Citat:
Ursprungligen postat av
SirDuke
Språkvetaren Fredrik Lindström sa i nån krönika för en del år sedan att svenskar tror att de är bra på engelska bara för att de känner att de hänger med riktigt bra när de ser amerikanska tv-program med svenska undertexter. Han brukar då kontra med att ta ut dem i köket och be dem dra ut en låda och berätta vad de ser. Det blir dödstyst varje gång.
På det skitargumentet brukar jag svara att om jag hade kunnat spanska eller ryska lika bra som jag kan engelska, så hade ingen i hela världen ifrågasatt mina språkkunskaper. Alla hade tyckt jag kunde språken flytande. Folk som "kan franska" kan ofta inte mer än de lärt sig i skolan, vilket inte ens motsvarar B2 och är betydligt lägre kunskaper än gemene svensk har i engelska. Men svenskar är så jävla skitnödiga och har sina tungor så djupt in i amerikanernas ändtarmar, att vi anser att alla svenskar som inte på engelskan kan namnge köksredskap som de inte kunnat ens på svenska, är okunniga.
Jävla horor.
Att skyltarna på NK är på engelska är för att svenskar tycker det är så jävla roligt att lajva amerikaner, samtidigt som vi är livrädda för den genomonde Trump och hans hemska republikaner.