2026-01-05, 16:10
Medlem
ormbitens avatar
Till en drygt 15 år gammal bil spelar nog inte kvalitén på reservdelen jättestor roll.
Biltemas spindelled funkar fint för ändamålet.

Det är inte helt enkelt att pressa i den nya spindelleden när länkarmen sitter på plats på bilen.
Förmodligen kommer TS bli tvungen att demontera länkarmen och pressa ur och i spindelleden med hjälp av en press eller i möjligen i ett skruvstycke.
Med det i åtanke så kan det vara smidigare att köpa en komplett länkarm med spindelled.
Citera
2026-01-05, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Till en drygt 15 år gammal bil spelar nog inte kvalitén på reservdelen jättestor roll.
Biltemas spindelled funkar fint för ändamålet.

Det är inte helt enkelt att pressa i den nya spindelleden när länkarmen sitter på plats på bilen.
Förmodligen kommer TS bli tvungen att demontera länkarmen och pressa ur och i spindelleden med hjälp av en press eller i möjligen i ett skruvstycke.
Med det i åtanke så kan det vara smidigare att köpa en komplett länkarm med spindelled.

Så den jag visade i början då , från trodo ?
Citera
2026-01-05, 20:21
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Så den jag visade i början då , från trodo ?

Nej! Det är en styrled och har inget att göra med varken spindelled eller länkarm.
Citera
2026-01-05, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leisuresciense
första är ingen spindelled.
gör om gör rätt.

Exakt, lol.

Så då blir ju svaret ganska lätt.

Ta den som är en spindelled om det är en spindelled du ska ha.
Citera
2026-01-05, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypermannen
Köp enbart Original eller FAG. Dom billiga märkena du hänvisar till håller mediokert.
Nix. Jag har bytt ut original styrleder, spindelleder, drivknutar, bromsskivor, hjullager och "fan och hans moster". Har ALLTID gått på billigast möjliga från skruvat, biltema eller autodoc. Aldrig behövt byta samma del 2 ggr och då har jag ändå haft många av dessa bilar i 10+ år (hade länge 3 bilar rullande samtidigt). Många gånger (alla?) höll reservdelarna längre än originalet. Saknar det där lite. Kör leasing nu.
Citera
2026-01-05, 20:34
Medlem
ormbitens avatar
Tog ett reg nr från en i20 2011 på Blocket och sökte på länkarm på Trodo...

https://www.trodo.se/lankarm-hjulupphangning-japanparts-bs-h45r
Citera
2026-01-06, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Tog ett reg nr från en i20 2011 på Blocket och sökte på länkarm på Trodo...

https://www.trodo.se/lankarm-hjulupphangning-japanparts-bs-h45r

Detta är väl ett komplett länkarm , jag ska bara ha spindelled ?
Citera
2026-01-06, 13:11
Moderator
Citat:
Har du tillgång till verkstad med verktyg så är det förstås ett alternativ, men jag skulle säga det sämre alternativet.
Det är ju lite smidigare att byta hela armen och kostar den inte mer än så finns det ju inte så mycket att tveka på.
Om du bara byter kulleden, nr 2 av dina länkar, så bör du först plocka ner bärarmen, troligtvis pressa ur den gamla leden och montera i den nya. Det kan ju gå att göra på plats men med erfarenhet av gamla bilar så är det troligtvis enklare att ta ner hela länkarmen för att göra jobbet.
Så mer jobb och så har du de gamla bärarmsbussningarna kvar, som säkert inte är helt friska de heller, för att spara en 5-hundring.
Citera
2026-01-06, 15:39
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Japp! Jag förstår dig.
Det jag vill säga är att du högst sannolikt kommer att bli tvungen att demontera hela länkarmen från bilen för att pressa ur den gamla spindelleden och pressa i den nya med hjälp av en press.
Just därför så är det smidigare att köpa en komplett länkarm så sparar du ett arbetsmoment.
Prisskillnaden mellan en spindelled och en komplett länkarm är ju relativt liten.
Men du gör ju så klart så som du vill. 🙂
Citera
2026-01-07, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Inget fel på biltemas spindelleder, jag har kört med två såna i sex år utan problem.

Btw, du vet att du precis outat dig?

Vad menar du outat mig ?
Citera
2026-01-07, 19:01
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Vad menar du outat mig ?
Du hade ditt regnummer i biltemalänken.
Citera
2026-01-08, 10:59