2026-01-02, 12:48
Medlem
PungiMunninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jag är mer utbildad än dig inom AI och har jobbat mer med det och jag tror inte alls det blir någon större fara. Tvärtom.

Okej, enlighten me. Jag är helt svartpillrad på det här och känner bara att det vore bättre om någon sprängde alla datacenter ungefär...
Citera
2026-01-02, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Problemet är den västerländska kvinnan och hennes efterblivna orealistiska förväntningar i livet.

Många tror att IFV har löst allt gällande fertilitet, och att de ska kunna skaffa barn när de är 50.

Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag känner sju kvinnor som valt att inte skaffa barn. Ingen av dem har ångest över det.

100 % av alla kvinnor som försöker skaffa barn och inte kan på grund av deras ålder har ångest över det. De sju du känner har bara inte fattat än att det är, eller håller på att bli försent för dem.
Citera
2026-01-02, 12:55
Medlem
Gridiots avatar
De materiella förutsättningarna gör det svårt med barn för många. Man vill inte det man inte kan.
Citera
2026-01-02, 12:57
Medlem
Det är ju en okay siffra ändå. Industri, stress, psykisk ohälsa och kultur avgör sådant. T:ex har kulturen översexualiserat kvinnan sista tiden.
Citera
2026-01-02, 12:58
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S1G1N4
Svårt att ha barn i dagens ekonomi.

Juste, för ekonomin var ju så mycket starkare i Sverige för 100 år sedan, så detta är ett vattentätt argument.
Citera
2026-01-02, 12:59
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Har inte läst hela tråden, men om ingen har tagit upp denna anledning så gör jag det nu:
Behovet av att skaffa barn för ens egna framtida försörjning har minskat.

Men visst, fortsätter nedskärningarna i välfärden (och jobben försvinner) så kommer vi nog förr eller senare behöva skaffa barn för att trygga vår ålderdom.
Citera
2026-01-02, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PungiMunninen
Okej, enlighten me. Jag är helt svartpillrad på det här och känner bara att det vore bättre om någon sprängde alla datacenter ungefär...

Det blir sällan så illa som vissa doomers tror. Dysterkvistarna tar oftast mest plats, särskilt nu idag med sociala medier.
Dessutom så verkar du inte tro på det på riktigt. Kollade dina gamla inlägg och för bara ett par månader sedan planerade du pappaledighet och föräldraledighet. Hade du verkligen trott att 90% skulle bli arbetslösa hade då snarare planerat att stoppa pipan i munnen och trycka av
Skriver detta så ingen som är deppig och orolig på riktigt ska ta för mycket intryck av dina inlägg och tro att allt är kört.
Särskilt eftersom du kör med jag är utbildad och kan det där kortet.
Citera
2026-01-02, 13:02
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alit
Många tror att IFV har löst allt gällande fertilitet, och att de ska kunna skaffa barn när de är 50.

100 % av alla kvinnor som försöker skaffa barn och inte kan på grund av deras ålder har ångest över det. De sju du känner har bara inte fattat än att det är, eller håller på att bli försent för dem.

Min generationen hade mödrar som födde sitt första barn mellan 17-28. Kan inte erinra mig att nån födde sitt första när de va upp mot 40. Det hade nästan stått i tidningen då så ovanligt skulle det va. Männen kunde ibland va lite äldre, särskilt om de hade barn från ett tidigare äktenskap.
Citera
2026-01-02, 13:27
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Lite så. Jorden behöver depopuleras. Vi kan välja mellan att göra det lite smidigt eller att göra det lite mindre smidigt. Att låta nuvarande generationer leva ut men att inte uppmuntra till okontrollerat barnafödande är det smidigare alternativet.

För alla som oroar sig över att den eviga tillväxten kommer att stanna av om vi slutar skapa fler konsumenter så kan jag meddela att det aldrig fanns någon evig tillväxt. Det var en lögn hela tiden. Vi levde på lånta fjädrar. Lånta av framtida generationer. Men har vi lärt oss någonting alls av Böldpesten på 1300-talet så var det att efter ett stort befolkningstapp kommer en renässans eftersom de som blir kvar får mer utrymme och resurser att röra sig med när de slipper konkurrera med alla onödiga ätare om resurserna.

Jorden borde halvera sin befolkning till att börja med.

Det är första gången jag sett ett inlägg från dig där jag håller med på alla punkter och inlägget faktiskt är genomtänkt och evidens. Ska vi se till historien om människan så är det precis som du beskriver den. Sen är inte bara digerdöden ett exempel på hur en befolkningsminskning gynnat Sverige, även emigrationen till Amerika under 1800-talet hade samma effekt, de som blev kvar i Sverige fick ett större välstånd, en välstånd som gav grunden till det Sverige vi har idag.

Det finns ingen evig tillväxt på en ändlig jord. Sen blir det intressant i sammanhanget att den befolkningsexplosionen vi haft de senaste 150 åren är något nytt i historien och inte långsiktigt positivt för varken planeten eller människan. På 1800-talet var 20% barnlösa av naturliga orsaker och även om människor födde fler barn, så var det få som nåde vuxen ålder.

Men, utvecklingen som beskrivs i Ts är långsiktigt positiv. För Sveriges del klarar den geografiska ytan max 7 miljoner människor. Det är det antalet människor jordbruket i Sverige klarar av att försörja med den delen land vi har att bruka. Om inte människan utvecklar förmågan att äta trä. Sen ska man inte glömma att det ekonomiska systemet idag är ett pyramidspel som kräver fler och fler konsumenter.

För Sveriges del skulle välståndet öka om vi stängde gränserna, repatriera och hade en kontrollerad befolkningsutveckling.
Citera
2026-01-02, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Den stora skillnaden nu från förr var att man ett tag kunde utläsa att personer som satsat på karriär eller utbildning hade färre barn men så är det inte längre.

Det är lågutbildade och låginkomsttagarna samt medelklassen där största skillnaden är. Tvärtom så har barnafödande ökat litet hos höginkomsttagande kvinnor:

https://www.su.se/english/research/research-news/articles/2022-12-01-swedes-with-high-incomes-have-more-children?

https://www.scb.se/contentassets/62782b31de3a4ae98c56fc47832b10a0/be0701_2022a01_br_be51br2203.pdf?

Du tittar på fel variabel (inkomst). Du bör titta på utbildningsår. Desto fler år i skolbänken, desto färre barn.
Citera
2026-01-02, 13:38
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det vore intressant att veta hur den här gruppen som inte vill ha barn, föredelar sig över folkgrupper/etnicitet. Jag tror att några från "vem bryr sig?"-lägret skulle vakna till.
Citera
2026-01-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alit

Förstår du skillnaden mellan att vilja men inte kunna få barn och att välja bort att skaffa barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in