2026-01-04, 14:36
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapuff
Har du någon aning om hur det sett ut i Venezuela senaste 25 åren? Nej jag trodde inte det heller.

Du menar att Trump tog Maduro för att hjälpa det stackars folket i Venezuela? Då kan jag ge dig en lista på 50-100 länder som behöver mer hjälp men som Trump inte bryr sig om för det saknas olja.

Detta är ett rån i första hand.
Citera
2026-01-04, 14:44
Medlem
TS har en god poäng här och det finns ju ingen normal människa som tänker att Trump förtjänar fredspriset.

Det kan mycket väl hända att USA närsomhelst är involverad i något större krig där amerikanska soldater slåss mot någon land. Men märk också att när Obama blev president, han fick fredspriset knasigt nog, så inleddes också en strategi där USA inte går in så mycket med trupper. Istället är det punktinsatser och bomber av olika slag som används.

Obama är en av de presidenter som bombat mest av alla amerikanska presidenter så man får lite perspektiv på det hela.

Nu verkar ju Trump följa i det spåret. Han verkar tycka att så länge man inte förklarar krig mot något land så är det helt okej med begränsade (?) bombinsatser över hela världen. Antalet länder som attackeras kan alltså öka under 2026.

Jag skulle inte bli förvånad om även Grönland kommer med på listan.

Helt enkelt det vi lärt oss om Trump är att ingen vet vad han tänker, knappt ens han själv om vad som ska hända framöver.
Citera
2026-01-04, 15:02
Medlem
HBTKuks avatar
Ja, hans retorik om expansion är skrämmande, särskilt i ljuset av dagens händerlser i Venezuela.

Obama verkar också ha bombat sju länder under sin tid. Afghanistan, Irak, Pakistan, Somalia, Jemen, Libyen och Syrien.

Trump kanske bara är lite snabbare. Får han sitta längre lär siffran med tiden öka kraftigt.
Citera
2026-01-04, 15:19
Medlem
Wajis avatar
Tycker ändå Trump förtjänar fredspriset alla kategorier. Vi får ju inte glömma att bombningarna gör världen bättre och hans agerande visar auktoritet och pondus.

Bombar man diktatorer, terrorister så borde man hyllas. Men i Sverige är förkärlek till terror romantiken större än någon annanstans.

Märkligt men bara acceptera att vi har för många skadade vänstermuppar i vårt land som alltid får sina drömrubriker i PK-media hur illa Trump är.
Citera
2026-01-04, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Hegseth vilken snubbe! Trump fick full pott med denna administration helt klart. Hatten av!

Du kan väl för tydlighetens skull skriva att det är ironi. För det är det väl?
Citera
2026-01-04, 16:28
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag tror att det här slutar med katastrof för USA och dollarn. Detta är inte 50-talet när man kunde göra som man ville.

Många kommer att vända sig bort.

Jag vill egentligen inte diskutera detta. Mobbare ignorerar man. Man vänder dom ryggen.
Citera
2026-01-04, 17:10
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Ha ha ha, vad var det nån Trump-fantast skrev? "Han har aldrig startat nåt sånt någonsin, den ENDA presidenten!"
Citera
2026-01-04, 17:11
Medlem
aquaman1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Tycker ändå Trump förtjänar fredspriset alla kategorier. Vi får ju inte glömma att bombningarna gör världen bättre och hans agerande visar auktoritet och pondus.

Bombar man diktatorer, terrorister så borde man hyllas. Men i Sverige är förkärlek till terror romantiken större än någon annanstans.

Märkligt men bara acceptera att vi har för många skadade vänstermuppar i vårt land som alltid får sina drömrubriker i PK-media hur illa Trump är.
Krig är inte fred. FIFA:s krigspris kan han väl få.

Ni är ändå lagom sinnessjuka som tror att ju mer man bombar och startar krig desto fredligare är man.
Citera
2026-01-04, 17:29
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Du menar att Trump tog Maduro för att hjälpa det stackars folket i Venezuela? Då kan jag ge dig en lista på 50-100 länder som behöver mer hjälp men som Trump inte bryr sig om för det saknas olja.

Detta är ett rån i första hand.
Dom hade ett avtal med Venezuela att oljan skulle gå till USA. Sedan kom diktatorn och sket i avtalet. Det är Amerikas olja som dom tagit tillbaka.

Du är cp.
Citera
2026-01-04, 17:53
Medlem
mearshimers avatar
MAGA sekten kommer nu ställa om och skandera "War is good now"

Se bara på X och reddit,ni som misstror mig.
Citera
2026-01-04, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapuff
Har du någon aning om hur det sett ut i Venezuela senaste 25 åren? Nej jag trodde inte det heller.

Jo, men det handlar också om det (o)moraliska i att anfalla suveräna stater för att få deras olja. TS tar upp Trumps agerande.
Citera
2026-01-04, 19:45
Medlem
ja där ligger baracken i lä, men han fick ju fredspriset..

"USA:s militära insatser i omvärlden har blivit fler under Barack Obamas tid som president. När han tillträdde 2009 ärvde han fyra krig från sin företrädare, idag är USA direkt inblandat i sju krig, enligt den så kallade konfliktdatabasen vid Uppsala Universitet.

– När han lämnar är USA inblandat i krig i sju länder. "

https://www.sverigesradio.se/artikel/6599466
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in