Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-31, 16:20
Medlem
Jag har en hel del galna idéer som jag vill höra vad andra här på Flashnack tycker om dem. Idéerna är väldigt dåliga och jag tycker själv att de absolut inte bör genomföras. Måste man stå bakom en ide man presenterar i en trådstart eller får man argumentera emot sitt förslag?

Får man starta en tråd med premissen det här vill jag absolut inte skall genomföras?
Citera
2025-12-31, 16:33
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Jag har en hel del galna idéer som jag vill höra vad andra här på Flashnack tycker om dem. Idéerna är väldigt dåliga och jag tycker själv att de absolut inte bör genomföras. Måste man stå bakom en ide man presenterar i en trådstart eller får man argumentera emot sitt förslag?

Får man starta en tråd med premissen det här vill jag absolut inte skall genomföras?

95% av dina trådstartsfunderingar kan du glömma. Det finns redan trådar på det ämnet.
Citera
2025-12-31, 16:59
Avstängd
kyrkstockens avatar
I teorin kan man ju starta en tråd, få mothugg och motbevisas, så man ändrar sig.

Det skulle dock kräva en sällsynt storhet
Citera
2025-12-31, 17:10
Moderator
vhes avatar
Menar du att du skall börja posta saker du skrivit själv? Det var en otippad vändning

Nej, man måste väl inte "stå bakom" sin trådstart, men det betyder ju inte heller att vilket trams som helst är OK.
Flashback Forum ställer krav på både kvalitet och läsvärde. Trådar som saknar detta kommer att raderas eller låsas.
Man får tydliga "jag tänker posta trams"-vibbar av din fråga.
Citera
2025-12-31, 18:32
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det beror ju självklart på hur du formulerar trådstarten.

Varför inte skriva "Jag har en idé som är rent hypotetisk, som jag inte vill genomföra. Men jag vill ha era synpunkter på den"?

Eller menar du bokstavligen att du tänker trolla, typ låtsas att du förespråkar något som du inte förespråkar? I så fall har du ju sabbat idén redan nu.
Citera
2025-12-31, 18:42
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Du får starta vilka trådar du vill, men det finns följande krav:
- Den ska innehålla någon frågeställning, något som går att diskutera
- Den ska placeras i lämpligaste forum, t ex ogillas om du vill diskutera kvastar i fotbollsforumet
- Den får inte bryta mot reglerna - https://www.flashback.org/regler
- Sen, som BombaySaphire skriver - leta helst upp en befintlig tråd som tar upp samma frågeställning, om det finns

Om frågan gäller sånt som du tycker om eller inte är egalt. T ex skulle du kunna vilja diskutera någon aspekt av någon religion i religionsforumet utan att du själv är anhängare till den religionen
Citera
2026-01-03, 12:56
Medlem
Mr.RedHats avatar
Skulle rekommendera att du startar en tråd där frågeställningen är neutral, om du tänker ta ställning till sakfrågan senare. Blir konstigt om du argumenterar emot dig själv i senare inlägg. Inget felaktigt i otillåten mening. Men bidrar lätt till en metadiskussion om ditt positionsbyte.

Eller så kan du försöka vara transparent med för/emot redan i trådstarten, och därmed förebygga alla invändningar.

Eller om du känner för ett flerdagarsprojekt kan du prova argumentera emot cannabis i (FB) Narkotikapolitik om du vill prova lite positionsbyten. Hög sannolikhet att det går obemärkt förbi, med tanke på cannabis mindre trevliga effekter på kognitiva funktioner och närminne. Vilket du såklart alltid kan använda som ett argument mot cannabis vid callout på ditt skifte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in