön till Ängelholm passerar dom samhället Tågarp. Drygt 6 mil söderut.
På stranden vid Bjärehalvön ser man Öresundsbron i bakgrunden
Gav upp efter knappt två avsnitt
Citera
2026-01-06, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Det är inte finlandssvenska, som ju faktiskt är svenska modersmålet för en hyfsat stor grupp i Finland. (Dock i klar minoritet om man jämför med de finsktalande, förstås.)
Skådisen är finska (ej finlandssvenska) som inte pratar svenska utan bara har lärt sig replikerna på svenska. Hon spelade även Ronjas mamma i nyinspelningen av Ronja Rövardotter och flygpendlade då fram och tillbaka mellan Sverige och Finland flera gånger i veckan, miljövänligt och bra. (Råkar veta detta eftersom jag kollade henne på insta och hon sen fanns med på senast sökta och i total tristess - vilket man ofta är när man är inne på insta - kollade jag därför på alla hennes stories i några månader…)
Jag antar att det finns något slags villkor med att skådis från visst land ska vara representerad om landet/fonder/företag/vad det nu är i fråga (i det här fallet Finland) ska ställa upp med pengar till produktionen.
Känns annars obegripligt att välja en skådis som varken bor i Sverige eller ens pratar svenska. (Obs! Finlandssvenskor pratar dock svenska! Svenska är deras modersmål lika mycket som det är det för oss. Låt vara att accenten är annan.)
Jag har inte sett Synden så kan inte uttala mig huruvida Krista K är bra eller inte utan konstaterar bara att det känns udda. Så till vida karaktären inte ska föreställa en finska som precis lärt sig svenska? (Fast det var ju iaf inte fallet med Ronjas mamma.)

Det var intressant, ty.
Var nåt som skavde där med svenskan, tydligt finne men ändå inte finlandssvenska.
Men då förstår jag,=)
Citera
2026-01-06, 13:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Bättre än betygen men kanske ingen höjdare.

Kul detta med amatörer i många roller. Vilket ju är Grönlunds signum. Stora behållningen är denna Peter Gantman som spelar Elis. Lastbilschaffis som aldrig skådespelat och fick frågan om han ville vara med när han skjutsade sin son till audition. Sedan stjäl han varje scen och man tror ju att han måste ju vara en riktig etablerad skådis.

Möjligen lite underbetyg till yrket skådespelare att en helt novis kan göra bättre jobb än de som har det som yrke
Citera
2026-01-06, 21:06
Medlem
Riktigt jävla värdelös
Citera
2026-01-06, 21:40
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Riktigt kass. Konstig handling med skånska rednecks som har ett amfetaminlab i en lada och lite släktfejd på det. Sen obegripligt att man väljer en finsk skådespelare i huvudrollen som pratar en kantig och stakig svenska utan flyt. Till sist den obligatoriska babben med skägg och ortendialekt som numera ska vara med alla svenska Netflixproduktioner.
Citera
2026-01-06, 22:22
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Riktigt kass. Konstig handling med skånska rednecks som har ett amfetaminlab i en lada och lite släktfejd på det. Sen obegripligt att man väljer en finsk skådespelare i huvudrollen som pratar en kantig och stakig svenska utan flyt. Till sist den obligatoriska babben med skägg och ortendialekt som numera ska vara med alla svenska Netflixproduktioner.
Är det ingen som är homosexuell? Jag har bara sett ett avsnitt och kommer inte se fler. Men har de verkligen ingen som kommer ut eller byter kön?

Men det är bra att de fått in en arabisk polis iallafall något!

Finlandssvenska är mycket vanligt i Skåne. Var och varannan pratar så där. Alla bor också på landet och har vargtröjor.
Citera
2026-01-06, 22:56
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

Finlandssvenska är mycket vanligt i Skåne. Var och varannan pratar så där. Alla bor också på landet och har vargtröjor.

Kristi Kosonen är inte finlandssvenska utan finn-finne som knappt kan nån svenska alls. Som nån skrev tidigare så verkar hon fått öva in sina svenska repliker. Hon pratade tydligen på samma sätt i Ronja Rövardotter också. Men eftersom serien kanske ska säljas till YLE så måste dom göra det upplägget.

Finnar pratar ju inte svenska på samma sätt som finlandssvenskar. Finns undantag, Antti Reini har gjort väldigt många svenska filmer och TV-serier och han pratar okej svenska.
Citera
2026-01-07, 00:34
Medlem
Flundran90s avatar
Varför har de en finska som huvudroll? har väl knappt funnits finskbrytande kvinnor i hennes ålder i Skåne sen Svinalängornas tid?

I övrigt ingen höjdare. Fult filmad och dåliga skådespelarinatser, skitigt och lerigt. Möjligen realistiskt , men deppigt
Citera
2026-01-07, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Varför har de en finska som huvudroll? har väl knappt funnits finskbrytande kvinnor i hennes ålder i Skåne sen Svinalängornas tid?

I övrigt ingen höjdare. Fult filmad och dåliga skådespelarinatser, skitigt och lerigt. Möjligen realistiskt , men deppigt
Realistiskt? Var då?
Citera
2026-01-07, 11:39
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodsopp
Realistiskt? Var då?
Den socialt utslagna familjen är inget som brukar skildras. Tänkte att den ändå hade nåt diskbänksrealistiskt över sig. Skådespelarinsatserna var inte så realistiska, men människorna finns ju.
Citera
2026-01-07, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Den socialt utslagna familjen är inget som brukar skildras. Tänkte att den ändå hade nåt diskbänksrealistiskt över sig. Skådespelarinsatserna var inte så realistiska, men människorna finns ju.
Jo, men i serien verkar ju hela Bjärehalvön vara white trash
Citera
2026-01-07, 16:32
Medlem
lala-lands avatar
Som uppvuxen i det alla kalla WT land måste jag säga att fy fan vad segt detta var. Bara långsam och trist. Fy fan. Nej ge mig lite fart. Detta här är ju bara misär och segt. Kollade den där brittiska adolescence och det är också misär men hävla vad spännande. Här är ju noll! Varför gör Netflix sånt här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in