2026-01-02, 00:02
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Nej. Jag använder inte chat gpt, jag vet inte hur sånt fungerar, jag litar mer på naturlig dumhet än konstgjord intelligens. Du som är en människa av kött och blod och som bygger dräkter får hjälpa mig förstå i stället.

Torrdräkten ökar inte trycket, men så länge den inte är absolut tight mot kroppen så att det går en massa små kappillära luftledningar inne i den upp till ytan kommer tryckdifferensen motsvarande vattenpelaren trycka på det allomslutande membranet så att det gör lite ont.

Det gör inte ont av dräktsqueeze när man trampar vatten i badbyxor.

Håller du inte med om det?

Edit: Det där med naturlig dumhet var inte riktat mot dig, det var bara menat som ett allmänt skämt, jag kom på i efterhand att det gick att ta det som en förolämpning, vilket inte var meningen. Däremot är jag starkt kritisk till att hänvisa till en massa AI-genererat skräp när man i stället kan ha diskussioner människor emellan på ett diskussionsforum.
Skillnaden mellan våtdräkt och torrdräkt är att du känner när dräkten komprimeras. Sömmar och annat kan klämma osv. Din hud kan nypas av dräkten, plus att du upplever såklart en skillnad mellan de ställen som du luft som är i mellan.

Men trycket är lika högt. Du får inte jobbigare att andas. Men du kanske upplever det så. Men trycket på ditt bröst kommer vara lika högt som du hade haft en våtdräkt. Det kan inte bli högre än omgivningen. När du har en våtdräkt, så kommer detta smygande och du vänjer dig. Har du en torrdräkt och vippar, så kommer det på en gång, och det är skrämmande. Plus att du kanske blir klämd av dräkten när den komprimeras, vilket kan göra ont Men trycket över bröstet kommer vara lika som om du hade en våtdräkt. Självklart kommer det vara mindre tryck över ditt bröst om du har en torrdräkt och den har luftspalt i mellan.

Det var många år sedan jag jobbade med regulatorer och dräkter.
Citera
2026-01-02, 00:27
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Skillnaden mellan våtdräkt och torrdräkt är att du känner när dräkten komprimeras. Sömmar och annat kan klämma osv. Din hud kan nypas av dräkten, plus att du upplever såklart en skillnad mellan de ställen som du luft som är i mellan.

Men trycket är lika högt. Du får inte jobbigare att andas. Men du kanske upplever det så. Men trycket på ditt bröst kommer vara lika högt som du hade haft en våtdräkt. Det kan inte bli högre än omgivningen. När du har en våtdräkt, så kommer detta smygande och du vänjer dig. Har du en torrdräkt och vippar, så kommer det på en gång, och det är skrämmande. Plus att du kanske blir klämd av dräkten när den komprimeras, vilket kan göra ont Men trycket över bröstet kommer vara lika som om du hade en våtdräkt. Självklart kommer det vara mindre tryck över ditt bröst om du har en torrdräkt och den har luftspalt i mellan.

Ja, det där med andningen och trycket över bröstet håller jag med om till 100%. Jag har som tidigare skrivet blivit hängande uppåner ett gäng gånger och aldrig upplevt några problem med det.

Det är regulatorn som blåser upp lungorna i proportion till omgivande tryck.
Citera
2026-01-02, 03:28
Medlem
barkeepers avatar
Jobbigast med dräktsqueeze är att dräkten blir stel, svårt att röra sig, inklusive över bröstet. Men oftast har man rätt tjocka grejor under när man dyker i vatten som är 2-4 grader, så helt vacuumpackad blir man ju inte. Dessutom är dräktsqueeze inte något större problem för en erfaren dykare. Den kommer inte speciellt plötsligt, man märker när det är på gång, och man pumpar in lite mer luft i dräkten bara. Eller som i fallet med gruvan i Borlänge använder man gissningsvis argon, eftersom det är tillgängligt.

Jag är till 99% säker på vad som hände i det här fallet, men eftersom 99% fortfarande är en gissning så låter jag dom tankarna stanna i mitt huvud, av respekt för den döde och de anhöriga. Men jag kan säga så pass mycket att jag är övertygad om att orsaken är medicinsk, snarare än olycka.
Citera
2026-01-02, 11:19
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jobbigast med dräktsqueeze är att dräkten blir stel, svårt att röra sig, inklusive över bröstet. Men oftast har man rätt tjocka grejor under när man dyker i vatten som är 2-4 grader, så helt vacuumpackad blir man ju inte. Dessutom är dräktsqueeze inte något större problem för en erfaren dykare. Den kommer inte speciellt plötsligt, man märker när det är på gång, och man pumpar in lite mer luft i dräkten bara.

https://youtu.be/LEY3fN4N3D8?si=rMbvwUT239QisWoV

Dräktsqueeze är bara ett problem om halstätningen är ovanför ytan, vill jag mena. När man avväger sig med dräkten kan det inte uppstå alls.

Eller som i Youtubeklippet ovan.
Citera
2026-01-02, 14:11
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
https://youtu.be/LEY3fN4N3D8?si=rMbvwUT239QisWoV

Dräktsqueeze är bara ett problem om halstätningen är ovanför ytan, vill jag mena. När man avväger sig med dräkten kan det inte uppstå alls.

Eller som i Youtubeklippet ovan.

Om man glömt att koppla in slangen till dräkten blir det squeeze till exempel.
Citera
2026-01-03, 11:15
Medlem
Citat:

Du kan ju dock få bort det igenom trycka in luft i torrdräkten.
Citera
2026-01-03, 11:52
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
Du kan ju dock få bort det igenom trycka in luft i torrdräkten.
Japp, det har du rätt i. Men i första läget kan det vara ganska så skrämmande.

Plus att man blir som en kork med. Kanske inte det bästa i en gruva.
Citera
2026-01-03, 12:35
Medlem
Citat:
Japp, det har du rätt i. Men i första läget kan det vara ganska så skrämmande.

Plus att man blir som en kork med. Kanske inte det bästa i en gruva.
är du långt under ytan blir du inte som en kork av lite luft i dräkten, det är däremot behagligt värmer med.

Är divemaster.
Citera
2026-01-05, 14:15
Medlem
all dykning stoppas i gruvan t.v., kroppen ska bärgas
Citera
2026-01-05, 17:28
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
all dykning stoppas i gruvan t.v., kroppen ska bärgas

Knepigt jobb.

Jag har varit med och sökt två kroppar i ett vrak ganska djupt ner, det är ett jäkla stök.
Dels har teamet sina egna säkerhetsrutiner, som ibland inte är möjliga att kombinera med myndigheternas märkliga teorier, dels ska man visa respekt för kvarlevorna utan att utsätta sig själv för onödiga risker. Och så ska man dessutom hantera en död kropp, som inte alls uppför sig så som man förväntar sig alla gånger.
Citera
2026-01-05, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Knepigt jobb.

Jag har varit med och sökt två kroppar i ett vrak ganska djupt ner, det är ett jäkla stök.
Dels har teamet sina egna säkerhetsrutiner, som ibland inte är möjliga att kombinera med myndigheternas märkliga teorier, dels ska man visa respekt för kvarlevorna utan att utsätta sig själv för onödiga risker. Och så ska man dessutom hantera en död kropp, som inte alls uppför sig så som man förväntar sig alla gånger.

Hur kommer det sig att du åkt på sådana jobb?
Citera
2026-01-05, 23:01
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moti
Hur kommer det sig att du åkt på sådana jobb?

Svårt att berätta utan att outa mig. Men jag var inte med på någon bärgning, bara sök och lokalisering på de vrak jag kunde bättre än många andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in