2025-12-30, 23:45
Medlem
Har testat alla tips nu kom med, men fortfarande helt dött
Citera
2025-12-31, 13:34
Medlem
https://imgur.com/a/h0JQEAP

Så här ser det ut för mig när jag försöker starta datorn
Citera
2025-12-31, 14:27
Avslutad
Prova med en sån här strömreset:

Koppla ur laddaren
Håll inne powerknappen i 30 sekunder
Släpp
Koppla in laddaren
Vänta 30 - 60 sekunder
Prova starta datorn
Citera
2025-12-31, 16:00
Medlem
Knivur-273s avatar
Kolla om en eller flera elektrolytkondensatorer på moderkortet ser svullna ut i toppen och hotar snart att ventilera.

De är billiga att beställa på postorder och är ganska lätta att byta ut, har man en tennsug, lödkolv och lödtenn.

Vänd dem åt rätt håll för all del.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-12-31 kl. 16:04.
Citera
2026-01-01, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Kolla om en eller flera elektrolytkondensatorer på moderkortet ser svullna ut i toppen och hotar snart att ventilera.

De är billiga att beställa på postorder och är ganska lätta att byta ut, har man en tennsug, lödkolv och lödtenn.

Vänd dem åt rätt håll för all del.
Nu är jag inte superduktig på sånt. Kan inte se om något är svullet
https://imgur.com/a/a2nnbru
Citera
2026-01-01, 12:13
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuaMulan
Nu är jag inte superduktig på sånt. Kan inte se om något är svullet
https://imgur.com/a/a2nnbru

Laddaren defekt ?

En laddare som visar orange statuslampa brukar betyda att laddningen inte fungerar. Så mycket jag vet ska en laddare antingen visa grön eller rött beroende på vad den gör. Orange kan betyda att den är kass och inte kan ladda laptopen.
Senast redigerad av Upplyften 2026-01-01 kl. 12:17.
Citera
2026-01-01, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Laddaren defekt ?

En laddare som visar orange statuslampa brukar betyda att laddningen inte fungerar. Så mycket jag vet ska en laddare antingen visa grön eller rött beroende på vad den gör. Orange kan betyda att den är kass och inte kan ladda laptopen.
Jag får kika på det när jag kommer hem
Citera
2026-01-01, 19:59
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Hej, jag tänkte dra igång min bärbara nu när jag är på semester. Inte använt det sedan typ 17 dec eller ngt. Men den vägrar starta, inte ett enda ljud gör den ifrån sig. Batteriladdare lyser grönt, laddaren är inkopplad och lyser orange. Något som har tips på hur man får liv i den? Det är en sharkgaming dator om det spelar någon roll.

Mvh
Vad menar du med grönt och orange, var lyser det grönt och var lyser det orange?
Citera
2026-01-01, 22:22
Medlem
SnilleFixs avatar
Fel spänning i vägguttaget? Du har rätt kontaktadapter för vägguttaget eller Spänningsomvandlare/ transformer (step‑up / step‑down)?
Senast redigerad av SnilleFix 2026-01-01 kl. 22:44.
Citera
2026-01-02, 07:19
Medlem
konstits avatar
Citat:
Hej, jag tänkte dra igång min bärbara nu när jag är på semester. Inte använt det sedan typ 17 dec eller ngt. Men den vägrar starta, inte ett enda ljud gör den ifrån sig. Batteriladdare lyser grönt, laddaren är inkopplad och lyser orange. Något som har tips på hur man får liv i den? Det är en sharkgaming dator om det spelar någon roll.

Mvh

Kunde tänkas att den varit i dvala (sedan 17. december ?), och inte klurat nedtstängning riktigt när den fått nästan slut på batteriet...
Som någon annan skrev, håll ned power-knappen 30 sekunder utan laddare, och därefter omvänd procedur... Men batteriet skall vara borttaget också !
Jag gissar din laptop är nyare, och batteriet inte kan tas ut (utan att splitta hela maskinen !), men då brukar det finnas ett litet "reset"-hål någonstans, oftast på undersidan, där kan man lirka in en knappnål eller en "simkorts-nyckel", håll den nede 20-30 sekunder för att tömma all restström, sätt i laddaren igen och ge den några minuter innan du prövar tända igen.
(Du skrev inte vad slags laptop det är ?)
Citera
2026-01-02, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Vad menar du med grönt och orange, var lyser det grönt och var lyser det orange?
Jag lade upp en bild i inlagg #14
När strömkabeln är inkopplad visar lampan för batteriet grön och den som visar att laddaren är inkopplad lyser orange
Citera
2026-01-02, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Fel spänning i vägguttaget? Du har rätt kontaktadapter för vägguttaget eller Spänningsomvandlare/ transformer (step‑up / step‑down)?
Det har fungerat i samma eluttag förut. Köpte datorn 2021 och har aldrig haft problem tidigare men sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in