2026-01-11, 18:10
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Som sagt, så mycket RAM-användning för det du uppger är väldigt mycket. Prova köra datorn i felsäkert läge ett tag och se vad som händer med RAM-användningen då.

Har gjort allt som går att göra det verkar som moderna webbläsare suger rätt mycket ram.

4GB är för lite idag men funkar.
Citera
2026-01-11, 19:29
Medlem
Efter att ha läst tråden blev jag lite nyfiken, vad är det för laptop du har? modellnamn o spec ? eventuellt en länk till någon likadan som dur har..

Hade själv en äldre Dell (som brukats inom kommunens avdelningar).. Köpte den begagnad på deras försäljningsställe för begagnade datorer för ca 8 år sedan.
Tyckte den såg hel o fin ut samt med väska Intel i5 i den, 8 Gb ram, 320 Gb mekaniska svarv till hårddisk.
Fungerade bra till allmän surfning o lite till men när det skulle installeras mer program som jag använder blev det lite slö. Dags för en uppgradering tänkte jag då o tog reda på vad som passade (har stor datorvana sedan mitten på 80-talet) Det blev 8 Gb till i ram så det blev 16 Gb, blev en stor skillnad i uppstartshastighet, laggade inte heller, tog min 500 Gb Ssd 2,5" från en av mina stationära datorer med en ny installation av Windows 10 och resten av mina program som jag ville ha i den.
Vilken skillnad det blev på den från hur det var från början, till en kostnad av 400:- för minnet, (hårddisken hade jag redan)
Vet att man inte ska blanda minne hur som helst men köpte ett likadant som satt i den (samma hastighet DDR4 3200MHz) Max minne för datorn var 2*16 Gb men det var lite överkurs för mig, då hade jag köpt en annan dator från början.
Citera
2026-01-11, 21:03
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Har gjort allt som går att göra det verkar som moderna webbläsare suger rätt mycket ram.

Testat ett annat OS? Linux Mint XFCE kanske? Bör "kosta" mindre än 400MB RAM och det blir mer över till Firefox.
Citera
2026-01-12, 07:53
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Öppnade upp laptopen bara för att vara säker hittade ingen ram slot alls.

Varför gör de så här?!
Enklare, billigare, drar mindre ström och produktsegmentering. Men det är alltså inte bara på pin kiv som de väljer att löda fast minnet.
Citera
2026-01-15, 01:13
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Uppenbarligen inte eftersom den här tråden existerar. Kanske om du bara ska köra MS Röj.

När jag hör 4 GB tänker jag att datorn är mellan 10-15 år gammal, kanske äldre. Dags att köpa en ny. Eller en begagnad laptop med minst 16 GB ram.

Men jag kan inget om begagnatmarknaden i Sverige. Det kanske är lönlöst?
Citera
2026-01-21, 12:54
Medlem
bl-gr-ns avatar
En omväg kan vara att installera ett mindre RAM-hungrigt OS=Linux.
En annan väg att gå, är att skaffa snabbt lagringsutrymme... och använda Linux och Windows funktionerna (Linux swap partition, Windows växlingsfil).

En 2.5" SSD eller m.2 disk som agerar som ökat arbetsminne (virtuellt) det skulle kosta mellan 4-8GB av diskens utrymme.
Som utan att lagga datorn (märkbar) ger mer utrymme för att köra program.

I Windows är det i kontrollpanelen man slår på och av växlingsfilen
I Linux skapar den en Swap-partition automatiskt eller manuellt vid installationen.
(Mint och Ubuntu som båda kan ha XFCE skrivbord).

I Linux Mint får man frågan om man vill:
1. Rensa disken och installera
2. Installera vid sidan av ett annat OS
3. Manuellt/någonting annat.
Senast redigerad av bl-gr-n 2026-01-21 kl. 12:59.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in