2025-12-31, 09:53
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Vad förväntas vara så starkt under 2026? Jag är genuint intresserad. Jag har fört diskussioner med flera brkanta som är egenföretagare inom logistik , IT etc och samtliga delar uppfattningen att vi befinner oss i utmanande tider. Detta gäller även inom min egen bransch, AI , vare sig man tror det eller ej.
Enligt Konjunkturinstitutet så steg konjunkturbarometern för sjätte månaden i rad.

Sektorer som går starkt:

- Kemisk industri
- Stålindustrin
- Elektronikindustrin
- Transportindustrin
- Anläggningsarbeten
- Tjänstesektorn

https://www.konj.se/publikationer/konjunkturbarometern/2025-12-19-barometerindikatorn-starkare-an-normalt/

BNP-prognosen för 2026 är 2,1-2,6% för Sverige. Bostadspriserna spås att öka också.

Så den här domedagskrisen ser jag inga tunga argument för.
Citera
2026-01-02, 12:37
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Enligt Konjunkturinstitutet så steg konjunkturbarometern för sjätte månaden i rad.

Sektorer som går starkt:

- Kemisk industri
- Stålindustrin
- Elektronikindustrin
- Transportindustrin
- Anläggningsarbeten
- Tjänstesektorn

https://www.konj.se/publikationer/konjunkturbarometern/2025-12-19-barometerindikatorn-starkare-an-normalt/

BNP-prognosen för 2026 är 2,1-2,6% för Sverige. Bostadspriserna spås att öka också.

Så den här domedagskrisen ser jag inga tunga argument för.

(FB) Stora protester i Iran, faller regimen?
Citera
2026-01-02, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Vi går mot det starkaste året på länge och in i -26 med en enorm tillförlitlighet till ekonomin. Framtidstron är hög och konjunkturen urstark, och matpriserna är inte alls på väg att dubblas, dom sjunker.

De är endast tillfälliga. Även vi har en låg statsskuld, men vi har en enorm utlandsskuld. Cirka 170%, vilket är lägre än 2014, då den var 202%. Detta innebär oftast att företagare försöker etablera sig utomlands.

En hög utlandsskuld kan skapa osäkerhet vid en krasch, om förmågan att betala tillbaka utlandsskulden inte finns. Detta kan också leda till deflation och devalvering av den svenska kronan. Det kan resultera i att investerare börjar dra tillbaka sina investeringar i landet.

Jag skulle vara skeptisk till att du säger att framtidstron är stark. Vi har de mest belånade hushållen i Europa när det gäller hushållslån. Nästan 81% av BNP bestod av hushållslån enligt siffrorna för 2023. Sverige har inte publicerat siffror för 2024 och 2025, vilket kan tyda på att de vill dölja information från allmänheten.

Vid en krasch, som jag anser är nära förestående, kommer vi att uppleva det som andra ekonomer har sagt: "en krasch av allt". USA har det, och EU har det också, inklusive Sverige. Förutom AI-bubblan har vi bubblor inom kryptovaluta, hushållslån, utlandsskuld och så vidare. Detta kan leda till en ännu värre massiv arbetslöshet än vad vi hade under 90-talet. Bankerna kommer att försvinna, eftersom staten inte kommer att kunna återbetala sina utlandsskulder.

Om vi räknar den totala skuldbördan för hela världen, ligger den på cirka 340 triljoner dollar. För första gången i mänsklighetens historia.

Därför vill EU, England och USA införa lagar som förbjuder yttrandefrihet. Vi kommer att leva i ett 1984-scenario. Globalisterna är oroliga för att detta kan leda till en världsomspännande revolution.
Citera
2026-01-03, 13:43
Medlem
Uncorruptables avatar
Det är det som är meningen. Att svenskar skall vara på botten, fattiga, panka, exproprierade. Därför har affärer nu överallt infört utgångsförbud, man måste visa kvitto vid utgångstullar. Det är en medveten agenda och konsekvenserna är 100 % medräknade, att svenskarna till slut blir så desperata att de kommer sno mat i affärerna, så kan man sedan påstå att de är kriminella och kan låsa in dem. Gott så. Rösta på skit - få skit.
Citera
2026-01-03, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Det är det som är meningen. Att svenskar skall vara på botten, fattiga, panka, exproprierade. Därför har affärer nu överallt infört utgångsförbud, man måste visa kvitto vid utgångstullar. Det är en medveten agenda och konsekvenserna är 100 % medräknade, att svenskarna till slut blir så desperata att de kommer sno mat i affärerna, så kan man sedan påstå att de är kriminella och kan låsa in dem. Gott så. Rösta på skit - få skit.

Så att man inte får sno mat i butikerna är en agenda för att sätta hela befolkningen i fängelse?

Vad fan är det ni tomtar röker egentligen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in