Jag har sett många män uttrycka empati för kvinnan som mördandes i Rönninge. Ändå så ser jag många kvinnor som nu kräver att alla män ska lägga rejält mer empatiskt kapital på att reflektera över det som skett med kvinnan i Rönninge. Bland annat Katia Mosally skriver:
Jag har dock lite svårt att hitta motivationen att lägga massa tid och energi på att sitta och tycka ännu mer synd om kvinnor. Jag upplever nämligen att svenska kvinnor enbart har empati för sitt eget kön. Jag har aldrig hört en kvinna yttra ett endaste empatiskt ord om att:
• Män står för cirka 70 % av alla självmord i Sverige.
• En absolut majoritet (ofta över 90 %) av de som dör i arbetsplatsolyckor i Sverige är män. Män drabbas även oftare av svåra fysiska förslitningsskador kopplade till tunga lyft och farliga arbetsmiljöer.
• Män utgör majoriteten av offren för dödligt våld och grov misshandel (ofta utomhus av okänd gärningsman).
• Män är överrepresenterade när det gäller tungt alkohol- och drogmissbruk.
• Män får mer sällan vård för psykiska problem, ofta på grund av normer om att "vara stark" och inte visa svaghet, vilket leder till att de inte får behandling i tid.
• Män har i snitt färre nära vänner än kvinnor och förlitar sig ofta emotionellt helt på sin partner. Vid en separation är det vanligare att män står mer ensamma kvar.
• Det är vanligare att lågutbildade män i glesbygd lever ensamma och aldrig bildar familj, jämfört med kvinnor som oftare flyttar till städer och utbildar sig.
• I det svenska skolsystemet presterar pojkar generellt sämre än flickor, vilket påverkar deras framtidsutsikter.
• Majoriteten av de som lever i akut hemlöshet eller sover utomhus är män.
• Vid våld i nära relation så erbjuds män sällan något skyddat boende då fler kommuner enbart har skyddat boende för kvinnor.
• Män har en kortare förväntad medellivslängd än kvinnor. På grund av samhällsnormen om den maskulina mannen har män svårare att gå till läkaren i förebyggande syfte och söker ofta vård först när symptomen är akuta, vilket leder till sämre prognoser för sjukdomar som cancer och hjärt-kärlsjukdomar.
• Majoriteten av de som riskerar sitt liv i krig och blir kanonmat är än idag män, så massmordet på män i krig (där många dessutom blir ofrivilligt tvångsmässigt inkallade) är heller ingenting som kvinnor uttrycker empati över.
Och om någon vill argumentera emot någon av ovanstående punkter och hävda att ”män får skylla sig själva för X & Y”, jaha - men med den logiken får väl kvinnor som röstar på partier som vill ha mer invandring ta ansvar för det faktum att 63% av de som dömts för våldtäkt i Sverige har invandrarbakgrund (källa:
(FB) Hur många våldtäkter begås av invandrare? Forskare på Lunds Universitet svarar! )
För att vara tydlig: det som hänt i Rönninge är fruktansvärt, borde aldrig ha hänt och det är absolut ett enormt problem att många kvinnor inte kan känna sig trygga och blir mördade. Men problemet är att med den korta meningen har jag ändå uttryckt mer empatiskt om det motsatta könets problem än vad många svenska kvinnor någonsin har gjort. Min psykologiska diskussion handlar bara om huruvida män borde börja lägga lika mycket (läs: lite) empati på kvinnors problem som kvinnor lägger empati på mäns problem.
Hur tänker ni, ska alla män se till att nu dedikera rejält med empatiskt kapital till det som skett med den mördade kvinnan i Rönninge, eller bör män lägga lika mycket (läs: lite) empati på kvinnors problem som kvinnor lägger empati på mäns problem?