2026-01-02, 13:10
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket
Jag förstår inte vart du vill komma? Eftersom gärningsman och offer var helt okända för varandra i Rönningefallet, handlar det alltså inte om våld i nära relationer! Du försöker vrida och vända på det, så det passar den oerhörda kränkning som verkar ha drabbat din stackars varelse.

Det är något annat som skaver hos dig och alla andra stackare som tar denna händelsen som en ren förolämpning. Trots att det inte är någon av er som drabbats. Varken av ett bestialiskt mord eller av våld i nära relation.
Men snälla lilla vän, ämnet ligger under psykologi, inte aktuella brott. Och rubriken är "Är män skyldig kvinnor ÄNNU mer empati". Det aktuella styckmordet är givetvis hemskt, men diskussionen som förs i den här tråden är en mer allmän. Och då måste vi se på det generella fallet, och i detta är kvinnan direkt ansvarig för att ha försatt sig i den våldsamma situationen.
Citera
2026-01-02, 13:34
Medlem
McCarthy01s avatar
En punkt du tar upp och som faktiskt är ett problem, är att män, när de går in i förhållanden, vill umgås bara med henne och klipper ofta kontakten med en del av sina tidigare vänner eller t.o.m alla, för att de naivt tror att nu kommer de att leva med henne och inte behöva de tidigare vännerna/ kompisarna. Men de bedrar sig ju ofta, för sen när dessa män blir lämnade så står de där ensamma utan någon att luta sig emot eller prata med, förutom sina gamla mammor och pappor då, eventuellt syskon.

Jag ångrar själv att jag var så dum att jag skar kontakten med de tidigare vännerna bara för att jag ville leva helt och hållet för min f.d. sambo, men jag var bara 30 då och "fattade" väl inte så mycket bättre, men när jag väl blev lämnad efter 6 och ett halvt år var det som om hela min värld brakade samman och jag började supa kopiöst. Men förstod senare att det tydligen är ganska vanligt att män klipper med tidigare vänner och kompisar när de går in i förhållanden.

De övriga punkterna behöver verkligen lyftas och synliggöras mer, särskilt för kvinnor. För det blir alltmer manshat i samhället och många kvinnor är omedvetna om eller ignoranta/ likgiltiga inför hur mycket svårare män ofta har det. Lite lever den "traditionella" bilden av män kvar, att mannen förväntas tåla mycket, inte vara känslig och svälja förtreten, bita ihop och gå vidare, och det gör att kvinnor ofta glömmer eller ignorerar det faktum att män också är människor med känslor.

Äh.. vad fan, vi hade en bra och intressant diskussion, men jag ghostade honom för att han inte var tillräckligt bra för mig. Han tar det nog som en man.

- Ja, jag lämnade honom utan att säga att jag tänkte göra det, men vad fan, han är ju man och tål hårda stötar. Dessutom brydde han sig mindre och mindre om mig och mina behov och jag hade blivit attraherad av en snygg man på jobbet, som ger mig precis vad jag vill ha och behöver.

Ja, min f.d. började missbruka efter att jag lämnat honom, men det är inte mitt problem att han inte kan hantera sina känslor och är så "needy". Han har valet att söka hjälp/ vård eller supa/ knarka ihjäl sig.

Män ska lyssna när kvinnor pratar känslor, men män ska helst inte prata om sin känslighet och sitt psykiska lidande, eftersom känsliga män är svaga och sämre män.

Det där lever kvar, trots att vi skriver 2026 nu.
Citera
2026-01-02, 20:41
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Men snälla lilla vän, ämnet ligger under psykologi, inte aktuella brott. Och rubriken är "Är män skyldig kvinnor ÄNNU mer empati". Det aktuella styckmordet är givetvis hemskt, men diskussionen som förs i den här tråden är en mer allmän. Och då måste vi se på det generella fallet, och i detta är kvinnan direkt ansvarig för att ha försatt sig i den våldsamma situationen.

Jag fattar fortfarande inte varför mordet i Rönninge skulle elda på den typen av diskussion.

Det är så jäkla typiskt okunniga, sekundärkränkta, och egentligen helt betydelselösa i sammanhanget, som talar mot bättre vetande. Majoriteten av alla män och kvinnor som ger sig in i diskussioner och skriker högts om våld i nära relationer, har aldrig varit verkliga offer eller riktiga förövare.

Jag hoppas verkligen, av hela mitt hjärta, att din syster eller mamma slipper uppleva det. Men å andra sidan behöver du kanske en läxa!
Citera
2026-01-07, 18:32
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
Offren är individer i olika åldrar från olika län.
Uppenbarligen menades att kvinnor som grupp röstat på ett visst sätt och nu klagar över resultatet.
Citera
2026-01-07, 18:40
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Jag ångrar själv att jag var så dum att jag skar kontakten med de tidigare vännerna bara för att jag ville leva helt och hållet för min f.d. sambo, men jag var bara 30 då och "fattade" väl inte så mycket bättre, men när jag väl blev lämnad efter 6 och ett halvt år var det som om hela min värld brakade samman och jag började supa kopiöst. Men förstod senare att det tydligen är ganska vanligt att män klipper med tidigare vänner och kompisar när de går in i förhållanden.

"Bara" 30. En fullvuxen man, på gränsen till lägre medelåldern.

Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Ja, min f.d. började missbruka efter att jag lämnat honom, men det är inte mitt problem att han inte kan hantera sina känslor och är så "needy". Han har valet att söka hjälp/ vård eller supa/ knarka ihjäl sig.
Det här är ju bokstavligen helt riktigt. Totalt riktigt. Svårt för en alkis att acceptera sitt eget ansvar i supandet och alternativen för att bli bättre, men det är ju bokstavligt talat helt rätt.
Citera
2026-01-07, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Uppenbarligen menades att kvinnor som grupp röstat på ett visst sätt och nu klagar över resultatet.
Uppenbarligen menade jag att kvinnor är individer och inte bör hållas kollektivt ansvariga för denna galning
Citera
2026-01-07, 19:26
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
Uppenbarligen menade jag att kvinnor är individer och inte bör hållas kollektivt ansvariga för denna galning
Jag förstod det. Det var rätt uppenbart.
Citera
2026-01-07, 21:20
Medlem
Jag har blivit utsatt för våld och hot flera gånger av män, men det våld som kröp under mitt skinn är nog det psykiska våld som kvinnor, framförallt en, utövat mot mig. Hatar jag kvinnor? Nää men har blivit jäkligt försiktig med vem jag släpper in på livet, en mer bestående "skada" än de sår.som blivit sydda.
Sen de som pratar om s.k narcissister en sån fälls går man väl bara i en gång? Allt annat får en att framstå som lite naiv.
Senast redigerad av SingleUnit 2026-01-07 kl. 21:23.
Citera
2026-01-08, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Jag har sett många män uttrycka empati för kvinnan som mördandes i Rönninge. Ändå så ser jag många kvinnor som nu kräver att alla män ska lägga rejält mer empatiskt kapital på att reflektera över det som skett med kvinnan i Rönninge. Bland annat Katia Mosally skriver:

Jag har dock lite svårt att hitta motivationen att lägga massa tid och energi på att sitta och tycka ännu mer synd om kvinnor. Jag upplever nämligen att svenska kvinnor enbart har empati för sitt eget kön. Jag har aldrig hört en kvinna yttra ett endaste empatiskt ord om att:
• Män står för cirka 70 % av alla självmord i Sverige.
• En absolut majoritet (ofta över 90 %) av de som dör i arbetsplatsolyckor i Sverige är män. Män drabbas även oftare av svåra fysiska förslitningsskador kopplade till tunga lyft och farliga arbetsmiljöer.
• Män utgör majoriteten av offren för dödligt våld och grov misshandel (ofta utomhus av okänd gärningsman).
• Män är överrepresenterade när det gäller tungt alkohol- och drogmissbruk.
• Män får mer sällan vård för psykiska problem, ofta på grund av normer om att "vara stark" och inte visa svaghet, vilket leder till att de inte får behandling i tid.
• Män har i snitt färre nära vänner än kvinnor och förlitar sig ofta emotionellt helt på sin partner. Vid en separation är det vanligare att män står mer ensamma kvar.
• Det är vanligare att lågutbildade män i glesbygd lever ensamma och aldrig bildar familj, jämfört med kvinnor som oftare flyttar till städer och utbildar sig.
• I det svenska skolsystemet presterar pojkar generellt sämre än flickor, vilket påverkar deras framtidsutsikter.
• Majoriteten av de som lever i akut hemlöshet eller sover utomhus är män.
• Vid våld i nära relation så erbjuds män sällan något skyddat boende då fler kommuner enbart har skyddat boende för kvinnor.
• Män har en kortare förväntad medellivslängd än kvinnor. På grund av samhällsnormen om den maskulina mannen har män svårare att gå till läkaren i förebyggande syfte och söker ofta vård först när symptomen är akuta, vilket leder till sämre prognoser för sjukdomar som cancer och hjärt-kärlsjukdomar.
• Majoriteten av de som riskerar sitt liv i krig och blir kanonmat är än idag män, så massmordet på män i krig (där många dessutom blir ofrivilligt tvångsmässigt inkallade) är heller ingenting som kvinnor uttrycker empati över.

Och om någon vill argumentera emot någon av ovanstående punkter och hävda att ”män får skylla sig själva för X & Y”, jaha - men med den logiken får väl kvinnor som röstar på partier som vill ha mer invandring ta ansvar för det faktum att 63% av de som dömts för våldtäkt i Sverige har invandrarbakgrund (källa: (FB) Hur många våldtäkter begås av invandrare? Forskare på Lunds Universitet svarar! )

För att vara tydlig: det som hänt i Rönninge är fruktansvärt, borde aldrig ha hänt och det är absolut ett enormt problem att många kvinnor inte kan känna sig trygga och blir mördade. Men problemet är att med den korta meningen har jag ändå uttryckt mer empatiskt om det motsatta könets problem än vad många svenska kvinnor någonsin har gjort. Min psykologiska diskussion handlar bara om huruvida män borde börja lägga lika mycket (läs: lite) empati på kvinnors problem som kvinnor lägger empati på mäns problem.

Hur tänker ni, ska alla män se till att nu dedikera rejält med empatiskt kapital till det som skett med den mördade kvinnan i Rönninge, eller bör män lägga lika mycket (läs: lite) empati på kvinnors problem som kvinnor lägger empati på mäns problem?
Att visa empati för en död människa är inte empati.
Empati är att känna in andras känslor, vilket autister, bipolära, psykopater och narcissister har svårt för.
Däremot har de lätt att fejka empati och det är här det blev intressant.
Det är förbannat svårt att känna empati för någon som saknar känslor och just ett lik saknar faktiskt vissa känslor vi levande har. Men ack så lätt det är att visa empati för en död person när man vet att den personen inte kommer kräva någonting.
Så, de som har en fejkad empati för ett lik i delar är nog bara psykiskt missanpassade.
Citera
2026-01-08, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Män utsätts för våld i mycket högre grad än kvinnor men varför ska vi bara prata om våld mot kvinnor? Vad hände med allas lika värde?
Tack.
När jag hörde våra politiker prata om att vi måste stoppa kvinnovåldet fick jag en liknande tanke.
Om man tar itu med och stoppar allt våld kommer även kvinnovåldet lösa sig. Men det påståendet samlar inga poäng på valdagen.
Citera
2026-01-08, 14:49
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
Aaaaaalll empati, de ska dra det sista kornet livslust ur oss
Citera
2026-01-08, 14:54
Medlem
RedXs avatar
Någonstans behöver man väl förr eller senare landa i att empati i sig inte hjälper mot… tja, nästan någonting.

Vi är som samhälle alldeles på tok för fokuserade på hur vi känner kring problem i stället för vad vi ska göra åt dem.

Jag tror exempelvis att många män känner starkt för den här typen av offer, men också en frustration kring att minsta antydan till att vi kanske skulle överväga att låsa in folk längre för att skydda den oskyldiga delen av befolkningen så ofta reflexmässigt bemöts med den kvasiintelligenta ”hårda-straff-hjälper-inte” retoriken.

Som om det här brottet ändå hade begåtts av någon annan om herr Vilma suttit bakom lås och bom med bortkastad nyckel efter ”incidenten” med 10-åringen och skåpbilen.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in