Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-27, 07:54
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jag tror faktiskt att idioterna är så ignoranta att de har ingen uppfattning om vad som händer runt omkring dem. De är så jävla värdelösa förare.

Jag tror det är värre än så, de var säkert bra förare en gång i tiden men när man läser sådant här:

https://www.dagensps.se/motor/krav-pa-nytt-korkortstest-hundratusentals-forare-i-riskzonen/

"Att ha tillräcklig syn bakom ratten tas ofta för givet. Samtidigt visar nya siffror att verkligheten ser betydligt mer bekymmersam ut.

Enligt en omfattande kartläggning uppfyller omkring 650 000 svenska bilförare inte Transportstyrelsens synkrav för att få ta körkort. Trots detta kan de fortsätta köra helt utan kontroll."

Då förstår man att det i många fall troligen är halvblinda dårar som framför bilarna

Att kräva synundersökning i samband med körkortsförnyelse vore kanske inte fel...
Citera
2025-12-27, 08:15
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Exakt, de fattar ju själva att de irriterar andra förare när de med flit kör under hastighetsgränsen när det är 1 fil och de får en lång kö bakom sig. De gör det för att provocera de andra förarna. Sen gasar de upp till 100 igen när det är 2 filer för att göra omkörningar svårare. Idioter.

https://lawline.se/answers/far-man-kora-langsammare-an-hastighetsbegransningen "Din fråga regleras i 3 kapitel. 16 § trafikförordningen där det anges att en förare utan giltigt skäl inte får köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."

Som sagt, det vore okej om ni också höll er till 80 även när det blir 2 filer.

Nej, de kör ju i 100 när det är 2 filer. Det är det som är problemet.

Kör konsekvent i 80 i sådana fall, så att vi som vill hålla hastighetsgränsen som är satt till 100 kan göra det och köra om när det blir 2 filer.

Att sänka hastigheten när det blir 1 fil är bara provocerande och förargelseväckande beteende. https://lawline.se/answers/far-man-kora-langsammare-an-hastighetsbegransningen "Din fråga regleras i 3 kapitel. 16 § trafikförordningen där det anges att en förare utan giltigt skäl inte får köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."
Det borde vara förbjudet att reglera sin hastighet, genom att bromsa, som vissa gör, på öppen väg, utan hinder.
Läser ni detta, släpp gasen istället!
Hälsar en som ni har tvingat bromsa i panik flera gånger.
Citera
2025-12-27, 08:44
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det borde vara förbjudet att reglera sin hastighet, genom att bromsa, som vissa gör, på öppen väg, utan hinder.
Läser ni detta, släpp gasen istället!
Hälsar en som ni har tvingat bromsa i panik flera gånger.
Vissa elbilar tänder bromsljuset när föraren släpper gasen, om bilen står på hög regenerering, det kan vara en bidragande anledning. Folk verkar inte ha vett att ställa om bilen till vintern, vilket jag är helt säker på orsakar olyckor när elbilen får sladd och föraren släpper gasen i panik - varpå bilen i princip tvärnitar och föraren tappar kontrollen helt.

Ibland undrar jag om det inte ändå skulle behövas uppfräschningskurser för folk som byter till elbil eller från gammal bil till ny, så att de kan lära sig hur saker som ljusinställning, hur man slår av dimljus och funktionen för regenerativ energi fungerar och ska användas. Som det är nu åker ju en massa folk omkring utan halvljus, men med dimljuset på.

På 2-1-vägar är nog ändå de mest irriterande förarna de som kommer fram till omkörningssträckan och omedelbart börjar köra om lastbilen framför i 85 km/h fast man får köra 100 km/h och det är hundra bilar bakom. ”Ingen ska stressa mig, jag kör minsann i min egen takt”, typ. Påfallande ofta yngre ”miljömedvetna” gubbar i 35-årsåldern i en Volvo eller elbil. Om man inte klarar av att accelerera så att fler hinner om lastbilarna på omkörningssträckan så borde man inte få köra om alls.
Citera
2025-12-27, 08:53
Medlem
Tropicalss avatar
Det är samma typ av människor som bromsar i tunnlar.
Citera
2025-12-27, 08:56
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det där förekommer och är oerhört trafikstörande.

Att de fordon som får köer efter sig på enkelfilsträckorna för att de kör lite långsamt sedan ökar sin fart när det blir två filer. Av kanske 8 fordon som vill köra om hinner bara 2 göra det.

Jag tror det är något intuitivt som bestämmer deras körning, som:
"Det är smalt mellan dessa två vajerräcken, 85 km/h klarar jag"
"Nu blev det dubbelt så brett, känns bra" (ökar till 100 km/h)
"Oh, nu blev det sådär smalt igen, nu måsta jag hålla i mig" (sänker till 85 km/h)

Hade de fått idén att göra tvärtom så hade det varit mkt mindre trafikstörande. Alla som ville hade hunnit köra om på dubbelsträckorna.

Har även jag noterat detta beteende, och speciellt när det är mörkt, så tror jag som du. De är osäkra förare som upplever otrygghet när de upplever vägen som smal.
Citera
2025-12-27, 08:56
Medlem
Sunimods avatar
Men det som är värre är att när man kör och håller hastigheten typ 100 på en 100 väg så kommer det upp bilar bakom som ligger mycket nära.
Oftast BMW, Mercedes eller Audi. Förare av dessa bilar måste bara köra om och ligger och stressar mycket nära bakom.
De verkar fatta noll att kommer det upp djur på vägen så bromsar man och då smäller det.

Hade en Mercedes bakom igår på 2-1 väg men när det var 2-filigt så vågade han inte köra om för bara en fil var saltad. Men ändå skulle han ligga med max en billängd bakom i flera mil.
Och givetvis höll jag 100 oavsett om det var 1 eller 2 filer och hastigheten för den vägen var 100.
Citera
2025-12-27, 09:05
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Japp, det är förklaringen. Har hört kollegor berätta att de mer eller mindre blir livrädda av att köra enfiligt med vajerräcke intill och därför sänker hastigheten. Och de vill så klart precis som alla komma hem så snabbt som möjligt, därför gasar de på när det blir tvåfiligt igen.

Känner till viss del igen det och upplevde samma sak för flera år sedan då E6 genom Mölndal fick ett extra körfält genom att de andra smalnades av. Var skit äckligt i början men efter några veckor hade man vant sig.

Så jag gissar att det i mycket handlar om otrygga landsortsbelägenheter.
Citera
2025-12-27, 09:13
Medlem
Det kanske är någon bakomvarande som ligger 1m bakom. Den som kör framför behöver då minska hastigheten för att minska risken att få idioten bakom i nacken vid en kraftig inbromsning.
Citera
2025-12-27, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Detta stämmer inte!
Man får köra långsammare om man har en bra anledning, inte bara för att man känner för det. Att man är dålig på köra bil är inte en skälig anledning

Nu hittar du på.
Citera
2025-12-27, 09:20
Medlem
blobben!!!s avatar
Tror att det handlar om att vissa ser trafiken som en bilkö i hög hastighet. När de ser att andra bilar kör om så gasar de på för att inte förlora "sin plats i kön". När det blir enfiligt så har de säkrat sin plats först i kön och kan släppa på gasen.

En annan variant är att de kan tycka att det är läskigt med omkörningar. Så de gasar för att slippa att bli omkörda.
Citera
2025-12-27, 09:29
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Detta är extremt vanligt.
Man bör blinka med helljus på dom och tuta tills dom kör av vägen 😂

Ja de borde bli av med körkortet..
Problemet är att det är mycket trafik, med flera idioter som sänker sin hastighet till 80 och som sen gasar vid 2 filer. Så det är 1) dels svårt att lyckas köra om alla, och 2) dels svårt att alltid veta vilka som är broms-idioterna, och 3) när det är 2 filer och man kan köra om så kör de ju i 100 igen så då är det också svårt att veta om man kör om en broms-idiot eller ej.
Citera
2025-12-27, 10:05
Medlem
Var så i somras också när jag låg på 2+1 väg upp till Höga kusten.

Det var 140 när det var 2 filigt, och så gick det ned till 60 när det var enkel fil.

Vilka jävla värdelösa vägar vårat kära trafikverk byggt. Och dessa hyllar man som ”säkra vägar” och så ska man bygga fler.

Nej, bygg riktiga motorvägar i stället!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in