2025-12-31, 17:11
Medlem
Hejsan hoppsan! På senaste tiden har det börjat krypa i fingrarna på mig att utforska och lära sig lite nytt inom Linuxdomänen. Något som jag fastnade för var då NixOS, som verkar vara något som fått upp lite fart dem senaste åren.

En kort översikt för att förtydliga termer:
- NixOS är en Linux distro som bygger på pakethanteraren Nix, som konfigureras i språket Nix, och som oftast hämtar paket ifrån nixpkgs. När en systemkonfiguration har bytts till så är den immutabel, och du bygger en till systemkonfiguration för att ändra ditt system. Råkar du paja något, kan du då även rulla tillbaka till en gammal konfiguration. Konfigurationer är även reproducerbara (förutsatt att du har sparat konfigurationfilerna i Git, etc)
- Programmeringsspråket Nix är ett domänspecifikt språk för att deklarera "derivationer"/paket. Det är en "lazy", "pure", funktionellt programmeringspråk.
- Pakethanteraren Nix används för att hantera derivationerna skrivna i språket Nix. Denna är inte bunden till endast NixOS, utan kan installeras på majoriten av Linux-system, MacOS, Windows genom WSL, etc.
- nixpkgs är en samling av "derivationer" som man kan installera med hjälp av pakethanteraren Nix. Den har i skrivande stund 120 000 derivationer, vilket jag anser är imponerande.

Communityn verkar som vanligtvis lite halvtoxisk med en massa dravel om CoC och politik, men det anser jag mindre intressant att diskutera än själva produkten.

Själv har jag använt NixOS på några av mina enheter sen i våras, och tycker det har varit förvånandsvärt smidigt att använda. Inlärningskurvan är ganska hög i början, då dokumentationen inte alltid är så bra, men det hjälper om man har erfarenhet med andra funktionella språk som Haskell. Jag har också börjat använda Nix för att producera artifakter för mina andra maskiner, så som systemavbilder, OCI avbilder och statiska ELF-binärer. Har inte sett några större satsningar på Nix i industrin, med undantag för några företag grundade av folk ur communityn och kanske Anduril.

Diskussionunderlag:
- Någon annan som har använt NixOS?
- Vad har ni använt den till?
- Vad tycker ni om det?
- Är det värt att lära sig?
- Kommer det någonsin få någon större spridning?
Citera
2025-12-31, 23:27
Medlem
Jodå.
Men jag skulle önska ett GUI som skapar config-filerna. För en ickeprogrammerare är det ett mindre helvete att få ens formateringen korrekt i filerna…
Citera
2026-01-01, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Jodå.
Men jag skulle önska ett GUI som skapar config-filerna. För en ickeprogrammerare är det ett mindre helvete att få ens formateringen korrekt i filerna…
Jag hade för mig att deras Calamari-installer skapade dem grundläggande config-filerna. Tror överlag att detta är ett system som passar dålig till dem som inte tycker om att pilla med saker ett litet tag. Men om man tycker om att fippla är det väldigt rimligt och intressant att syssla med. Har funderat att skapa system åt släktingar som bara vill att saker funkar. Bör vara lätt att förändra systemet med Nix utan att dem störs med hjälp av lite remote access och en `nixos-rebuild boot`.

Själv baserar jag mina systemderivationener på egenskapade experimentella Flakes, vilket är enligt mig väldigt vanligt inom communityn.

Blir lite svårt att representera godtyckliga configs, då dem är beskrivna i ett fullständigt DSL, och därför har svårt att representeras som menyer. Har inte stött några större problem med syntax, då språket verkar evalueraras utan whitespace och tjofs.

Språket är lite som JSON på fultjack, eller iallafall som om någon skapade ett oheligt barn mellan Haskell och JSON.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in