2025-12-28, 21:33
Medlem
Centipedes avatar
Man får reda på mycket i boken som de inte förklarar i tv-serien som att Katarina har bröstcancer så det är därför hon ligger för döden.
Och varför de säger Modern och Fadern Jag trodde det var något norrländskt dialektalt.
Men det var ju så att hon och Bror hade sett på en norsk tv-serie där de hade sagt Modern och Fadern och då hade de börjat att säga så på skoj om sina föräldrar också.
Citera
2025-12-28, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discofunk
Någon som kikat på denna serie från svt?
Släpptes igår och består av fyra avsnitt.

Baserad på en bok från Karin Smirnoff.

Funderar på om jag ska se den eller bygga lego och kan inte riktigt bestämma mig.
Olidligt tråkig. Förstår inte hur de kan sända tv serien under julen. 1 stjärna imdb
Citera
2025-12-28, 21:45
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centipede
Man får reda på mycket i boken som de inte förklarar i tv-serien som att Katarina har bröstcancer så det är därför hon ligger för döden.
Och varför de säger Modern och Fadern Jag trodde det var något norrländskt dialektalt.
Men det var ju så att hon och Bror hade sett på en norsk tv-serie där de hade sagt Modern och Fadern och då hade de börjat att säga så på skoj om sina föräldrar också.

Dom säger modren och fadren.
Citera
2025-12-28, 22:23
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vandammes
Hela serien handlar om ett trauma som hela tiden bearbetas under tidens gång.
Utöver det finns det inte så mycket unikt att hitta här. Dialogen är ganska tunn med.
Ett trauma som hela tiden bearbetas, skriver du. Hur då? Det är väl snarare precis tvärtom. Vad menar du?
Citera
2025-12-28, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Ett trauma som hela tiden bearbetas, skriver du. Hur då? Det är väl snarare precis tvärtom. Vad menar du?

Om du har sett den så är det väl ganska tydligt att hela hennes uppväxt är ett stort trauma med olika händelser som jagar henne.

Senast redigerad av Dogmatix 2025-12-28 kl. 23:11.
Citera
2025-12-28, 23:18
Medlem
Härligt att för en gångs skull slippa se ett tv-drama med rökfri, inredninsstörd, hälsofanatisk och politiskt korrekt medelklass från Stockholm.
Citera
2025-12-28, 23:19
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Började titta så smått, men orkade verkligen inte med att se all den där misären.
Bor folk verkligen som några riktiga horders i Norrland ute i skogen?
Säkert bra serie i sig, men vissa saker får man nog försöka bortse om man ska ta sig den ann.

Det finns nog såna nernötta bonnhålor i hela Sverige, minns t.ex det s.k pedofilmordet i Malå som sändes i TV nyligen. Riktigt spooky ställe. Förra året visade TV en serie om grönavågare som bildade ett kollektiv i Jämtland där mördare och haschtomtar härjade på riktigt på 70talet. Jag gillar sånt som bygger på verklighet istället för dårfantasier.
Citera
2025-12-28, 23:21
Medlem
Knappast.......s avatar
Synd att jag upptäckte först i tråden att den finns som bok, hade gärna läst den innan. Har dessutom biblio med, blir nog att lyssna ändå.
Tyckte att den var bra och sevärd✨✨✨
Senast redigerad av Knappast....... 2025-12-28 kl. 23:45.
Citera
2025-12-28, 23:44
Medlem
DMfanNo1s avatar
Den var bra.
Citera
2025-12-28, 23:53
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Det finns nog såna nernötta bonnhålor i hela Sverige, minns t.ex det s.k pedofilmordet i Malå som sändes i TV nyligen. Riktigt spooky ställe. Förra året visade TV en serie om grönavågare som bildade ett kollektiv i Jämtland där mördare och haschtomtar härjade på riktigt på 70talet. Jag gillar sånt som bygger på verklighet istället för dårfantasier.

Hmm, jag kan säga att jag sett liknande omständigheter (ev. värre…) på Gotland under 1998-2008 så nog finns det fler relevanta miljöer att applicera denna fiktiva berättelse på.
Citera
2025-12-29, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Du bor i Fjollträsk va?

Ska de va så jävla märkvärdigt vars hon for?
Det räcker väl med "For"!
Ja exakt!
Citera
2025-12-29, 00:32
Medlem
Upplevde nåt liknande i norra ITaliens landsbyar
Fy fn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto