2026-05-27, 00:11
Medlem
deddds avatar
Så svenskar kan åter besöka sjukvården utan att behöva kalkylera risken att läkaren är KGB-agent och bli av med körkortet vs. hur viktigt det är att läka skadan eller bli av med missbruket?

I så fall är det ju jättebra.

Visst. Är ju avsändaren som borde tystas. Sjukvårdens uppdrag som borde separeras och bara bestå av just sjukvård, och inte om angiveri, rättskipande, och personinformationscentral för alla som vill lyssna.
Men när det gått så långt som med det bisarra som varit med att sjukvårdssökande med dåliga levervärden blivit av med körkortet för att de varit dumma nog att söka sig till sjukvården för någonting alls så får man se detta som en stor vinst för ett rimligt samhälle.
Citera
2026-05-27, 00:24
Medlem
semen.12s avatar
Jag blev av med körkortet 2008 efter 8 besök i fyllecellen inom 3 år. 2025 ansökte jag om lämplighetsintyg efter att läst på sociala medier att man kan alltid försöka?
4 månader senare efter att en läkare på Min Doktor skrivit ett läkarintyg för 1328 kr till Transport styrelsen som sade att jag var lämplig fick jag tillbaka A B och en massa nya kombinationer moppe å sånt. Jag har inte varit i fyllecell sedan 2008 eller i problem med rättvisan.
Sann historia 100%
Senast redigerad av semen.12 2026-05-27 kl. 00:27.
Citera
2026-05-28, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pompom123
Nej inte direkt. Transportstyrelsen ser dig som missbrukare om du bara röker en joint. Men om du inte har kört bil när du blev tagen så drar dem inte in ditt körkort direkt. Utan du får gå på ett möte hos socialen. Och om du har otur kommer du få lämna prover 6 månader framåt för att visa att du kan vara nykter.

Citat:
Ursprungligen postat av theloot
Ja men så har det väl alltid varit? Vad är nytt?

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om det är cannabis vi pratar om, så skulle det helt säkert innebära en liten minskning av allvarliga olyckor.
Och man måste tyvärr tillägga att nej, vi ska inte köra påverkade av några droger som alkohol eller andra droger.
För en del har tendens och inbilla sig det är vad man säger, det som sägs är att man sett en minskning av allvarliga olyckor och när cannabis har blivit mer tillgängligt och tom lagligt.
Och teorin de har är att cannabisen tar bort en del alkoholpåverkade i trafiken, för alkohol vet vi är en mycket stor utlösare för allvarliga olyckor.
Så det finns en hel del logik i den teorin, tyvärr en teori som är väldigt svår att bedöma som helt trolig eller inte.
Men någonstans måste minskat antal olyckor med cannabis allmänt tillgängligt komma från någonstans, för vad mer för teorier finns det?
Att cannabis gör dig till så mycket bättre bilförare?
Låter inte så troligt, för de alkoholutlösta olyckorna minskade om jag kommer ihåg rätt.

Andra droger har andra problem, en del kan säkert öka olyckorna, andra ingen skillnad och ytterligare andra droger kanske minskar olyckor.

Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Så svenskar kan åter besöka sjukvården utan att behöva kalkylera risken att läkaren är KGB-agent och bli av med körkortet vs. hur viktigt det är att läka skadan eller bli av med missbruket?

I så fall är det ju jättebra.

Visst. Är ju avsändaren som borde tystas. Sjukvårdens uppdrag som borde separeras och bara bestå av just sjukvård, och inte om angiveri, rättskipande, och personinformationscentral för alla som vill lyssna.
Men när det gått så långt som med det bisarra som varit med att sjukvårdssökande med dåliga levervärden blivit av med körkortet för att de varit dumma nog att söka sig till sjukvården för någonting alls så får man se detta som en stor vinst för ett rimligt samhälle.

När EUs fjärde körkortsdirektiv införs lär det bli lättnader i Transportstyrelsens medicinska föreskrifter när det gäller både alkohol och andra droger. Många i tråden verkar ha missat mitt tidigare trådinlägg om detta. Se https://www.flashback.org/sp94855547

Att Transportstyrelsen hävdar att de haft svenska särkrav när det gäller detta beror det på en normglidning över åren. När Vägverket införde föreskrifterna 1996 var det tydligt att det handlade om trafiksäkerhet och inget annat. Jag håller på att jobba med en tidslinje som kommer visa allt detta väldigt tydligt.
Citera
2026-05-28, 11:16
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Jag blev av med körkortet 2008 efter 8 besök i fyllecellen inom 3 år. 2025 ansökte jag om lämplighetsintyg efter att läst på sociala medier att man kan alltid försöka?
4 månader senare efter att en läkare på Min Doktor skrivit ett läkarintyg för 1328 kr till Transport styrelsen som sade att jag var lämplig fick jag tillbaka A B och en massa nya kombinationer moppe å sånt. Jag har inte varit i fyllecell sedan 2008 eller i problem med rättvisan.
Sann historia 100%

Fick du tillbaka körkortet eller var du tvungen att göra om teoriprovet, uppkörningen etc?
Citera
2026-05-28, 14:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Fick du tillbaka körkortet eller var du tvungen att göra om teoriprovet, uppkörningen etc?
Regler säger med +365 dagar spärrtid, så måste du göra om teori och körprov.
Citera
2026-05-30, 02:57
Medlem
semen.12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna

Jag fick tillbaka A och B Det krävdes ett läkarintyg från transport styrelsen som en läkare fyllde i. Läkarintyget kostade 1380kr, jag lämnade inga prov på något sätt jag hade ju inte gjort något på 16 år. Nu har jag körkort igen lämpet kostade så klart. Det är kul med körkort igen men jag har inte kört ännu.
Citera
2026-05-30, 03:01
Medlem
semen.12s avatar
körkortstillstånd (det som kallas "lämp") Tillståndet är giltigt i 5 år och kostar för närvarande 220 kr.
Citera
2026-05-30, 03:24
Medlem
semen.12s avatar
Citat:
Regler säger med +365 dagar spärrtid, så måste du göra om teori och körprov.
Jag förstår att folk som nyss blivit av med lappen och har bil skiter fullständigt i min resa.

Jag var på en dålig plats ingen bil och utan familjen, jag tappade körkortet tack vare alla
LOB Fyllecell inget fordon var inblandat 2008 när dom sade - Ditt körkort är i farozonen efter alla fylleceller. Åtta gånger inom tre år.
Som jag skrev tidigare jag fick ett brev en dag 2009 från Transportstråken att dom ville att jag skulle lämna in körkortet hos Polisen.

Varför ska jag göra nya prov jag är bara 60 år och har inte ens glasögon?
Senast redigerad av semen.12 2026-05-30 kl. 03:31.
Citera
2026-05-30, 10:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Jag förstår att folk som nyss blivit av med lappen och har bil skiter fullständigt i min resa.

Jag var på en dålig plats ingen bil och utan familjen, jag tappade körkortet tack vare alla
LOB Fyllecell inget fordon var inblandat 2008 när dom sade - Ditt körkort är i farozonen efter alla fylleceller. Åtta gånger inom tre år.
Som jag skrev tidigare jag fick ett brev en dag 2009 från Transportstråken att dom ville att jag skulle lämna in körkortet hos Polisen.

Varför ska jag göra nya prov jag är bara 60 år och har inte ens glasögon?
Det är körkortslagen (1998:488) och Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2012:41) som reglerar detta.
Lagen föreskriver att om du varit av med körkortet (haft en så kallad spärrtid) på mer än ett år, eller om det har gått mer än ett år sedan ditt gamla godkända förarprov, måste du alltid ta om hela förarprovet (kunskapsprov och körprov).

Att dom har missat detta låter rätt udda, alternativet finns ju att du ljuger också och med tanken lagen säger vad den säger om detta och spärrtider på +365 dagar.
Eller så var du av med körkortet kortare än 365 dagar.

Det är inte jag som skrivit dessa lagar.
Citera
2026-05-31, 00:20
Medlem
AlucardaLuciferas avatar
Transportstyrelsen drog in mitt körkort i 1 års tid och det var över 2 år efter jag åkt dit för narkotikabrott vilket var rätt värdelöst då det i praktiken var en förlängning av fängelsestraffet som gjorde det mycket svårare att skaffa jobb och har du inte råd att betala 15000:- för 10 drogtester samt ett utlåtande från psykiatriker så blir du återigen dubbelt bestraffad med en längre indragning av körkortet.
Ska du dessutum lämna 1 drogtest i månaden och två alkoholtester inom 1 år så är det väldigt lätt att runda testerna så länge du inte har ett dagligt missbruk eller använder något som syns långt efteråt.
Citera
2026-05-31, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testtarlitebara
Tror inte det, polisen borde börja använda sig av test som endast kan se cannabisbruk 24 timmar tillbaka, om det nu finns något sådant test
Har för mig att sådana test används i länder och stater som legaliserat.
Citera
2026-06-02, 19:24
Medlem
semen.12s avatar
Citat:
Det är körkortslagen (1998:488) och Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2012:41) som reglerar detta.
Lagen föreskriver att om du varit av med körkortet (haft en så kallad spärrtid) på mer än ett år, eller om det har gått mer än ett år sedan ditt gamla godkända förarprov, måste du alltid ta om hela förarprovet (kunskapsprov och körprov).

Att dom har missat detta låter rätt udda, alternativet finns ju att du ljuger också och med tanken lagen säger vad den säger om detta och spärrtider på +365 dagar.
Eller så var du av med körkortet kortare än 365 dagar.

Det är inte jag som skrivit dessa lagar.

Jag har ingen som helst orsak att ljuga om detta. Folk som har blivit av med körkortet tack vare många LoB frågar mig varför jag inte har försökt tidigare? Jag fick tillbaka körkortet genom lakar intyg och en ögon undersökning. Det hade gått 17år och jag hade inget problem med något.

Så läkarintyg och syn intyg det är allt. !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in