Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-27, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Polisens stora insats…
Uppgifter som kommit ut om en 25-åring som pluggar i Lund, ser också välvårdad ut på bilder.
Nyinflyttad i egen bostad, på väg hem till föräldrar där hon vistas under julhelgen.
Ingen missbrukartyp, inte prostituerad, inga gängkriminella stigmata.

Helt korrekt, det är en fullkomligt "normal" tjej utan sociala problem.
Citera
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast hennes tillhörigheter har väl hittats längs vägen hon sannolikt har promenerat? Eller det är väl så jag har uppfattat det i varje fall.

Är det ens säkert att något av det som hittats är hennes tillhörigheter?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Blonda tjejer anses väl överlag som lite för snälla, dumsnälla ibland, blåögda. Svårt att säga ifrån pga snällhet. Och snygga/söta förstås ☺️. Drar till sig uppmärksamhet. Att vissa är lössläppta också hör inte till den här historien.

Det säger mer om dom som resonerar så, att de själva måste vara både lättpåverkade och lättlurade av ett blont hår?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Min dotter känner tjejen som är försvunnen. Det är världens snällaste tjej som inte lär ha tagit sitt liv utan lutar mer åt att någon gett sig på henne. Hon hade inga fiender.
Utan att säga för mycket så tror jag polisen har ett bra spår att gå på och att detta kommer lösas relativt snabbt.

Varför tror du att det kommer lösas snabbt? På grund av förundersökningssekeretess antar jag att inte ens familjen får särskilt detaljerad information om vad polisen känner till… men jag hoppas såklart innerligt att detta löses snabbt och att hon får komma hem till sin familj för familjens skull.
Senast redigerad av Trisslotterna 2025-12-27 kl. 21:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Kanske... Jag tror största sannolikheten är att hon frivilligt klivit in i en bil.

Varför hon gjorde det, i så fall, kan vi bara gissa. Någon form av erbjudande om skjuts, är troligast. Föräldrarna bodde 25 minuters promenad från stationen, enl. uppgifter i tråden.

Om manliga deltagare i tråden föreställer sig att ni ensamma skulle TVINGA in en kvinna i en bil - så vore det ganska svårt, eller hur?

Först ska du överrumpla henne så att hon är helt under din kontroll. Medan hon skriker och drar till sig uppmärksamhet.

Sen ska du tvinga in henne i bilen. Sen ska du hindra henne från att ta sig ur bilen, medan du tar dig till förarsätet, startar bilen och kör iväg.

Allt detta mot hennes vilja. Sen är det stopp för rödljus och korsningar där hon skulle kunna försöka lämna bilen.

Nej det är bättre i så fall om du lurar in henne i bilen. Inte förrän du viker in på motorvägsinfarten, så fattar hon att du inte tänkte köra hem henne.

Låter osannolikt att en, vad det verkar som, smart utbildad tjej i 25-årsåldern skulle kliva in i en okänd persons bil - i så fall någon hon känner. Unga kvinnor med utvecklat konsekvenstänk är i dag alldeles för medvetna om riskerna med att hoppa in i okända bilar vad man kanske var förr. Naiva tonåringar är en annan femma.
Citera
2025-12-27, 21:48
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Kanske... Jag tror största sannolikheten är att hon frivilligt klivit in i en bil.

Varför hon gjorde det, i så fall, kan vi vara gissa. Någon form av erbjudande om skjuts, är troligast.

Om manliga deltagare i tråden föreställer sig att ni ensamma skulle TVINGA in en kvinna i en bil - så vore det ganska svårt, eller hur?

Först ska du överrumpla henne så att hon är helt under din kontroll. Medan hon skriker och drar till sig uppmärksamhet.

Sen ska du tvinga in henne i bilen. Sen ska du hindra henne från att ta sig ur bilen, medan du tar dig till förarsätet, startar bilen och kör iväg.

Allt detta mot hennes vilja. Sen är det stopp för rödljus och korsningar där hon skulle kunna försöka lämna bilen.

Nej det är bättre i så fall om du lurar in henne i bilen. Inte förrän du viker in på motorvägsinfarten, så fattar hon att du inte tänkte köra hem henne.

Exakt!
Det kan ha varit någon som hon kände. Gammal bekant, gemensam vän, ex, etc.

Att tvinga in en person i en personbil är knappast lätt. Inte ens om personen har tejpade händer/fötter eller är medvetslös så skulle det gå fort eller tyst.
Citera
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1nio9fem
Vet du varför de inte går ut med något (inte ens bild på henne)? Är det för att de redan har ett bra spår? ”Relativt snabbt” så borde man nästan hört något mer redan.

Något med polisens förfarande i detta fall som tyder på att de vet mer än vad allmänheten gör. Varken familj eller polis går ut med bild i hopp om tips, de efterfrågar t.o.m att allmänheten inte engagerar sig.

Känslan är inte att de letar efter någon som försvunnit. Vad nu det kan innebära.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Är det snö däruppe? Tänkte kan försvåra spårning
Är väl fullt med kameror med
Däruppe ? I Rönninge menar du ? Nej inte mkt alls. I princip barmark.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Tror de vet att hon är tagen av GM men vill ej stressa upp honom, tiden tickar dock otroligt snabbt, vi får lita på polisen i detta skede men de går långsamt i mina ögon

Varför skulle polisen be SAR leta om dom tror att en GM håller henne någonstans?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Blonda tjejer anses väl överlag som lite för snälla, dumsnälla ibland, blåögda. Svårt att säga ifrån pga snällhet. Och snygga/söta förstås ☺️. Drar till sig uppmärksamhet. Att vissa är lössläppta också hör inte till den här historien.

Men nu får du kamma över fontanellen. Däremot kan hon vara PK och tyckt att hon måste vara trevlig om en man av utländsk härkomst pratar med henne.
Citera
2025-12-27, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
#1 Att de har information som de måste dela med sig av om de går ut med det
#2 De vill inte att tips etc ska få dem på villospår, felaktiga tips efter en efterlysning med bild och sådant ökar markant.
#3 De vill hålla utredningen så hemlig som möjligt för att inte ge en eventuell GM indirekta tips och information.

Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Tror de vet att hon är tagen av GM men vill ej stressa upp honom, tiden tickar dock otroligt snabbt, vi får lita på polisen i detta skede men de går långsamt i mina ögon

Citat:
Ursprungligen postat av gastriddare
De är nått på spåren och anser sig inte behöva allmänhetens hjälp. De vet kanske exakt vad/vem de letar efter. Om de går ut med något kan det förstöra utredningen.

Tack! Tror ni har rätt. Hade de varit helt aningslösa så hade de nog välkomnat mer hjälp. Kan bara föreställa mig frustrationen anhöriga måste känna dock... Jag hade nog tänkt "varför sprider ni inte hennes bild över hela landet?!?", men de har nog som sagt sina anledningar. Polisen vet såklart mer än vi.
Citera
2025-12-27, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Världens tristaste svar men det beror nog på anhörigas vilja. Salem är extremt litet och alla känner till varandra så folk vet vem de letar efter. Jag bara spekulerar så ta det inte som fakta.

Hennes egen syster har lagt ut så verkar inte stämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in