Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-29, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
För det första fick han 2 år och 4 månaders fängelse. Sedan var denna gärningen ett försöksbrott, vilket generellt inte är lika straffvärt som ett fullbordat brott. Dessutom skedde detta under den dåvarande ungdomsrabatten som sträckte sig t.o.m 21 års ålder. Då han var 19 år vid gärningen så kunde han endast få 67% av det ordinarie straffvärdet. Möjligheten till särskilt mycket hårdare straff har alltså inte funnits...

Han drog in en 10årig tjej i sin bil mitt på dagen = fullbordad kidnappning.

Att hon sen fick upp dörren och kunde rymma är ju en helt annan sak. (Jag fattar att rättsväsendet inte såg det så).

Hade han haft barnlås på dörren så hade det kanske varit hon som hamnat i graven istället.

Det är dags att låta brottslingar sitta inne för de brott de begår.
Citera
2025-12-29, 20:45
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entilltomte
Är Ingrid morsan? Som kommenterat under kattbilden?

Nej, morfaderns exfru (men inte mormor).
Citera
2025-12-29, 20:46
Medlem
Grevens sammanfattningar:
Uppdaterad: 29 december 2025

Tidslinje, kartor och adresser

FAQ - vanligaste frågorna
Del 1: Brottsoffer. Sociala medier/bilder på My. Försvinnandet. Kollektivtrafik. Vägar hem. Fynd. Övriga spår.

Del 2: Misstänkta gärningsmän (MGM). Relationer.

Del 3: Gripandet. Mys kropp. Sökinsatser. Polisarbete. Domstol. Avspärrad fastighet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det finns nog en liten risk att det finns någon mer nergrävd därute.
Hoppas verkligen att man letar ordentligt med likhund i området där man tog honom.

Med tanke på att han byter namn och nu vet vi inte hur länge han hade bott här, så kan det med stor chans finnas fler där han bott innan och i närområdet runt det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elisenzedukicc
Hej.
Min bästa väns kusin var flickan som blev kidnappad 2019, skedde i ett lugnt villaområde. Vill inte säga allt för mycket med tanke på hennes privatliv.
De som bott på Ekerö länge vet vem Robins familj är, ger lite wt vibes men hållit sig mer på landet. Tror ingen är genuint chokad att det är han. Även för mig att han jobbat på Coop.
JA han är skum, JA han skulle lätt gjort något som detta.
Att vara trans/ vilja byta kön är en psykisk sjukdom som bör behandlas

Han har kanske inte bytt kön. Jag känner en psykolog som gör underlag till könsbyten. Det finns väldigt starka kriterier man kan uppnå. Man får tex inte lida av depression el ätstörning vid könsbytet
Citera
Medlem
Citat:
För det första fick han 2 år och 4 månaders fängelse. Sedan var denna gärningen ett försöksbrott, vilket generellt inte är lika straffvärt som ett fullbordat brott. Dessutom skedde detta under den dåvarande ungdomsrabatten som sträckte sig t.o.m 21 års ålder. Då han var 19 år vid gärningen så kunde han endast få 67% av det ordinarie straffvärdet. Möjligheten till särskilt mycket hårdare straff har alltså inte funnits...

Livstid (och då menar jag riktig livstid) hade varit ett lämpligt straff för det brottsförsöket! En uppenbar psykopat som helst aldrig skulle ha fötts och som förhoppningsvis aldrig någonsin mer kommer ur fängelset!
Citera
2025-12-29, 20:47
Medlem
kaktjuvens avatar
Här skulle jag vilja se, ursäkta ordspråket, huvuden rulla hos politiker och beslutsfattare.
Vi är ett sånt sketet land med en humanistisk syn att vi värnar mer om kriminella än om brottsoffer och eventuella offer.
Hur fan kan en person som haft ont uppsåt och försökt kidnappa en flicka komma ut inom ett par månader igen?
Vad hade hänt om han lyckades den gången med 10 åringen?
Den flickan har knappt rehabiliterat sig från sitt trauma och så får hon och hennes familj veta att transan är ute igen.
Samma sak med gängkriminella som har ett stort återfall men som sitter en volta på 2 till 3 sommarlov.

Dags att se till att dem som vill andra illa ska sitta bakom lås och bom i lång tid där dem inte får en andra chans till livet. Saknar dem konsekvenstänk i första skedet så saknar dem det i andra. Därav ingen ny chans till nytt liv eller nytt försök att skada andra igen.

Då fick jag ur mig detta.

Ont så är detta sjukt tragiskt och jag hade på känn att slutet skulle vara olyckligt men inte i denna proportion som styckmord.
Jag skulle till en bekant i Rönninge denna kväll och skulle säkert åkt hem efter midnatt nån gång och är väldigt bitter att jag inte gick till denne bekant. Då kanske man hade åkt förbi flickan och kunnat förhindrat dådet.

Önskar hennes familj en massa styrka och hoppas att dem kan ta sig igenom, denna tragedi som, drabbat dem.
Må hon få vila i frid och hoppas att hennes död kan skapa positiva svallvågor där folk ser över rättssystemet.
Citera
2025-12-29, 20:47
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Sluta gärna komma med liknande påståenden isf? Du framställer dig knappast bättre än psykopaten som är GM här ju.

Skulle jag gissa däremot så är utbildningen till chaufför med C eller CE-körkort något GM kan ha fått förtur till genom statens omsorg efter den tidigare domen.

Det har däremot inget med yrket isig att göra, vet en våldtäktsman som fick chansen till ett helt annat yrke, betald insats för att starta ett aktiebolag och garanterad försörjning under 6 månader.

Andra får hjälp att städa hemmet och livslång bidragsförsörjning. Det har lagts enorma resurser för att hjälpa kriminella genom åren och få verkar ha något emot det.

Jävligt stört av dig att skuldbelägga en hel yrkesgrupp.
Om du tror att det är en slump att han tagit lastbilskörkort och mig veterligen försökt även bli pilot är ju bara löjligt. Han har haft en plan med allt. Massmördare som åker runt i lastbil och pilot som störtar plan. Definitivt!
Citera
2025-12-29, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esprit21
Vi vet det och allt du radar upp som skäl är bullshit. Våra lagar och vårt rättsväsende är skit. Det är det allt handlar om. Alla förstår att det finns kryphål i lagen som möjliggör att dessa as går fria, det är just det som är problemet... bara en sån sak som att en vuxen 19-åring "bara kan få 67 % av straffvärdet", vad i helvete. Ok om det handlar om småbrott men inte när man försöker kidnappa barn att våldta och mörda.

Det var inte dig jag svarade...

"...bara en sån sak som att en vuxen 19-åring "bara kan få 67 % av straffvärdet" - Åldersrabatten skrotades alltså 2022, sedan dess har en 19-åring varit fullt straffmyndig...
Citera
Medlem
solstrålars avatar
Hur vet vi att hon faktiskt styckades? Om detta är sant varför rapporterar SVT in det?
Citera
Medlem
Jag fick nån sjuk känsla av att han suttit på Flashback och läst om andra mord. Är det bara jag? Hittade något som kändes obehagligt men man får väl inte Name droppa?
Citera
Medlem
Citat:
Praxis är ju att det juridiska könet skall avgöra anstaltsplacering. Nu vet inte jag vad gärningsmannens juridiska kön är, men om det är kvinna så skall han således placeras på kvinnoanstalt. Dyker det därefter upp risker eller hot så kan/skall detta lösas genom avskildhet där vederbörande placeras på isol, vilket är det sedvanliga sättet under en verkställighet.

Jag har utvecklat frågan/rättsläget i ett inlägg en annan tråd. Läs: (FB) Nu har det hänt - mördare som bytt juridiskt kön flyttas till kvinnofängelse ...jag hänvisar även diskussioner kring könsfrågan och anstaltsplacering till denna tråden, så att vi slipper hamna OT.

Undantag kan göras redan när placering bestäms. Man får väl anta att den möjligheten till undantag finns just för att män som våldtagit och mördat kvinnor inte ska placeras i kvinnofängelse. Nu är det här fallet dessutom väldigt uppmärksammat, och kommer direkt efter att en manlig barnamördare flyttats till kvinnofängelse. Det finnas starka politiska skäl alltså att se till att denna styckmördare inte hamnar på kvinnofängelse. Det vill politikerna gärna ska gå under radarn i så fall, inte bli stor samhällsdebatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in