Citat:
Ursprungligen postat av
sommarlov
Det borde vara förbjudet att reglera sin hastighet, genom att bromsa, som vissa gör, på öppen väg, utan hinder.
Läser ni detta, släpp gasen istället!
Hälsar en som ni har tvingat bromsa i panik flera gånger.
Vissa elbilar tänder bromsljuset när föraren släpper gasen, om bilen står på hög regenerering, det kan vara en bidragande anledning. Folk verkar inte ha vett att ställa om bilen till vintern, vilket jag är helt säker på orsakar olyckor när elbilen får sladd och föraren släpper gasen i panik - varpå bilen i princip tvärnitar och föraren tappar kontrollen helt.
Ibland undrar jag om det inte ändå skulle behövas uppfräschningskurser för folk som byter till elbil eller från gammal bil till ny, så att de kan lära sig hur saker som ljusinställning, hur man slår av dimljus och funktionen för regenerativ energi fungerar och ska användas. Som det är nu åker ju en massa folk omkring utan halvljus, men med dimljuset på.
På 2-1-vägar är nog ändå de mest irriterande förarna de som kommer fram till omkörningssträckan och omedelbart börjar köra om lastbilen framför i 85 km/h fast man får köra 100 km/h och det är hundra bilar bakom. ”Ingen ska stressa mig, jag kör minsann i min egen takt”, typ. Påfallande ofta yngre ”miljömedvetna” gubbar i 35-årsåldern i en Volvo eller elbil. Om man inte klarar av att accelerera så att fler hinner om lastbilarna på omkörningssträckan så borde man inte få köra om alls.