Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-30, 10:57
Medlem
En tretton dagars tältsemester utan alla elektroniska kontaktmedel i någon avlägsen del av landet ska väl fixa saken.
Citera
2025-12-30, 10:59
Medlem
T-bears avatar
Tack för bra svar.
Tror jag har en bra bild av förloppet nu.
Återstår att kolla m tingsrätterna om någon begäran om stämning kommit in idag / imorgon eller måndag den 5e då.

Knackar det på dörren är det bara att ingen öppnar.
Hen får väl åka på semester några dagar nästa vecka för att vara på den säkra sidan helt och hållet kanske.

Vet ni om det blir ett offentligt fup av det hela även om åtalet preskas ?
Citera
2025-12-30, 11:17
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-bear
Knackar det på dörren är det bara att ingen öppnar.
Hen får väl åka på semester några dagar nästa vecka för att vara på den säkra sidan helt och hållet kanske.
Det måste överlämnas personligen till den tilltalade.

Kod:
33 kap. 6 § Rättegångsbalken 
 Bestämmelserna i 3 § andra stycket, 34-38 och 47-51 §§ delgivningslagen (2010:1932) gäller inte delgivning av stämning i brottmål.
Så får korrigera mig igen. Ganska fantastiskt att glömma hur jag svarade för fyra veckor sedan: (FB) Bestrida delgivningsbevis

Kod:
Vet ni om det blir ett offentligt  fup av det hela även om åtalet preskas ?
Det blir offentligt när åtal har väckts. Om inte gäller sekretess som huvudregel, och varje begäran sker med en menprövning.
Citera
2025-12-30, 12:33
Medlem
T-bears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Det måste överlämnas personligen till den tilltalade.

Kod:
 Bestämmelserna i 3 § andra stycket, 34-38 och 47-51 §§ delgivningslagen (2010:1932) gäller inte delgivning av stämning i brottmål.
Så får korrigera mig igen. Ganska fantastiskt att glömma hur jag svarade för fyra veckor sedan: (FB) Bestrida delgivningsbevis

Kod:
Vet ni om det blir ett offentligt  fup av det hela även om åtalet preskas ?
Det blir offentligt när åtal har väckts. Om inte gäller sekretess som huvudregel, och varje begäran sker med en menprövning.

Enligt paragraf 35/36 som du visar så är det alltså helt i sin ordning att lämna stämningen till arbetsgivare eller en annan vuxen i hemmet/hemvisten.
Då spelar det ju ingen roll om hen drar iväg på semester ?
Känns lite oklart för mig ändå 🙄
Citera
2025-12-30, 12:58
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Enligt paragraf 35/36 som du visar så är det alltså helt i sin ordning att lämna stämningen till arbetsgivare eller en annan vuxen i hemmet/hemvisten.
Då spelar det ju ingen roll om hen drar iväg på semester ?
Känns lite oklart för mig ändå 🙄
Eftersom det står att 34-38 § DelgL inte gäller i brottmål så är det inte okej.

Kod:
Citera
2025-12-30, 13:26
Medlem
T-bears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Eftersom det står att 34-38 § DelgL inte gäller i brottmål så är det inte okej.

Kod:

Aah okey okey.
Så även om detta är ett bötesbrott är det ändå ett brott. Såklart.
Ok då blir det lättare för hen att klara sig tror jag.
Citera
2025-12-30, 13:33
Medlem
448s avatar
Dom kommer lägga ned mer energi på det sista veckan/veckorna och det är lokala polisen t.ex närpolisen som kommer leta efter den eftersökta och dom kan lägga ned lite jobb , sitta i buskar,gömma sig trapphus,prata med grannar o besöka arbetsplatser med mera.

Bäst o steathla rejält isåfall , stick med kappsäck 04 noll noll o ta semester

Har du bilen på dig så kan dom hålla koll på den och får du en radiobil bakom dig så läser ANPRS av skylten och Polmanpanelen flaggar dig lyst o bilen stoppas o du får smisk

Edit , spelar ingen roll om det är bötesbrott eller grovt - dom kan lägga ned lika mycket tid

Sånt här roar sig rätt många med , det är faktiskt en nationell sportgren förutom fortkörning
Citera
2025-12-30, 13:38
Medlem
T-bears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Dom kommer lägga ned mer energi på det sista veckan/veckorna och det är lokala polisen t.ex närpolisen som kommer leta efter den eftersökta och dom kan lägga ned lite jobb , sitta i buskar,gömma sig trapphus,prata med grannar o besöka arbetsplatser med mera.

Bäst o steathla rejält isåfall , stick med kappsäck 04 noll noll o ta semester

Har du bilen på dig så kan dom hålla koll på den och får du en radiobil bakom dig så läser ANPRS av skylten och Polmanpanelen flaggar dig lyst o bilen stoppas o du får smisk

Edit , spelar ingen roll om det är bötesbrott eller grovt - dom kan lägga ned lika mycket tid

Sånt här roar sig rätt många med , det är faktiskt en nationell sportgren förutom fortkörning

Ja vi får väl se.
Jag återkopplar framöver hur det gick.
I nuläget är det ingen stämningsansökan inne än iaf. Tror det kanske inte ens väcks åtal då utgången absolut inte är solklar för åklagaren.
Citera
2025-12-30, 13:43
Medlem
448s avatar
Citat:
Ja vi får väl se.
Jag återkopplar framöver hur det gick.
I nuläget är det ingen stämningsansökan inne än iaf. Tror det kanske inte ens väcks åtal då utgången absolut inte är solklar för åklagaren.

Ja återkoppla om detta.

Sånt här måste man ta tillvara , den vanliga kombinationsportgrenen i Sverige är o köra för fort utan o åka fast - om man åker dit så omvandlas sportgrenen till att hålla sig undan delgivningsmän o sedan polisen

Folk engagerar chefer på jobb o snälla grannar för o kunna smita iväg
Citera
2026-01-03, 11:22
Medlem
T-bears avatar
Surrogatdelgivning……?

Som jag uppfattar det så kan det vara aktuellt i ett ärende som detta, korrekt ?

Om delgivningsmannen kommer till den kända adressen så kan stämningen överlämnas till annan vuxen person i bostaden OM hen accepterar det, korrekt ? I detta fall kommer inte den andra vuxna personen att acceptera / kommunicera med delgivningsmannen.

Men surrogatdelgivning kan även göras via att stämningen överlämnas till ”chef” på jobbet.
Om det ska förhindras måste ju mottagaren informera jobbet om att ej acceptera mottagande av något dokument under de dagar hen ej är på arbetet. (Mottagaren kommer att vara tjänstledig under kommande vecka)
Citera
2026-01-04, 02:07
Medlem
Citat:
Surrogatdelgivning……?

Som jag uppfattar det så kan det vara aktuellt i ett ärende som detta, korrekt ?

Om delgivningsmannen kommer till den kända adressen så kan stämningen överlämnas till annan vuxen person i bostaden OM hen accepterar det, korrekt ? I detta fall kommer inte den andra vuxna personen att acceptera / kommunicera med delgivningsmannen.

Men surrogatdelgivning kan även göras via att stämningen överlämnas till ”chef” på jobbet.
Om det ska förhindras måste ju mottagaren informera jobbet om att ej acceptera mottagande av något dokument under de dagar hen ej är på arbetet. (Mottagaren kommer att vara tjänstledig under kommande vecka)

Nej, man får inte använda surrogatdelgivning vid brottmål. 33kap. 6§ rättegångsbalken.
6 § Bestämmelserna i 3 § andra stycket, 34-38 och 47-51 §§ delgivningslagen (2010:1932) gäller inte delgivning av stämning i brottmål.
Citera
Igår, 00:12
Medlem
Många i tråden är ute och cyklar.

Om förundersökningen slutfördes innan jul så är han redan delgiven misstanken. Det som sker nu är slutdelgivning, vilket är något annat än delgivning av misstanke.

Misstanken blir inte preskriberad för att han håller sig undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in