Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-26, 18:23
Medlem
HRCs avatar
Jag har lite blandade känslor för Windows. Har använt det i stort sett dagligen sedan ver. 3.11, alltså på 90-talet. Nuförtiden är det ju rätt stabilt och funkar mestadels utan att jag får raserianfall då och då och vill slå sönder allt på skrivbordet. Samtidigt är ju Microsoft av flera skäl ett första klassens skitföretag och inget skulle glädja mig mer än om de försvann. Har flörtat lite med Linux genom åren men det är fortfarande (för mig) för krångligt att hålla på med för att bara ersätta Windows ekosystem rakt av.

Men nu tycks det gå utför ganska snabbt. Högsta ledningen med VD Nadella i spetsen verkar ha tappat det helt. ALLT handlar numera om growth, growth och åter growth. Tillväxt framför allt annat alltså. Man ersätter mänskliga testare och buggfixare med AI vilket har gett ganska dåliga resultat. Windows dränks i illa fungerande AI-integration som ingen frågat efter och få vill vill ha. Irritationen bland världens MS-utvecklare växer över ledningens oförmåga att lyssna på vad användare och utvecklare faktiskt vill ha.

Men nog om det. Nu till ämnet: en högt uppsatt utvecklingsansvarig på MS, Galen Hunt, gick nyligen ut på Linked In och proklamerade att fram till 2030 så:

Citat:
"Mitt mål är att eliminera alla rader av C och C++ från Microsoft till 2030. Vår strategi är att kombinera AI *och* Algoritmer för att skriva om Microsofts största kodbaser. Vår ledstjärna är “1 ingenjör, 1 månad, 1 miljon rader kod".

Detta fick naturligtvis mängder av människor att gå i taket. Skall Windows bli helt AI-kodat? Det är enkelt att räkna ut hur det kommer att gå, operativsystemet kommer att bli i det närmaste oanvändbart och jag och många andra kommer att tvingas byta till Linux vare sig vi vill det eller inte.

Det blev en sådan kritikstorm mot det här att att Hunt var tvungen att ändra sitt inlägg, pudla och hävda att det minsann inte alls var så han menade! Det är bara det att få tror på honom eftersom detta inte är något nytt, liknande planer har kommunicerats från MS tidigare, t ex:

Citat:
VD Satya Nadella hävdar stolt att 30% av företagets kod skrevs av AI, och siffrorna kommer bara att öka härifrån.

“Jag skulle säga kanske 20%, 30% av koden som finns i våra repos idag och några av våra projekt är förmodligen alla skrivna av programvara,” Nadella förklarade vid Metas första LlamaCon AI-utvecklare i april 2025.

Samma månad uppgav Microsofts CTO att han förväntar sig att upp till 95% av koden ska vara AI-genererad till 2030.

Så vad blir det i slutändan? Klart är att MS skär ner på personal och går all-in på gen AI eftersom de investerat hundratals miljarder dollar i OpenAI, som driver MS AI-satsning så det bara måste lyfta och börja generera intäkter. Gen AI är dock i en enorm bubbla som kan spricka när som helst och då....får Nadella en del att tänka på. Inte många verkar vara särskilt intresserade av hans Copilot-datorer. Det hela påminner mig om TV-världens 3D-hype 2010-2015. Opp som en sol, ner som en pannkaka

Kommer Windows 11/12 gå att använda som idag om all mänskligt skriven kod byts ut mot AI-genererad kod? Jag tror det kommer att bli skit, likt det mesta annat AI-genererat material jag tagit del av. Men vad vet jag? Utvecklingen går ju i raketfart. Om några år kanske LLM:er är tillräckligt bra på att koda så att t.o.m. Windows blir en bra upplevelse!

https://www.windowslatest.com/2025/12/24/microsoft-denies-rewriting-windows-11-using-ai-after-an-employees-one-engineer-one-month-one-million -code-post-on-linkedin-causes-outrage/
Senast redigerad av HRC 2025-12-26 kl. 18:29.
Citera
2025-12-26, 18:55
Medlem
sommarlovs avatar
Det är bara fånigt.
Bättre vore om de ansträngde sig för att ge folk support.
Jag har använt Windows i decennier, och aldrig någonsin kunnat fråga Microsoft direkt om hjälp.
Vad ska man jämföra med?
Bilar kanske.
Köp en Ford, du kan inte få hjälp, det går inte.
Du får fråga dina kompisar om de har samma problem.

-Så uppfattar jag det skitföretaget!
Citera
2025-12-27, 13:45
Medlem
barbabushs avatar
Hatet mot Windows är så överdrivet.

Tänker inte försvara Microsoft.. men de sticker inte ut som mer osympatiska än andra tech-bolag. Av alla deras skitprodukter är Windows det som är bra... billigt, kompatibelt, enkelt att pilla med och väldokumenterat (MS docs är suveränt bra).
Win10 menar jag nu. Det värsta är röran, hur de slafsat på nya gränssnitt (settings vs kontrollpanel t.ex.), men tar ett par timmar att fixa vid ny installation sen funkar det galant.

Ingen linux-distro är ens nära på lika stabil, även om opensource såklart är mer sympatiskt. Och jämför jag mina linux med windows-installationer är skillnaden i passiv belastning minimal.

Tar man bara Win11 out of the box suger det såklart, men är man så slapp och inte orkar tweaka med PCn finns det likväl inga bättre alternativ... macOS kanske, men då kan man lika gärna skita i desktop helt.
Citera
2025-12-27, 14:25
Medlem
barbabushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det är bara fånigt.
Bättre vore om de ansträngde sig för att ge folk support.
Jag har använt Windows i decennier, och aldrig någonsin kunnat fråga Microsoft direkt om hjälp.
Vad ska man jämföra med?
Bilar kanske.
Köp en Ford, du kan inte få hjälp, det går inte.
Du får fråga dina kompisar om de har samma problem.

-Så uppfattar jag det skitföretaget!
Vilket struntprat... Varenda kontor, skola och verksamhet i hela världen har nån som kan Windows. Hur många bilmek finns det som kan Ford i valfri håla? Vilka operativsystem jämför du ens med?

Skillnaden är också att en dator är mycket mer avancerad än en bil. Tänk dig att sätta sig i en bil och börja gnälla för att man vägrar lära sig var gaspedalen är... Kan du ringa GM och få hjälp då?
Så resonerar folk med datorer, de är helt ovilliga att ens lära sig grunderna. Företag kan inte tillmötesgå kunder som inte ens begriper hur man öppnar task manager, det är ren ekonomi.

Bättre att hålla sig till mobiltelefon då.
Citera
2025-12-27, 17:28
Medlem
Citat:
all Windowskod ska bytas mot AI-gen. kod.
Låt mig gissa, han själv använder aldrig en Windows-enhet i sitt dagliga liv.
Citera
2025-12-27, 19:49
Medlem
GrillTeknikers avatar
Har inte läst inlägget och bryr mig ärligt talat inte tillräckligt för att göra det, trots att jag jobbar inom branchen och (tyvärr) är beroende av att använda Windows.

Men bara en sån efterbliven sak som att nämna X antal "rader kod" ger ju intrycket av att detta är något slags mellanchef som inte kan ett skit om hur man faktiskt programmerar. Det är en jävla skillnad på en miljon rader kasst skriven spaghettikod och en miljon rader välstrukturerad kod. Ungefär lika meningslöst som den uttjatade liknelsen "hur långt är ett snöre" med andra ord.

Sen är det väl ingen högoddsare att MS vill hajpa upp AI så mycket det bara går på alla sätt och i alla sammanhang, med tanke på hur mycket pengar man plöjt ner (och plöjer ner varje dag) i diverse AI-satsningar som få är villiga att betala vad det kostar för...
Citera
2025-12-27, 22:54
Medlem
FantomenOchGurans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Har inte läst inlägget och bryr mig ärligt talat inte tillräckligt för att göra det, trots att jag jobbar inom branchen och (tyvärr) är beroende av att använda Windows.

Men bara en sån efterbliven sak som att nämna X antal "rader kod" ger ju intrycket av att detta är något slags mellanchef som inte kan ett skit om hur man faktiskt programmerar. Det är en jävla skillnad på en miljon rader kasst skriven spaghettikod och en miljon rader välstrukturerad kod. Ungefär lika meningslöst som den uttjatade liknelsen "hur långt är ett snöre" med andra ord.

Sen är det väl ingen högoddsare att MS vill hajpa upp AI så mycket det bara går på alla sätt och i alla sammanhang, med tanke på hur mycket pengar man plöjt ner (och plöjer ner varje dag) i diverse AI-satsningar som få är villiga att betala vad det kostar för...

Update:
It appears my post generated far more attention than I intended... with a lot of speculative reading between the lines.

Just to clarify... Windows is *NOT* being rewritten in Rust with AI.

My team’s project is a research project. We are building tech to make migration from language to language possible. The intent of my post was to find like-minded engineers to join us on the next stage of this multi-year endeavor—not to set a new strategy for Windows 11+ or to imply that Rust is an endpoint.

Sen var det bara C och C++-kod det pratades om, har ingen aning men Windows borde bestå av rätt mycket C# nu för tiden
Citera
Igår, 13:20
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker

Instämmer, det där är ett uttalande av nån som inte har en aning om vad programmering innebär. Att stirra sig blind på antalet LOC är ett korkat argument i bästa fall.

Som vanligt handlar det aldrig om hur många rader kod ett program består av. Mer relevant är snarare VAD dessa rader kod gör. Dessutom, givet mina egna erfarenheter med AI i kombination med programmering skulle jag säga att så länge man begränsar AIn till att göra enklare refaktoreringar klarar man sig med den. Att däremot låta den göra om hela systemet är ett rejält självmål.
Vilken mardröm det hade vart att försöka rätta buggar i den producerade koden.

Min tro är ju snarare att det här är nån slags marknadsföringshype. Det är nån som snappat upp ett nytt hett buzzord som man hittat en till lucka att knöla in det i.
Citera
Igår, 13:30
Medlem
Jag blev mest förvånad att man skulle skriva om all c och c++ kod i windows till rust. Mest för att windows är spaghetti, med all kod beroende av varandra på alla möjliga nivåer. Ändrar man på ett ställe så påverkas funktionalitet på det mest oväntade andra ställen.

Det är därför Windows inte förändras så mycket.

Hade varit mer seriöst att säga att man vill bygga ett nytt windows, utan all bakåtkompabilitet och all spaghetti, satsar då på Rust i första hand och c/c++ där det behövs.

Då hade man lanserat ett nytt operativsystem för framtiden. Men jag tror inte de kommer att göra detta, det mesta talar för att Microsoft även fortsättningvis kör moln-spåret, dvs att operativsystemet mer och mer blir bara en liten kärna där de flesta funktioner och applikationer ligger i molnet på Microsofts egna servrar.

För Microsoft är det då mycket lättare att ta betalt för tjänsterna samt göra uppdateringar utan att behöva vänta in att alla användarna gör motsvarande uppdateringar i sina maskiner. Sedan är det också en enorm fördel då att ha alla kunders information i sina egna servrar och att kunna se allt vad kunderna gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in