Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-27, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det finns absolut ingenting som säger att det är olagligt för fotgängare att nyttja en cykelbana.
Det finns anvisningar i Trafikförordningen hur gående ska bete sig på cykelbana, den ska helst korsas i en korsning eller vid ett övergångsställe och den gående får inte hindra trafiken. Även en gångtrafikant ska följa regler och kan bötfällas vid överträdelse.
Citera
2025-12-27, 22:04
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Det finns anvisningar i Trafikförordningen hur gående ska bete sig på cykelbana, den ska helst korsas i en korsning eller vid ett övergångsställe och den gående får inte hindra trafiken. Även en gångtrafikant ska följa regler och kan bötfällas vid överträdelse.
Gående rör sig på cykelbanan precis hur mycket dom vill. Hindra trafik gör man genom att stå still och försöka blockera körfälten. Tycker cyklister att jag rör mig för långsamt får dom cykla förbi på eget bevåg. Orsakar dom dock en olycka med sin omkörning är det dom som orsakat olyckan.
Citera
2025-12-27, 22:07
Medlem
Citat:
Gående rör sig på cykelbanan precis hur mycket dom vill. Hindra trafik gör man genom att stå still och försöka blockera körfälten. Tycker cyklister att jag rör mig för långsamt får dom cykla förbi på eget bevåg. Orsakar dom dock en olycka med sin omkörning är det dom som orsakat olyckan.
"Gående ska korsa körbana eller cykelbana tvärs över denna och utan onödigt dröjsmål. (7 kap. 3 §)"
Låter det som att det är ok att lalla omkring som en idiot på en cykelbana?
Citera
2025-12-27, 22:08
Medlem
Citat:

Det är ganska vanligt att kärringar och även gubbar har konferens i korsningar...
Citera
2025-12-27, 22:09
Medlem
Teus avatar
Citat:
"Gående ska korsa körbana eller cykelbana tvärs över denna och utan onödigt dröjsmål. (7 kap. 3 §)"
Låter det som att det är ok att lalla omkring som en idiot på en cykelbana?
Korsa är nyckelord i den där meningen din pajas. Korsa gör man skyndsamt annars så blockerar man ett körfält. Att gå i ett körfält är dock något helt annorlunda.
Citera
2025-12-27, 22:11
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det är ganska vanligt att kärringar och även gubbar har konferens i korsningar...
Aa, den där får dom ju ta på hakan om något händer. Det ska dock påpekas att miljötalibanerna satte sig på E4an och blev friade.
Citera
2025-12-27, 22:13
Medlem
Citat:
Korsa är nyckelord i den där meningen din pajas. Korsa gör man skyndsamt annars så blockerar man ett körfält. Att gå i ett körfält är dock något helt annorlunda.
Och då får DU se till att se dig för så du inte blir påkörd OCH dömd som vållande.
Citera
2025-12-27, 22:15
Medlem
Teus avatar
Citat:
Och då får DU se till att se dig för så du inte blir påkörd OCH dömd som vållande.
Det samma gäller vem som helst som försöker korsa ett körfält och på intet sätt något begränsat till gående. Som sagt, jag går på cykelbanan precis hur mycket jag vill.
Citera
2025-12-27, 22:21
Medlem
Det är ju därför ringklockan på cykeln finns där, så man kan skratta när kärringjäveln studsar åt sidan i rädsla.
Har själv installerat en tuta som är ännu mer effektiv, skrämmer bort även babbegängen som går klumpvis där.
Citera
2025-12-27, 22:24
Medlem
Citat:
Det samma gäller vem som helst som försöker korsa ett körfält och på intet sätt något begränsat till gående. Som sagt, jag går på cykelbanan precis hur mycket jag vill.
Pga såna som dig kommer jag göra flitigt bruk av mitt signalhorn på över 120db för att påkalla uppmärksamheten hos alla idioter som springer omkring på cykelbanor, företrädesvis när jag är precis bakom dom, antingen får dom en hjärtinfarkt eller så lär dom sig var det är lämpligt att gå, inte mitt problem vilket.
Citera
2025-12-27, 22:27
Medlem
Citat:
Orkar inte länka, amazon.se.
Laddbart batteri, inte dyrt alls. En bra bit under 200 spänn.
Orkar du inte ens länka till det här köpet du skryter om, så hoppas jag verkligen att folk fortsätter gå i bredd och gör allt för att hindra din väg på cykelbanorna.

Må du brinna i helvetet och ta med cykeln dit.. länka gärna hornet innan tack!
Citera
2025-12-27, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagvarpaplats
Orkar du inte ens länka till det här köpet du skryter om, så hoppas jag verkligen att folk fortsätter gå i bredd och gör allt för att hindra din väg på cykelbanorna.

Må du brinna i helvetet och ta med cykeln dit.. länka gärna hornet innan tack!
Är du helt handikappad? Välj lämpligt. Finns uppåt 130db.
https://www.amazon.se/s?k=cykelhorn+med+tr%C3%A5dl%C3%B6s+fj%C3%A4rrkont roll&crid=ZQGDY1JV31YL&sprefix=cykelhorn%2Caps%2C1 80&ref=nb_sb_ss_mvt-t11-ranker_3_9
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in