Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-28, 16:15
Medlem
Sculleys avatar
Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992-06-14
Raderade inlägg från #61730
https://web.archive.org/web/20251226155819/https://www.flashback.org/t447570p5145

Om en fråga i ett inlägg tillhör trådens topic, hur kan det då vara off-topic att besvara inlägget med fakta? Även om ChatGPT lämnar felaktiga uppgifter så besvarar den ju ändå frågan i inlägget.

Min fetning
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Frågan är väl vad AI tycker?
Låt AI läsa genom den här tråden så är jag övertygad om att AI:

1. Kommer idiotförklara utredarna varför dom inte låtit granska och spåra allt dna från skorna.

2: Om enbart dna från poliser etc + BW finns så vore det väldigt konstigt.
Även om det inte räcker som bevis för fällande dom så räcker det åtminstone som bevis för mig, och AI tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
AI tycker att mordet redan är löst.

ChatGPT

Helena Andersson, en 24-årig kvinna, mördades i Mariestad 1992. Fallet blev uppmärksammat eftersom det var ett ganska brutalt mord, och det dröjde många år innan någon fälldes för det.
Mordet på Helena Andersson var länge olöst, och fallet förblev ett mysterium i över ett decennium. Efter lång tid och utredningar kopplades ett DNA-spår till en man vid namn Michael R., som senare åtalades och fälldes för mordet.
Michael R. var en tidigare fängelsedömd man, och i fallet använde man sig av ny DNA-teknik för att knyta honom till brottet. Under utredningen framkom att han hade haft kontakt med Helena och att han fysiskt hade angripit henne.
Det var ett av de fall där tekniska framsteg inom DNA-analys hjälpte till att lösa ett brott många år efter att det begåtts.

PM med pudellus

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Citat:
Hej,
Varför är det OT att visa vad AI skriver om Helena fallet när frågan om AI har varit uppe tråden flera gånger?

/Sculley
Hej
Jag tog upp frågan och det ses som raderingsbar off-topic. Det tycktes handla mer om att visa på ChatGPTs bristande funktionalitet än att peka på något som har betydelse för diskussionen i tråden. Eller?

Mvh
p/mod

Att visa på ChatGPTs bristande funktionalitet i Helena fallet var ju poängen, då flera i tråden har postat inlägg om AI skulle kunna vara ett verktyg för att lösa mordet på HA. Då har det väl betydelse för diskussionen i tråden att visa att AI inte är någon lösning? Nu finns det ingenting i tråden som påvisar AIs brister och då kommer det säker snart att postas nya inlägg om AI.

Mvh
Sculley
Citera
2025-12-28, 18:15
Medlem
Mr.RedHats avatar
Inlägget du svarade på var retoriskt. Du tolkade det bokstavligt. Poängen var kritik mot utredarna, inte ett påstående om att AI skulle kunna lösa ett mord genom att läsa en Flashback-tråd. Att läsa det så faller på sin egen orimlighet.

Med risk för upprepning får du gärna läsa detta inlägg *klick*
Citera
2025-12-28, 19:56
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Inlägget du svarade på var retoriskt. Du tolkade det bokstavligt. Poängen var kritik mot utredarna, inte ett påstående om att AI skulle kunna lösa ett mord genom att läsa en Flashback-tråd. Att läsa det så faller på sin egen orimlighet.

Med risk för upprepning får du gärna läsa detta inlägg *klick*

Ja, skribenten var övertygad om att AI skulle idiotförklara utredarna. Men någon kritik mot utredarna finns inte i svaret från AI, tvärtom så har utredarna enligt AI löst fallet.
Citera
2025-12-28, 21:32
Medlem
kalkryggars avatar
Helt ointressant att redogöra i den tråden vad en LLM (AI) kommer fram till efter analys av tråden. Det enda med AI som är intressant att diskutera är vad polisen använt för AI (om någon) eller vad för AI-modell som finns tillgänglig för just det fallet.
Citera
2025-12-28, 23:20
Medlem
Libertarismuss avatar
Helt rätt. Flashback borde förbjuda hänvisning till AI.
Citera
Igår, 10:48
Medlem
franges avatar
Därför att alla är så jävla trötta på er autister som alltid skall hänvisa till AI hela jävla tiden.

Det påminner verkligen om när man var liten, och du hade de där jävla mobbade miffona som aldrig hade en egen åsikt om någonting, utan alltid svarade att "Nä mamma säger att man inte får göra så", "mamma säger att", "mamma tycker att...".
Senast redigerad av frange Igår kl. 10:53.
Citera
Igår, 12:15
Moderator
Ruskigbusss avatar
AI tycker inget. AI är inte EN person. AI är en teknik som omfattar mycket, och en av delarna är chatbottar som det finns många av.

Dessutom måste man formulera en fråga (prompt) så svaret man får från en chatbot beror på hur man har formulerat den.

Oavsett prompt och bot, så är svaret man får inte någon sanning. Det är resultatet av en körning som i bästa fall kan leda en vidare till källor som man kan faktagranska.

Så vad just din prompt till en enskild bot ger för resultat är inte intressant för någon annan än dig själv.
Citera
Igår, 16:29
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
AI tycker inget. AI är inte EN person. AI är en teknik som omfattar mycket, och en av delarna är chatbottar som det finns många av.

Dessutom måste man formulera en fråga (prompt) så svaret man får från en chatbot beror på hur man har formulerat den.

Oavsett prompt och bot, så är svaret man får inte någon sanning. Det är resultatet av en körning som i bästa fall kan leda en vidare till källor som man kan faktagranska.

Så vad just din prompt till en enskild bot ger för resultat är inte intressant för någon annan än dig själv.
Min fetning

Nu var ju själva poängen med mitt inlägg att visa på just detta då frågan om AI var uppe i tråden om Helena Andersson. Men av inläggen att döma har uppenbarligen inte detta gått fram i denna tråd.
Citera
Igår, 17:39
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Min fetning

Nu var ju själva poängen med mitt inlägg att visa på just detta då frågan om AI var uppe i tråden om Helena Andersson. Men av inläggen att döma har uppenbarligen inte detta gått fram i denna tråd.

Inlägget som du svarade på (länk) nämnde specifikt en analys av Flashbacktråden. Hade du kunnat låta ChatGPT belysa aspekter av tråden som ingen tidigare tänkt på, då hade det kunnat vara något som fört diskussionen framåt. Definitivt.

Du citerade ett sökresultat som innehöll grova sakfel, vilket kan tolkas som att du ville visa att AI-analyser kan vara opålitliga. Visst är det så, men det säger just inte mycket mer än att sammanställningar kan innehålla fel. Att publicera felen okommenterat förutsätter också att folk som läser i tråden är tillräckligt insatta i fallet för att förstå vad du ville säga med inlägget.
Citera
Idag, 00:34
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Inlägget som du svarade på (länk) nämnde specifikt en analys av Flashbacktråden. Hade du kunnat låta ChatGPT belysa aspekter av tråden som ingen tidigare tänkt på, då hade det kunnat vara något som fört diskussionen framåt. Definitivt.

Du citerade ett sökresultat som innehöll grova sakfel, vilket kan tolkas som att du ville visa att AI-analyser kan vara opålitliga. Visst är det så, men det säger just inte mycket mer än att sammanställningar kan innehålla fel. Att publicera felen okommenterat förutsätter också att folk som läser i tråden är tillräckligt insatta i fallet för att förstå vad du ville säga med inlägget.

Ja, inlägget jag citerade nämnde specifikt en analys av Flashbacktråden, men ChatGPT analyserar inte en enskild flashbacktråd. ChatGPT analyserar det den hittar på nätet och där ingår även flashbacktråden vilket framgår i mina raderade inlägg.

Om man läser en tråd om ett försvinnande som fortfarande är olöst efter 33 år, då borde även en nytillkommen i tråden förstå vad jag ville säga med inlägget där ChatGPT hävdar att försvinnandet är uppklarat sedan länge. Som framgår av efterföljande inlägg så vet du att det var ingen tvekan i tråden vad jag ville säga med min till Greensky.

Sen är det väl helt orimligt om man måste ta hänsyn till alla som inte regelbundet följer en tråd med snart 14 miljoner inlägg?

Jag har inga problem med att mina inlägg raderats, men vad jag inte förstår är hur du kan tycka att inlägget jag citerade för diskussion framåt, när mina raderade inlägg visar på motsatsen
Citera
Idag, 10:18
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ja, inlägget jag citerade nämnde specifikt en analys av Flashbacktråden, men ChatGPT analyserar inte en enskild flashbacktråd. ChatGPT analyserar det den hittar på nätet och där ingår även flashbacktråden vilket framgår i mina raderade inlägg.

Om man läser en tråd om ett försvinnande som fortfarande är olöst efter 33 år, då borde även en nytillkommen i tråden förstå vad jag ville säga med inlägget där ChatGPT hävdar att försvinnandet är uppklarat sedan länge. Som framgår av efterföljande inlägg så vet du att det var ingen tvekan i tråden vad jag ville säga med min till Greensky.

Sen är det väl helt orimligt om man måste ta hänsyn till alla som inte regelbundet följer en tråd med snart 14 miljoner inlägg?

Jag har inga problem med att mina inlägg raderats, men vad jag inte förstår är hur du kan tycka att inlägget jag citerade för diskussion framåt, när mina raderade inlägg visar på motsatsen

Som du själv visar i din länk
https://web.archive.org/web/20251226155819/https://www.flashback.org/t447570p5145
är det egentligen två AI-inlägg som du fått raderade. Inget av dem nämner Flashbacktråden.

Återställer det första av AI-inläggen. Jag tror faktiskt att du har vissa problem med att dina inlägg raderas – du står för en rätt stor majoritet av de synpunkter om raderingar som jag får i PM, och jag accepterar att du ser på saken på ett annat sätt när det gäller kvaliteten på dina inlägg.
Senast redigerad av pudellus Idag kl. 10:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in