Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-27, 17:53
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Tydligen en död nu , verkar blåsa på bra.
Citera
2025-12-27, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja de är därför du ska gå och springa på öppen yta..ängar tex.. vi lever i Sverige och det är ingen tornado där bilar och träd kommer flygandes. Sluta överdriv!
Som mest takplattor och träd kan falla.
Allt är ju relativt. Om man håller sig hemma kommer man ju klara sig bra. Om man däremot prompt ska ut och åka kan man få problem.

I Sydsverige häromåret fick folk övernatta i sina bilar när det kom en snösmocka. Många hade gett sig iväg i t-shirt och flipflop för att hämta pizza eller köpa snus på macken. Helt onödiga resor alltså och rakt emot alla myndighetsbesked. Polisen hade ställt upp vid påfarterna men hade inte lagstöd för att hindra folk från att åka.

Sen vill ju media gärna blåsa upp allting, om ni ursäktar det halvtorra skämtet.
Citera
2025-12-27, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Zoomar du in så ser du att det är rätt hårda vindar längs kusten. En på Aftonbadet skriver att det varit 34 m/s vindstötar på Alnö utanför Sundsvall.

Bor man vid kusten och det utfärdas varningar blåser det nästan alltid kraftigare. Men generellt ser det här knappt värre ut än en vanlig höststorm. Hade det varit rött eller lila över hela Norrland hade jag förstått att folk blev ängsliga och rädda – men snälla, kom igen. Jag stör mig verkligen på hur ängsliga svenskar är .. känns som folket är rädd för precis allt nu förtiden! I Ryssland tex folk bryr sig knappt när de är stormar och är orkaner och där kan de vara betydligt värre och tågen går som vanligt…
Senast redigerad av Menea 2025-12-27 kl. 18:03.
Citera
2025-12-27, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
Änligen kom elförsörjningen tillbaka. Lite u-land över det hela.
I vilken del av landet är du?

Jag ringde mitt nätbolag, dom har inte ens folk ute för det är inte säkert sa dom. Så tidigast imorn kommer elen.

Blir dåligt med sömn i natt för måste fylla på ved varannan timme minst om jag vill ha varmt över natten.
Citera
2025-12-27, 18:04
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Det blåser satan här i Gästrikland, det var länge sedan jag upplevde något liknande.
Det är stötvindar som kommer från ingenstans, och växthuset höll på att emigrera. Tjudrade den och avväntar, endast ett strömavbrott än så länge.

Klagar inte, för ingen snö än.
Skojar inte, åkte nyss E4 från Sundsvall mot Gävle och det ligger träd över vägen närapå var hundrade meter. Har aldrig sett något liknande och dikena runt vägen är proppfulla. Vill inte vara vara personen som ska laga viltstängslen sedan..
Citera
2025-12-27, 18:05
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Bor man vid kusten och det utfärdas varningar blåser det nästan alltid kraftigare. Men generellt ser det här knappt värre ut än en vanlig höststorm. Hade det varit rött eller lila över hela Norrland hade jag förstått att folk blev ängsliga och rädda – men snälla, kom igen. Jag stör mig verkligen på hur ängsliga svenskar är .. känns som folket är rädd för precis allt nu förtiden!

Tror inte någon är ängslig och rädd. Däremot är det ju jobbigt att bli utan ström i en vecka. Har själv en gran som ligger över taket på en gäststuga på tomten som vi får kolla närmare på imorgon.

Men liknande storm var det förra hösten också i det här området och flera träd föll ut. Så det är inte värre än andra höststormar.
Citera
2025-12-27, 18:11
Medlem
Dumdrygs avatar
Två plan med totalt över 150 personer ombord har blåst av en landningsbana och in i en snödriva i Kittilä i finländska Lappland, rapporterar medier i Finland.

Edit:
https://yle.fi/a/7-10090585
Senast redigerad av Dumdryg 2025-12-27 kl. 18:15.
Citera
2025-12-27, 18:12
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlmostIdiot
I vilken del av landet är du?

Jag ringde mitt nätbolag, dom har inte ens folk ute för det är inte säkert sa dom. Så tidigast imorn kommer elen.

Blir dåligt med sömn i natt för måste fylla på ved varannan timme minst om jag vill ha varmt över natten.
Dalarna. fyllde brasan för fyra timmar sedan, i mitt u-land brukar det ta 10-30 minuter innan el går på igen. fy fan, bättre utan el i värme än kyla.
Citera
2025-12-27, 18:14
Medlem
Man får pengar om avbrottet är mer än 12 timmar, från elnätsbolaget.

Det är en procentsats av årskostnaden, fast med minimibelopp:

12-24 timmar, minst 1200kr
24-48 timmar, minst 2400kr
48-72 timmar, minst 3600kr
osv upp till max 15600kr.
Citera
2025-12-27, 18:15
Medlem
Tok-Franss avatar
En man i Härnösand har kilat fast sig under ett träd och ringt räddningstjänsten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/larm-om-fastklamd-person-i-harnosand
Citera
2025-12-27, 18:15
Medlem
JymdKjams avatar
En död. Minst en person vårdas på sjukhus. I Finland har ett flygplan med 160 passagerare ombord blåst av landningsbanan och ”in i en snödriva”.

Längesedan en storm resulterat i så farliga händelser.
Citera
2025-12-27, 18:18
Medlem
jimmythegents avatar
En bekant ringde nyss och sa att det finländska Meteorologiska Institutet hade uppmätt en högsta våg på hela 23,7 meter på Bottenhavet!!! Låter ju helt galet. På Norra Östersjön var den högsta uppmätta vågen
9 meter. Det låter ju mer rimligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in