2026-05-28, 23:41
Medlem
pelle_snusks avatar
Någon som vet om domen överklagades av någon av parterna?
Citera
2026-05-29, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk

Kolla tidigare inlägg..
Citera
2026-05-29, 16:26
Medlem
Livstid vore enda rättvisa straffet om frun sitter i rullstol pga Posse.
Citera
2026-05-29, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dynamot
Det fungerar inte riktigt så i detta fallet. Detta är en slags hedersgrej, där man skriver att "det ej ska anses som gåva". Sedan blir det att den som tar över ska driva det, övriga ska få rättmätiga utdelningar från gården. Iom gården aldrig ska säljas så är det vad som anses skäligt och det är en del av adeln.

Stämmer inte. Gåva anses som förskott av arv, går inte att förhandla bort enligt svensk lag. Den andra dottern kompenseras ekonomiskt. Att en av döttrarna tar över gården så att den drivs vidare är enkelt att göra, men den andra dottern får minst 25 % av arvet. Nisse Pisse får skänka 50 % av det han äger till vem som helst - alltså till dottern. Den andra halvan delar de 2 döttrarna på. Så den ANDRA dottern har rätt till 25 % av arvet. Finns mycket kapital att ta av, så hon får många miljoner om inte Nisse Pisse sätter sprätt på allt han äger innan han dör. Grevar följer samma lagar som alla vi andra. Fast inte riktigt sant, de får ofta mildare straff än pundare för samma brott. Även om privilegierna för adeln inte finns kvar så är de ofta bättre behandlade i t.ex brottsmål, som detta. Varför bara 3 år i fängelse? Borde vara MINST 6 år, fattar inte varför åklagaren krävde 5 år , och att det till slut bara blev 3, ett hån. Förloraren är Ulrica. Hon får inget. Får hoppas att döttrarna hjälper henne ekonomiskt. Varken jobb eller bostad nu, en liten övernattningslägenhet i Stockholm och en bil. Det är allt hon äger, har varit ekonomiskt beroende av greven. Men det finns kvinnor som har det hundra gånger sämre ekonomi än hon. Finns inga "hedersgrejer" för grevar. Dock kan den andra dottern avstå sitt arv av fri vilja. Men då det finns mycket kontanta medel så finns det inga skäl att avstå sitt lagliga arv. Varför skulle hon avstå sin laglott, finns mycket "obundet kapital" Alltså pengar. Systern vill nog också att gården ska drivas vidare, men varför ska hon avstå sin laglott när det finns pengar? Nisse Pisse har samma lagar och regler att följa som vi vanliga människor. Privilegier för adeln togs bort 1971. Finns 46 adelssläkter i Sverige, varav Posse är en. Plus friherrar och liknande. Kan bara ärvas genom pojkar. Nisse Pisses barnbarn är flickor, kan inte föra adeln vidare, men Nisse Pisses döttrar är grevinnor. Finns inget som heter "skälig del" inom adeln, möjligtvis före 1971, men inte nu.
Citera
2026-05-29, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Hörde att Nisse Pisse har överklagat, vill bli friad helt.
Ulrica har överklagat. Vill ha längre straff och högre skadestånd. Hon är kunnig, jobbar själv som nämndeman.
Åklagaren har överklagat, anser att punkterna Nisse blev friad från tolkades galet av Tingsrätten. Vill ha högre skadeståndoch längre straff.

Vad tror ni? Kan Greven prata sig ur detta, bli frikänd eller få lägre straff. Vad är oddsen för ett högre straff - vilket jag hoppas på.

Konstigt att 1 domare och 2 nämndemän dömer. Nämndemän är lekmän, politiskt valda, ingen juridisk utbildning. De läser nog på, men varför ens utbilda jurister när "vem som helst" kan bli nämndeman? Klarar de komplicerad lagtext? Påverkar partifärgen domen? För mig känns det inte rättssäkert. I USA har man jury. Alla invånare har en skyldighet att sitta i en jury om de är ostraffade. Hur skulle jag kunna sitta med typ 15-20 andra personer och avgöra om någon brottsling ska "avlivas" Vet inte hur det funkar inte USA, kanske har jag fel?

Det får inte gå mer än 8 veckor efter dom i Tingsrätten för att Hovrätten ska ta över ärendet. Vet inte om parterna kan få inhibition (förlängd tid för att leta och samla nya bevis). Så Hovrätten bör ta upp ärendet under sommaren. Men för allas skull väntar man kanske till september, helt min egen spekulation. I Hovrätten dömer jurister.
Citera
2026-05-29, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Länken som trådstartaren borde ha postat i sin trådstart:

https://www.smp.se/vaxjo/vaxjoprofil-gripen-misstankt-for-valdsbrott/

/Moderator

Läser man kravet för allvarlig kvinnofridskränkning så uppfyller Nisse Pisse varje punkt. Märkligt lågt straff och skadestånd. Och man får "mängdrabatt". Utgår från den värsta misshandeln, lägger ihop lindrigare misshandel till ett mindre straff. "Straffrabatt". MINST 6 år i buren och mångmiljonbelopp till Ulrica!!!

Vet någon om åklagaren vid en prövning kan yrka på ett längre straff än 5 år om det framkommer ytterligare nya uppgifter. Inträffar det att att domstol dömer till högre straff än det åklagaren yrkat på?

Från Smålandsposten - avgör själva: "För att det ska bli frågan om grov kvinnofridskränkning måste det vara upprepad brottslighet, exempelvis misshandel, olaga hot eller ofredande, som varit ägnad att allvarligt skada den utsattes självkänsla."

Klockrent tycker jag. Men Tingsrätten ansåg det inte vara särskilt allvarligt. Nu får man bara räkna 5 år bakåt i tiden. Men detta har hållit på i 30 år, men i mindre omfattning. Svårt att bortse ifrån, även om det inte räknas. Systematiskt våld och kränkningar.

Och enligt Pisse Nisse har Ulrica luktat illa i 30 år. Vad har det med våldet att göra? Hur gott luktar han som rökare? Och skulle jag ta upp att min fru luktar illa i en sådan här utredning? Är det brottsligt att inte lukta magiskt gott? Byfåne! Vet inte om Ulrica röker, men Nisse Pisse är Växjös byfåne nr 1. Tyvärr en farlig man. Har varit allmänt känt i decennier, ändå lät Moderaterna honom få den högsta positionen i kommunen som man kan få. Moderaterna VISSTE vad de gjorde. Han är skitbra på att köra över folk, få som han vill. Den bästa politikern man kan ha. Är det en tillfällighet att han är Moderat? Läste om en lägre politiker, annan kommun. Sosse, som också piskade frun. Men den HÖGSTA politikern i Växjö? "Bra att ha" för Moderaterna.

Han får fly utomlands efter avtjänat straff, i Växjö kommer folk att spotta på honom. Alternativet är att han aldrig lämnar Bergkvara, som husarrest. Hämnas på Ulrica? Ha ihjäl henne och kanske sig själv? Han är galen nog för det. Han har också förstört SITT liv. Och jag tänker på döttrarna och barnbarnen....Inte kul att heta Posse nu.

Kommer att ha fångkläder, arbetsplikt, tvätta sina fångläger. Inlåst stor del av dygnet. Istället för arbete kan han få terapi - bortkastade pengar. Låt honom montera skruvar eller annat. Får 13-15 kr/ timme för arbete. Finns "kiosk" 1 gång/vecka, får fylla i en lista på vad han vill ha. Får inte ta emot pengar utifrån, hans miljoner hjälper inte. Inget internet. Får ringa förvalda samtal, t.ex advokat och döttrar. Fängelset har rätt att avlyssna samtalen. Besökare får inte ta med gåvor, fotografin går bra. Brev kontrolleras. Ta bort ramen på oljemålningen av honom, han kan hänga upp den i cellen. Då har han något vackert att titta på. Kommunen plockade bort tavlan och namnet, en tom lucka i kommunhuset. Sätt upp Trump på den tomma platsen, som Jesus. Eller Kalle Anka? Ser illa ut med en tom plats. Sätt upp något med blommor i 3 D, en målning passar inte. Ska vi folkomrösta om det i kommunvalet till hösten? Skänk målningen, utan ram till Nisse Pisse så kan han fundera på vad han han har gjort. Men människan saknar helt känslor. Går inte att rehabilitera.
Citera
2026-05-29, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarnatt90
Men hur i helvete kan man vara så korkad att man skriver på ett sånt äktenskapsförord?! Jag blir lika fascinerad varje gång man läser om sådana här fall. Bara lämna skiten direkt om hen kräver ett sånt äktenskapsförord. Älskar man varandra, vill ingå i äktenskap, skaffa barn....då ser man till att båda förblir ekonomiskt trygga. Delar man kärlek, så delar man allt annat. Man stå lite se sitt kast att man 30 år senare sitter i en ekonomisk kris vid separation vid en sådan påskrift.

Kan man tycka. Men är man kär så tror man att det är kärlek hela livet. Och helt ok med äktenskapsförord om det handlar om företag, typ som Nisse Pisses. Man gör så för att slippa att ett företag ska leva vidare, som i Bergunda. Men givetvis har Ulrika rätt till pengar.

Men är någon svinrik så kan en bodelningsman se till att den som är svinrik faktiskt får betala, trots äktenskapsförord. Ulrica förlorar både sitt jobb och sin bostad. Men så längePisse Nisse sitter i buren så bör hon få bo kvar fram till att skilsmässan har blivit klar. Livet är mer komplext än man tror.
Citera
2026-05-29, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArasonBnk
Sista dagen för en överklagan imorgon, 27:e
Vad tror ni ? Kommer det någon överklagan ? Eller sväljer Nisse pisse sin stolthet och ta sitt straff ?
Hörde att ALLA har överklagat. Både Pisse , Ulrica och åklagare. Fallet ska enligt reglerna tas upp av Hovrätten inom 8 veckor.
Citera
2026-05-29, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarnatt90
Du verkar ha otroligt mycket detaljerad info kring detta fall/familjen, och extremt mycket agg gentemot honom. Känner du dem väl? Och hur? Jag Kanske missade att du skrivit det i dina tidigare inlägg. Tror du inte döttrarna kommer stötta sin mamma på alla sätt? Hur mår de i den här uppståndelsen? Tragiskt fall och familj. Tyvärr inte ovanligt. Men en sak förstår jag inte (är inte 100 insatt), du kanske kan svara på det. Om de var gifta, äger hon inte 50% av alla tillgångar?

Ja, vidrigt , men Nisse Pisse var så romantisk att han dagen före bröllopet lät Ulrica skriva under ett äktenskapsförord. HAN äger allt , handlar om hundratals miljoner. Förstår det på ett sätt, herrgården ska finnas kvar i släkten. En bodelningsförättare, eller domstol, kan ge Ulrica rätt till pengar, "jämkning" om deras inkomster skiljer sig mycket åt. Ulrica har i princip inget. En liten lägenhet i Stockholm och en bil. Blir arbetslös nu, familjeföretag som Pisse äger. Hon går lottlös. Man kan även anlita en advokat för att få pengar.
Citera
2026-05-29, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dynamot
Det fungerar inte riktigt så i detta fallet. Detta är en slags hedersgrej, där man skriver att "det ej ska anses som gåva". Sedan blir det att den som tar över ska driva det, övriga ska få rättmätiga utdelningar från gården. Iom gården aldrig ska säljas så är det vad som anses skäligt och det är en del av adeln.
Oavsett om man är adlig eller ej så har den andra systern rätt att få minst 25 % av arvet. 50 %kan Pisse skänka till vem han vill (kanske till ena dottern. Så dottern som ska ha gården i släkten( Går inte att "friskriva" att gåvan inte är en del av arvet. Ena dottern tar över gården, den andra systern minns 25 % av arvet. Ena dottern kan få 75 % av arvet , men måste köpa ut den andra systern det finns mycket kontanta summor som dottern får. Fidekomiss hur det nu stavas, förekommer inte numera förutom i mycket konstiga fall. Dottern äger sedan skog åkrar hus, etc. Den andra systern kommer att få pengar.
Citera
2026-05-30, 00:04
Medlem
Till vederbörande som jag hoppas läser:
Du är stark. Jag tror på dig. Ett helvete du gått och går igenom, men du kommer ut. Jag känner inte dig, men jag känner med dig. Vi är många. Detta är ett vanligt problem i dagens Sverige. Men, undvik att svartmåla. Familjen tar stryk. Låt saker ha sin gång. Jag förstår frustrationen (tro mig), men låt det gå är det bästa. Vill ge vederbörande en varm kram. Jag vet vad detta handlar om, jag är dock inte känd, vilket minimerar "skadan".

Pm kan alltid skickas till mig. Bara för ett öra. Vi är anonyma
Senast redigerad av sommarnatt90 2026-05-30 kl. 00:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in