Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-29, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag betalade 100kr för ett samtal med en läkare. Han sa att jag inte skulle behöva betala eftersom han inte kunde hjälpa mig. Jag behövde ett recept på malariaprofylax och han hänvisade mig till en vaccinationsklinik.

När jag pratade med deras telefonsupport sa de att jag inte skulle behöva betala heller, men efter några dagar skickade de en faktura till mig ändå.

Nu kontaktade jag Kry via mejl och de säger att jag måste ringa deras telefonsupport igen. Eftersom jag befinner mig utomlands kommer detta med stor sannolikhet att kosta mer än 100kr, så det är alltså inte ett alternativ.

Har jag rätten på min sida om jag bestrider fakturan via mejl? Eller kan de hävda att jag ska betala eftersom läkaren hänvisade mig till en vaccinationsklinik?

Nej du ska inte betala när du inte fick någon hjälp så gör de flesta privata VC men som i ditt fall skulle jag betala bara för att slippa krångel.
Citera
2025-12-29, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Du ska självklart betala, du har fått hjälp att han inte kunde hjälpa dig och hänvisade dig till var du kan vända dig.

100 kr? Betala och var glad, envisas med med att inte betala så går det till fogden och vips är det över 1000 kr som ska betalas med en liten betalningsanmärkning på det. Värt det? Knappast. Det är inte heller upp till läkaren att avgöra om du ska betala eller icke.

Edit: Du skriver ju att du betalade i inlägget, har du betalat eller inte?

Nej det ska han inte alls han har inte fått någon hjälp det är något som privata VC har börjat med bara för att tjäna pengar på såna puckade personer som du!
Citera
2025-12-29, 12:45
Medlem
Inkommers avatar
Du ska inte betala. Kry är gratis. Försöker dom ta betalt så försöker dom lura dig.
Citera
2025-12-29, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Du ska inte betala. Kry är gratis. Försöker dom ta betalt så försöker dom lura dig.

Om du är barn så är läkarbesök via kry gratis, annars är det vanliga patientavgifter för aktuell region som är gällande.
Citera
2025-12-29, 13:14
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer

Det är inte gratis längre, kostar oftast runt 100-250:- om jag inte missminner mig. Det kostade för mycket att ha gratis vård via appar.
Citera
2025-12-29, 13:27
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Du ska självklart betala, du har fått hjälp att han inte kunde hjälpa dig och hänvisade dig till var du kan vända dig.

100 kr? Betala och var glad, envisas med med att inte betala så går det till fogden och vips är det över 1000 kr som ska betalas med en liten betalningsanmärkning på det. Värt det? Knappast. Det är inte heller upp till läkaren att avgöra om du ska betala eller icke.

Edit: Du skriver ju att du betalade i inlägget, har du betalat eller inte?

Jag har inte betalat än. Råkade skriva fel.

Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Låter orimligt att behöva göra en sådan stor grej över 100 kr. Att man tom. behöver en tråd om detta.

Men det här är en princip grej för dig. "Doktorn sa ; A men B hände". Oavsett summa. Vilket startar någon form av reaktion.

Men återigen äre värt det? Du har ju fått något trots allt. Förvisso kan du få recept förnyelse via webben nästa gång gratis

Ja, det är främst därför jag känner mig irriterad. Rent juridiskt tror jag inte att mina chanser är särskilt goda. Svårt för mig att bevisa att läkaren och supporten sa att jag inte skulle behöva betala, och de kanske agerade fel.

Hittade ingenting på Lawline om detta. Är också nyfiken på vad som gäller när Kry helt enkelt hänvisar en någon annanstans istället för att fixa fram receptet. Om de då har rätt att ta betalt för detta.
Citera
2025-12-29, 17:34
Medlem
Företaget kan givetvis inte tvingna dig att du måste bestrida en faktura per telefon. Det låter snarare som att de bara är lata och inte orkar ta det på e-mail. De skriver dessutom i sina användarvillkor i punkt 11.1 att "Uppsägning eller andra meddelanden ska ske genom e-post.". Dock oklart om de menar meddelanden till eller från kunden. Marknadsdomstolen har tidigare konstaterat att krav från näringsidkarens sida att uppsägning och reklamationer ska göras skriftligen, såväl som när anspråk från konsumenten ska göras skriftligen, måste anses oskäliga och gäller därför inte enligt Avtalsvillkorslagen. Eventuella säkerhetsaspekter för att vara säker på att det är "rätt kund" ändrade inte domstolens bedömning.

Min rekommendation är att helt enkelt följa exempelvis proceduren som beskrivs av Konsumentverket, där det står att du kan protestera mot fakturan skriftligen. Förklara helt enkelt situationen att både doktorn såväl som supporten tidigare har meddelat dig att du inte skulle behöva betala något, och att du är i utlandet och att du inte har möjlighet att ta det över telefon. Länka gärna också https://lagen.nu/dom/md/2005:23 och citera "att krav på skriftligt anspråk i konsumentförhållanden har ansetts oskäligt enligt AVLK" och "Vad [näringsidkaren] anfört om säkerhetsaspekter ändrar inte denna bedömning", och att du av den anledningen inte ska behöva ringa utan de får minsann lösa detta skriftligen.

Att "vips är det över 1000 kr som ska betalas med en liten betalningsanmärkning på det" är nog att ta i. För att företaget exempelvis ska få ta ut en påminnelseavgift på 60 kr måste detta vara avtalat, dock så ser jag inget sådant i användarvillkoren (kan dock ha missat något). Om fakturan skickas till Kronofogden så får du ingen betalningsanmärkning om du bestrider den.
Citera
2025-12-29, 21:24
Medlem
Mr.RedHats avatar
Betala och gå vidare med livet. Hade det varit en ren bluffaktura där man binder dig att ingå ett avtal eller liknande så hade jag varit av motsatt uppfattning. Men normalt är att man betalar för vård även om man inte får exakt den hjälp man önskade.
Citera
2025-12-30, 16:26
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag betalade 100kr för ett samtal med en läkare. Han sa att jag inte skulle behöva betala eftersom han inte kunde hjälpa mig. Jag behövde ett recept på malariaprofylax och han hänvisade mig till en vaccinationsklinik.

När jag pratade med deras telefonsupport sa de att jag inte skulle behöva betala heller, men efter några dagar skickade de en faktura till mig ändå.

Nu kontaktade jag Kry via mejl och de säger att jag måste ringa deras telefonsupport igen. Eftersom jag befinner mig utomlands kommer detta med stor sannolikhet att kosta mer än 100kr, så det är alltså inte ett alternativ.

Har jag rätten på min sida om jag bestrider fakturan via mejl? Eller kan de hävda att jag ska betala eftersom läkaren hänvisade mig till en vaccinationsklinik?
Mejla kry och säg att du bestrider fakturan. Det räcker. Du behöver inte ringa dem. Det är ett oskäligt villkor.

Sedan kan du behöva betala avgiften ändå, av anledningen att du använde tjänsten och att det faktiskt inte spelar någon roll om specifika läkaren du hade kontakt med kunde hjälpa dig eller ej. Du tog upp tid och det var en patientkontakt. Läkaren i sin tur har inte nödvändigtvis rätten och mandatet att avgiftsbefria dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in