2025-12-29, 11:11
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Vi ska fortsätta att tröska runt i den svenska death metal-kulturen nu när vi hamnar vid Dismember. Denna inhemska dödspluton var redan vid starten 1988 med och lade fundamentet som denna hårdrocksgren vilar på. Man visade var skåpet skulle stå. Dessa death metal-legendarer (förfäder) har hyllats för sitt explicita sound och dragit sitt strå till stacken för att denna genre ska vara känd världen över. Dismember är fortfarande dogmatiskt trogna sitt ursprung - den DNA-profil som formades på Stockholms ungdomsgårdar i slutet av 80-talet.

Vi behöver säkert inte skriva spaltmeter om vilken milstolpe albumet "Like An Ever Flowing Stream" anses vara inom genren. Eller så är det just vad vi behöver, kanske någon här känner för att skriva en recension av nämnda alster? Skulle vara lite intressant ändå. Dismember anses tillhöra "the big four" inom svensk death metal - tillsammans med andra trotjänare som Entombed, Grave och Unleashed. Att kalla Dismember för en koloss inom svensk döds är sålunda snudd på underdrift. Med rötterna riktigt djupt nere i den svenska dödsmetallens ovigda mylla och en katalog som hjälpt till att forma genren som sådan.

Mycket har hunnits med under bandets långa karriär men 2011 valde de att gå isär. Uppbrottet varade i nästan tio år men till slut tog man beslutet att återuppväcka dödsbesten för fortsatta äventyr. År 2019 kom nämligen ett för fansen positivt besked när det meddelades att Dismember skulle återförenas i originaluppsättning. Sedan dess har det blivit lite konserter och festivaluppträdanden men ingen ny musik (dock ryktas det om att ett nytt album kan vara på gång). Kanske man arbetar efter blitzkrieg-principen, rätt vad det är dyker ett nytt album upp utan vidare annonsering på förhand?

Bandet har själva skrivit: "The original lineup is back!" och det är alltså Fred Estby, David Blomqvist, Robert Sennebäck, Matti Kärki och Richard Cabeza. "As long as Dismember lives, death metal will reign!"

Diskografin av ond bråd död:

• "Like An Ever Flowing Stream" (1991)
• "Indecent & Obscene" (1993)
• "Massive Killing Capacity" (1995)
• "Death Metal" (1997)
• "Hate Campaign" (2000)
• "Where Ironcrosses Grow" (2004)
• "The God That Never Was" (2006)
• "Dismember" (2008)

Textmässigt kan det bli mycket gore över det hela (som sig bör...) och ett exempel är låten "Skin Her Alive" som till och med gjorde att bandet hamnade i brittisk domstol på grund av den råa texten. Skulle vara lite intressant att läsa mer om den rättsliga processen, någon som sitter på dokument i fallet? Jag kommer också ihåg där kring andra halvan av 90-talet när intresset för hårdrock av typen svensk death metal dalade... då ville Nuclear Blast Records att Dismember-killarna skulle överväga att förändra soundet mer mot plastig black metal eftersom akter som Dimmu Borgir ökade i popularitet. Men den uppmuntran ville bandet inte ta till sig. Det är ett tecken på integritet, det. Men det ledde också till att deras skivkontrakt med Nuclear Blast Records helt enkelt terminerades.

Dismember är som sagt aktiva på live-fronten i viss mån och ett kommande datum är:

• Fredag den 3 juli 2026, Parksnäckan i Uppsala (Tickster)

Bandet har gått ut och sagt att det inte kommer bli tal om att göra några längre turnéer - det kommer istället bli några utvalda spelningar här och var. Och det kanske fansen nöjer sig med? Inte direkt det första bandet som på ålderns höst kommit på att selektivitet kan vara en dygd. Nu när man bara spelar live i liten mån kanske det är som arrangören ovan påstår, att det känns extra andaktsfullt med en bokning? Tänk, snart har det gått 40 år sedan gruppen bildades och det påstås att man kompromissar lika lite nu som när debutalbumet först såg dagens ljus. En annan sak är att gubbarna blivit så moderna att man skaffat ett officiellt konto på Tiktok.

Ja, vad tror ni om den nuvarande statusen på bandet? Vill ni att Dismember kommer ut med ny musik? Är detta dödsmetallband fortfarande hetare än skärselden?
Citera
2025-12-29, 12:01
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
)

Textmässigt kan det bli mycket gore över det hela (som sig bör...) och ett exempel är låten "Skin Her Alive" som till och med gjorde att bandet hamnade i brittisk domstol på grund av den råa texten. Skulle vara lite intressant att läsa mer om den rättsliga processen, någon som sitter på dokument i fallet? Jag kommer också ihåg där kring andra halvan av 90-talet när intresset för hårdrock av typen svensk death metal dalade... då ville Nuclear Blast Records att Dismember-killarna skulle överväga att förändra soundet mer mot plastig black metal eftersom akter som Dimmu Borgir ökade i popularitet. Men den uppmuntran ville bandet inte ta till sig. Det är ett tecken på integritet, det. Men det ledde också till att deras skivkontrakt med Nuclear Blast Records helt enkelt terminerades.
Den ende vad jag vet som lutat det minsta åt black metal är väl Cabeza, han gjorde väl en sväng i Satyricon om jag inte minns fel, och Unanimated är ju åtminstone vad man brukar kalla "blackened death". De senare är väl dessutom kvalitetsmässigt ett av få klassiska band som hållit stilen, kanske för att de inte ger ut skivor i överflöd.

Resten av bandet har väl alltid dragit åt klassisk heavy metal, typ Iron Maiden, och Matti Kärki lyssnar väl helst fortfarande på Autopsy och Carcass första skivor (något han försökte renodla i General Surgery), och det är väl den mixen av individueila influenser som åtminstone i mitt tycke gjort Dismember mer intressanta musikaliskt, särskilt de två första skivorna. "Dreaming in Red" är ju särskilt en illustration av detta.

Entombed hade ju samma kvalitet i spretig smak (tycks alltid vara sångarna som är de renodlade old school dödsälskarna) men de hade istället influenser från hardcore och annat, vilket jag tycker för en period blev alltför intetsägande och kanske ett omedvetet steg åt mainstream (även om jag inte tror de någonsin siktat på det). Den enda platta som lyckades överbrygga detta, i mitt tycke, är "Uprising".
Citera
2025-12-29, 16:40
Medlem
NoTruces avatar
Jag har fina minnen av albumen Death Metal och Hate Campaign. Den förra skivan har jag i någon limiterad utgåva där själva skivan är formad som en cirkelsåg. Metal!

Dock får jag erkänna att det dröjde innan jag närmade mig det tidigare materialet. Respekt ska de ha för att ha förfinat och utvecklat det typiska stockholmssoundet med det karaktäristiska gitarrljudet, men eftersom jag är lite semibögig föredrar jag göteborgsditot.
Citera
2025-12-29, 20:41
Medlem
auto-fellatios avatar
Indecent and obscene är väl ett citat från brittiska domstolen eller dylikt, passade sen bra som albumnamn.

Fred Estby bor väl i staterna numera, gör väl inte turnerande direkt enklare heller.
Citera
2026-01-02, 22:32
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Att ett death metal-band hamnar inför rätta för att ha makaber lyrik lär väl vara den bästa formen av reklam som man kan tänka sig?

The Independent hade denna artikel när fallet var på tapeten:

• 'Death netal music does not deprave, court rules' (Thursday 30 July 1992)

Klipper in några bitar:

Citat:
The rock music cult death metal may be loud and gloomy but it does not corrupt or deprave, magistrates decided yesterday.

In what could be regarded as a test case by the music industry, magistrates at Great Yarmouth in Norfolk ruled that the lyrics in songs by the Swedish band Dismember were not obscene.

Customs officers at Great Yarmouth, making a routine check for drugs last October, had seized a consignment of 800 copies of Dismember's latest album, "Like An Ever Flowing Stream". Titles of tracks include 'Bleed For Me' and 'Skin Her Alive', which deals with brutal murder and dismemberment.

Citat:
After the case, Karki, Dismember's lead signer, said: 'This is a victory for freedom of speech. The lyrics were purely fiction and there was no reason to ban us.'

Finns det några andra exempel på band som hamnat i domstol just för denna typ av moralism?
Citera
2026-01-05, 20:37
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Det fanns en lång intervju med Dismember som publicerades i Slavestate #03 (2002). Skribenten var Lars Ekenryd. Och tack vare Blaskoteket så finns denna intervju online idag.

Till och med så lång att den fick styckas upp i två delar.
Citera
2026-01-06, 07:55
Medlem
Citat:
Finns det några andra exempel på band som hamnat i domstol just för denna typ av moralism?

Absolut. Värst drabbade inom death metal var brittiska Desecration, vars debutalbum Gore & Perversion från 1996 förbjöds och förverkades i ett väldigt tidigt stadie. Endast ett fåtal kopior hann ta sig ut på marknaden och förstapressen är därmed oerhört eftertraktad.

Häromåret återsläpptes plattan till sist, till glädje för de som inte har lust att lägga en hel månadslön på originalet.
Citera
2026-01-06, 09:37
Medlem
felstavadds avatar
Dismember, dom såg jag på Hultsfredsfestivlen, 1992 (tror jag), ett rejält röj i Teaterladan, minns att de hade väldigt mkt rök så man såg knappt dem, skuggor i dimma som körde över en.
En av mina första kontakter med denna genre, bodde man i en mindre ort var det rätt svårt att få tag på denna sorts musik och konserter var ofta i större städer.
Kul minne är det iaf, ingen av mina polare som var med ville se dem, än mindre höra dem….
En bra konsert och som sagt ett fint minne.
Citera
2026-01-06, 19:37
Medlem
ArtilleryForces avatar
Citat:
Det fanns en lång intervju med Dismember som publicerades i Slavestate #03 (2002). Skribenten var Lars Ekenryd. Och tack vare Blaskoteket så finns denna intervju online idag.

Till och med så lång att den fick styckas upp i två delar.

Mycket trevlig läsning, Blaskoteket är fantastiskt! Avhandlat mången gamla intervjuer från den goda tiden där, senast Skitsystem (finns några uppe) där.
Citera
2026-01-09, 21:54
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Det var tydligen nån (@RobertWeingher) som hade en kommentar om albumet "Where Ironcrosses Grow" och postade denna på YT för ett par år sen:

Citat:
This band sounds very similar to Entombed has more melodic guitar lines than Entombed, i can't understand why one of the members of the band said it was a total fail from the perspective of the band, there's nothing wrong with the album, everything works very well, cheers for sharing.

Stämmer verkligen detta och vem i bandet kan ha yppat dessa ord isåfall? Kan ju vara ett rent missförstånd.
Citera
2026-01-22, 23:33
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
En väldigt gammal Dismember-intervju med (just nu offline) med Matti Kärki där han förklarar hur det gick som det gick med anklagelserna i UK.

En liten bit av intervjun:

Citat:
Digging up a little fact from your past almost eight years ago, you were in a trial for obscenity and violence in lyrics in the UK. Could you delve into this a little bit for those of us who are unfamiliar with it?
Matti: Yeah, the whole thing started off when the English customs seized a packet of recordings from Nuclear Blast that was sent to the English distributor. They did a routine check and they found all these albums with gory covers and stuff. Somehow they just looked at our album, saw the song title "Skin Her Alive." They pulled out the lyric sheet and read the lyrics and thought, 'Hey, this is horrible! We can't allow this into the country.' They made a lawsuit. They failed to recognize that the song has a true story behind it. It's really from a point of a view, it's not from the victim's point of view, it's from the killer's point of view. They thought it was sexist and disgusting and tried to ban Dismember albums from the UK. They lost it [the lawsuit] because, first of all, you can't hear what I sing without the lyric sheet, and if the song gets airplay on the radio, nobody can hear a thing that I say. As well as the album had already been released like six months before in the UK, so they couldn't stop it, it was already in the country. So they lost it.

Was it highly publicized over there?
Matti: Yeah, there was some things in the newspapers and a radio station went there to make an interview with us, but nothing big.

I didn't know the UK was so uptight about stuff like that…
Matti: Yeah, they still have all these Victorian laws. This law that they made the lawsuit by was created in the 18th century. It's so old. It's strange. The UK's still like that, they still have their queen and stuff like that.

After that, did you basically write songs like on "Indecent & Obscene" out of spite?
Matti: Yeah, we have a couple of songs. We thought the whole thing was kind of silly. Fred wrote the lyrics, he made a song, "Eviscerated Bitch" just to make it even worse. Just to make fun of them. The actual title of the album is something that we heard in the court. They claimed that Dismember was indecent and obscene. So that was a perfect album title.

Kan ni tänka er någon bättre reklam än att ett death metal-band anklagas av etablissemanget för att vara för blodiga och brutala? Intervju från 02.04.00.
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2026-01-22 kl. 23:36.
Citera
2026-02-03, 20:30
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nu när Dismember har varit inaktiva i många år - samt att medlemmarna kommit upp i ålder - kan man fundera över hur live-showerna artar sig i nuläget. CrankItUp.se har en recension av deras spelning på Debaster Strand (oktober 2025).

Tar med avslutningen:

Citat:
När kvintetten drar igång "Dismembered" har publiken redan börjat forma en organiserad moshpit, som snart utvecklas till en fullfjädrad circle pit under "On Frozen Fields". Matti får oss att lova dyrt och heligt att gör bandet oljud, ska publiken göra oljud. Ett löfte som ingen ens överväger att bryta. Hur skulle man kunna det när klassiker som "Skinfather", "In Death’s Sleep", "Soon to Be Dead" och "Life – Another Shape of Sorrow" matas ut på löpande band?

När bandet återvänder efter encoren och levererar både "Where Ironcrosses Grow" och en dedikation av "Bleed For Me" till förbanden och publiken, då är oljudet uppe på VM-nivå medan vita tandrader av fånflin lyser upp hela publiken. 90 minuter flyger förbi som ett enda massivt riff i extas och det är med audiell mjölksyra i öronen som publiken sakta masar sig ut genom dörren.

Cecilia Wemgård, skribenten, blev riktigt imponerad (Betyg: 9/10) och det låter ju lovande. Någon gång kanske man får se bandet spela live?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in