2025-12-31, 09:17
Medlem
Kom ihåg att skaka den ordentligt
Citera
2025-12-31, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undersnusk
Att byta ut läsk mot ayran när du äter pizza och kebab är faktiskt ett av de smartaste skiften du kan göra i vardagen. Det är både godare, nyttigare och mer logiskt för kroppen.

Pizza och kebab är feta rätter.
Ayran innehåller syra + protein, vilket:

• bryter ner fett i munnen
• gör smaken renare
• gör att du inte känner dig lika tung efteråt

Att ersätta läsk med ayran till pizza och kebab är:

• godare
• nyttigare
• mer mättande
• mer kulturellt autentiskt
• bättre för magen
—-
Har jag övertalat dig om byte?

"Mer kulturellt autentiskt?" Pizzan kommer från Italien, där dricker man inte ayran. Själva dricker de öl eller mineralvatten till pizzan.
Citera
2025-12-31, 10:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
"Mer kulturellt autentiskt?" Pizzan kommer från Italien, där dricker man inte ayran. Själva dricker de öl eller mineralvatten till pizzan.
Ja. Ayran är en traditionell turkisk yoghurtdryck (yoghurt + vatten + salt) och den serveras ofta till kebab, pide och andra turkiska rätter.
Citera
2025-12-31, 10:13
Medlem
Det finns ett ställe jag äter på ibland som erbjuder Ayran (ett glas gratis) när man köper mat.

Det är en kolgrill som gör riktigt god kebab av olika sort.

Jag brukar ta det då och då passar det och är gott.

Men att ta det till pizza eller sibylla-kebab? Nja - då tar jag hellre en öl.
Citera
2025-12-31, 11:09
Medlem
immenhusens avatar
Dricker alltid ayran till turkisk mat, såsom kebab och börek. I regel smakar all etnisk mat godare med motsvarande etniska dryck. Detsamma gäller ex.vis val av vin till fransk eller italiensk mat; köper man ett vin från just den region där anrättningen har sitt ursprung, är det nästintill omöjligt att trampa snett. Oftast har matens smakpalett under århundradenas lopp anpassats till den lokala kulturella dryckens dito, varpå de tillsammans bildar en symfoni i munnen.

/AI

Edit: Mjölkdrycker är f.ö. fantastiskt till fet och flottig mat, eftersom de binder flottet i munnen. Mjölk till pommes frites är en klassiker, som dock är relativt ovanligt i våra breddgrader. Har som regel att alltid beställa mjölk i stället för läsk på bl.a. McDonald`s.
Senast redigerad av immenhusen 2025-12-31 kl. 11:13. Anledning: Tillägg.
Citera
2026-01-01, 04:14
Medlem
Söt yoghurt dryck då???
Citera
2026-01-01, 13:39
Medlem
kefir har använts i århundrden kamrat.
Citera
2026-01-01, 16:03
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ayran smakar som utspädd saltad mjölk som är för gammal. Fy fan vad äckligt. Varför skulle jag förstöra en pizza med sånt när jag kan dricka en isande kall Pepsi Max till istället?

Du försöker göra dig lustig över att vuxna män dricker läsk och samtidigt hävdar att du dricker mjölk. Något som inte är för andra än just barn. Fy fan vad mycket korkat man ska höra så här i slutet av året.

Pepsi Max, vilken gourmand..
Citera
2026-01-01, 17:00
Medlem
Hitta någon som är dunderförkyld. Låt denne snyta ut så mycket snor som möjligt i en kopp. Tillsätt lika delar mjölk och vatten och en tesked salt. Rör om ordentligt. Grattis, hemmagjord ayran!
Senast redigerad av EttTillKonto2 2026-01-01 kl. 17:02.
Citera
2026-01-01, 17:10
Medlem
Telekiness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undersnusk
Att byta ut läsk mot ayran när du äter pizza och kebab är faktiskt ett av de smartaste skiften du kan göra i vardagen. Det är både godare, nyttigare och mer logiskt för kroppen.

Pizza och kebab är feta rätter.
Ayran innehåller syra + protein, vilket:

• bryter ner fett i munnen
• gör smaken renare
• gör att du inte känner dig lika tung efteråt

Att ersätta läsk med ayran till pizza och kebab är:

• godare
• nyttigare
• mer mättande
• mer kulturellt autentiskt
• bättre för magen
—-
Har jag övertalat dig om byte?

Har alltid kört ayran till kebab om det finns. Startade när jag hade som vana att dra en Izmir till lunch i Hötorgshallen och upptäckte då denna dryck.

Skulle aldrig falla mig in att dricka läsk till maten och bira är lite väl frikostigt till lunch, så antingen vatten eller ayran. Det passar sjukt bra till lite kryddigare mat som bra kebab.

Aldrig testat det till pizza dock, men bör lira. Kräver lite krydda i maten för att inte ta över dock.
Citera
2026-01-01, 19:01
Medlem
glimmandes avatar
Dricker alltid Ayran om jag får chansen. Enda problemet är att olika märken skiljer sig så mycket emellan. Turkisk Ayran ifrån Larsa Foods är en ideal måltidsdryck. Har iofs haft en del dåliga Ayran-erfarenheter också. De gånger jag druckit den iranska motsvarigheten så har det bara smakat fel. Vissa varianter har för fermenterad smak och är kanske goda om man vant sig vid dem.
Citera
2026-01-01, 19:59
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Pepsi Max, vilken gourmand..

Jag lägger drickat på samma nivå som maten. Läskeblask till slaskpizza är väl en perfekt avvägd kombination.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in