Citat:
Ursprungligen postat av
Galejan
Lite så. Jorden behöver depopuleras. Vi kan välja mellan att göra det lite smidigt eller att göra det lite mindre smidigt. Att låta nuvarande generationer leva ut men att inte uppmuntra till okontrollerat barnafödande är det smidigare alternativet.
För alla som oroar sig över att den eviga tillväxten kommer att stanna av om vi slutar skapa fler konsumenter så kan jag meddela att det aldrig fanns någon evig tillväxt. Det var en lögn hela tiden. Vi levde på lånta fjädrar. Lånta av framtida generationer. Men har vi lärt oss någonting alls av Böldpesten på 1300-talet så var det att efter ett stort befolkningstapp kommer en renässans eftersom de som blir kvar får mer utrymme och resurser att röra sig med när de slipper konkurrera med alla onödiga ätare om resurserna.
Jorden borde halvera sin befolkning till att börja med.
Det är första gången jag sett ett inlägg från dig där jag håller med på alla punkter och inlägget faktiskt är genomtänkt och evidens. Ska vi se till historien om människan så är det precis som du beskriver den. Sen är inte bara digerdöden ett exempel på hur en befolkningsminskning gynnat Sverige, även emigrationen till Amerika under 1800-talet hade samma effekt, de som blev kvar i Sverige fick ett större välstånd, en välstånd som gav grunden till det Sverige vi har idag.
Det finns ingen evig tillväxt på en ändlig jord. Sen blir det intressant i sammanhanget att den befolkningsexplosionen vi haft de senaste 150 åren är något nytt i historien och inte långsiktigt positivt för varken planeten eller människan. På 1800-talet var 20% barnlösa av naturliga orsaker och även om människor födde fler barn, så var det få som nåde vuxen ålder.
Men, utvecklingen som beskrivs i Ts är långsiktigt positiv. För Sveriges del klarar den geografiska ytan max 7 miljoner människor. Det är det antalet människor jordbruket i Sverige klarar av att försörja med den delen land vi har att bruka. Om inte människan utvecklar förmågan att äta trä. Sen ska man inte glömma att det ekonomiska systemet idag är ett pyramidspel som kräver fler och fler konsumenter.
För Sveriges del skulle välståndet öka om vi stängde gränserna, repatriera och hade en kontrollerad befolkningsutveckling.