2025-12-31, 11:16
Medlem
I Spanien där jag befinner mig är det ca, 80% turister från andra länder och personalen i dom flesta butiker och restauranger pratar endast Spanska, bara att gilla läget.
Citera
2025-12-31, 12:16
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Är det upp till restauranger och butiker att själva välja engelska istället för svenska?
Kommer det påverka dem ekonomiskt bra eller dåligt?

Givetvis är det upp till den enskilda privata näringsidkaren att välja vilket språk man vill använda. Ekonomiskt lär detta inte påverka varuhuset verken negativt eller positivt.
Citera
2025-12-31, 17:28
Moderator
HelgeBuks avatar
Företagande och företagsekonomi --> Språk
/Moderator
Citera
2025-12-31, 18:16
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specialen
I Spanien där jag befinner mig är det ca, 80% turister från andra länder och personalen i dom flesta butiker och restauranger pratar endast Spanska, bara att gilla läget.

Exakt och det förhöjer även upplevelsen för turisterna, även om det förstås underlättar om lokalbefolkningen kan lite engelska. Vad är det för poäng med att turista i Sverige om allt är internationellt och ofärgat av svensk kultur och språk?

Jag vill tro att folk vill turista i Sverige, inte en ekonomisk zon som råkar ligga i nordeuropa.
Citera
2025-12-31, 19:29
Medlem
Jazkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Problemet är ju att svenskarna har inte lärt sig. De tittar på amerikanska filmer och tror att de kan. Men de pratar ju engelska som krattor.
Jag har aldrig haft problem med att hålla konversation med amerikaner, engelsmän, nya zeeländare och sydafrikaner. En del skottar kan vara lite knepiga ibland. Är inte engelska obligatorisk i skolan i Sverige nu längre? Det verkar inte så.
Du skriver ju bra svenska här i forumet, så varför talar du det inte när du är på besök i Sverige?
Citera
2026-01-01, 03:50
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Engelska uttryck blir ju mer och mer vanligt i svenska språket generellt precis som språket utvecklas över tid på andra sätt. Det är väl inget TUFFT med det.
'språket utvecklas' = blir töntigare.
Citera
2026-01-01, 03:54
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker
Du skriver ju bra svenska här i forumet, så varför talar du det inte när du är på besök i Sverige?
För det mesta så talar jag svenska. Men som jag skrev så testar jag ibland svenskarnas engelska språkkunskaper, bara för att jag är nyfiken på hur det verkligen ligger till.
Talar svenska 98% när jag är i Sverige, det hör till allmänt hyfs att använda det lokala språket om man kan tycker jag.
Citera
2026-01-01, 03:55
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specialen
Precis som det ska vara.
Citera
2026-01-02, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
'språket utvecklas' = blir töntigare.
Om man ska citera någon kan man inte ändra texten, då är det inget citat längre. Jag skrev ”coolt” lite ironiskt eftersom många redan använder engelska uttryck utan att tänka på det längre men samtidigt klagar på anglifieringen av svenskan. Men visst kan man tycka det är lite löjligt ibland.
Citera
2026-01-02, 14:47
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag tror att det har ganska mycket att göra med att det är unga, outbildade människor som jobbar inom handel och restaurang, som väldigt gärna vill tro att de är "tvåspråkiga" för att de pratar den där befängda netflix-amerikanskan. De känner sig dubbelt så vuxna och fräna, när de får prata engelska med gästerna.

Såg ett avsnitt av "Somebody feed Phil" här om dagen, när han besökte Helsingfors. En fet finsk tjugoåring serverade honom mat som hon intygade är "aaawesome", och som "kicks your ass". Allt på perfekt valley girl-amerikanska. Man vill för fan sjunka genom golvet.
Citera
2026-01-04, 00:46
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag tror att det har ganska mycket att göra med att det är unga, outbildade människor som jobbar inom handel och restaurang, som väldigt gärna vill tro att de är "tvåspråkiga" för att de pratar den där befängda netflix-amerikanskan. De känner sig dubbelt så vuxna och fräna, när de får prata engelska med gästerna.

Såg ett avsnitt av "Somebody feed Phil" här om dagen, när han besökte Helsingfors. En fet finsk tjugoåring serverade honom mat som hon intygade är "aaawesome", och som "kicks your ass". Allt på perfekt valley girl-amerikanska. Man vill för fan sjunka genom golvet.
Illustrerar precis vad jag syftar på.
Citera
2026-01-05, 21:20
Medlem
oditnemeuxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Språkvetaren Fredrik Lindström sa i nån krönika för en del år sedan att svenskar tror att de är bra på engelska bara för att de känner att de hänger med riktigt bra när de ser amerikanska tv-program med svenska undertexter. Han brukar då kontra med att ta ut dem i köket och be dem dra ut en låda och berätta vad de ser. Det blir dödstyst varje gång.
På det skitargumentet brukar jag svara att om jag hade kunnat spanska eller ryska lika bra som jag kan engelska, så hade ingen i hela världen ifrågasatt mina språkkunskaper. Alla hade tyckt jag kunde språken flytande. Folk som "kan franska" kan ofta inte mer än de lärt sig i skolan, vilket inte ens motsvarar B2 och är betydligt lägre kunskaper än gemene svensk har i engelska. Men svenskar är så jävla skitnödiga och har sina tungor så djupt in i amerikanernas ändtarmar, att vi anser att alla svenskar som inte på engelskan kan namnge köksredskap som de inte kunnat ens på svenska, är okunniga.

Jävla horor.

Att skyltarna på NK är på engelska är för att svenskar tycker det är så jävla roligt att lajva amerikaner, samtidigt som vi är livrädda för den genomonde Trump och hans hemska republikaner.
Senast redigerad av oditnemeuxor 2026-01-05 kl. 21:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in