Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-27, 22:26
Medlem
Dumdrygs avatar
Vid Öregrund verkar det vara värst nu enligt Windy:
https://www.windy.com/?60.373,18.640,9
Citera
2025-12-27, 22:33
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Oj, vart i Sverige är du där det blåser 8 m/s?

I Göteborg har vi haft en av de finaste och lugnaste dagarna på hela vintern. Blå himmel och kav lugnt. Sverige är ett långt land.
Citera
2025-12-27, 22:34
Medlem
Dumdrygs avatar
Scrolla ner och kolla hur mycket rapporter om nedfallna träd över vägar det är i Uppsalaområdet:
https://www.unt.se/senaste-nytt
Citera
2025-12-27, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonfrillan
Vadå "det ska inte behöva hända"? Det är ett naturfenomen, alltså precis detta som "ska hända" i världen vi lever i. Djur och människor har alltid dött av olika väderfenomen, vad ska göras åt det menar du? Knyta fast träden?

Man kan visa lite medkänsla för dom som förlorat anhöriga än att skriva som du gör… Min poäng är att arbetsgivarna har ett ansvar; de borde inte ha låtit personalen arbeta med trädröjning under blåsiga förhållanden, utan väntat tills imorgon eller något.
Citera
2025-12-27, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fokin69
Min mor har ett träd som ramlat ut i vägen...
Har hon någon skyldighet
Eller är det kommunen som tar bort det när det vart storm ?

Nu är jag ingen expert men om jag minns rätt så är det väghållaren, som har ansvar för att hålla vägen framkomlig och säker – alltså att ta bort ett träd som fallit över vägen. Så det borde se ut så här.

Väg Väghållare
Statlig allmän väg Trafikverket
Kommunal allmän väg Kommunen
Enskild väg Vägens ägare/samfällighet
Privat infart Fastighetsägaren

Trädägaren kan bli ersättningsskyldig om trädet var ruttet eller struntat i risken, men oftast vid storm gäller force majeure.

Men jag är ingen jurist. Jag rekommenderar att du kontaktar väghållaren eller talar med en jurist. Samtal med väghållaren är gratis.

Vid en storm kan nästan vem som helst ta bort ett träd, som ligger över en väg (Nödrätt). Men bäst är om räddningstjänsten gör det. Där jag bor så kom flera privatpersoner ut med traktorer och motorsågar (Hade de rätt motorsågskörkort?) och tog bort träd. Då räddningstjänsten hade svårt att hinna med.
Citera
2025-12-27, 23:02
Medlem
Shit vad det blåser. Såg reportaget från Aftonbladet.
Citera
2025-12-27, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Scrolla ner och kolla hur mycket rapporter om nedfallna träd över vägar det är i Uppsalaområdet:
https://www.unt.se/senaste-nytt

De skulle ha arbetat förebyggande.
Citera
2025-12-27, 23:12
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
De skulle ha arbetat förebyggande.

Ha ha. Vet du hur många mil väg det finns i Sverige och hur mycket skog vi har? Har du varit utanför Djursholm?
Citera
2025-12-27, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ha ha. Vet du hur många mil väg det finns i Sverige och hur mycket skog vi har? Har du varit utanför Djursholm?

Du snackade om Uppsala, inte Norrlands inland.
Citera
2025-12-27, 23:14
Medlem
Dumdrygs avatar
Film i Expressen där träden faller som plockepinn:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/har-faller-traden-ett-efter-ett/
Citera
2025-12-27, 23:15
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Du snackade om Uppsala, inte Norrlands inland.

Har du varit i trakterna runt Uppsala och vet hur många mil småvägar det finns och hur mycket skog det är?
70 % av Sveriges yta är täckt av skog. Det ser likadant ut utanför Uppsala som i Norrland.
Citera
2025-12-27, 23:33
Medlem
Aristaeuss avatar
Ett tillräckligt destruktivt fenomen för att tillfälligt väcka Svensson ur sin dvala.
Och allt är bara ett pinsamt litmus-test för vår allmänna beredskap och samverkan.
Hoppas inte att Ivan ser på. (vilket han gör)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in