Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-26, 13:20
Medlem
Den åttonde uppskjutningen av 'flaggskeppet' H3 lyckades inte komma ut i rymden med sin nyttolast (2025-12-22)
Citat:
Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) launched the MICHIBIKI No. 5, Quasi-Zenith Satellite System (QZS-5) aboard the 8th H3 Launch Vehicle (H3 F8) at 10:51:30 on December 22, 2025 (JST, the time is the 24-hour clock) from Tanegashima Space Center. However, the second stage engine’s second ignition failed to start normally and shut down prematurely. As a result, QZS-5 could not be put into the planned orbit, and the launch failed.
...
We have set up a special task force headed by President YAMAKAWA, and started investigations to find out the cause.
https://global.jaxa.jp/press/2025/12/20251222-2_e.html

Möjlig orsak: "payload fairing" studsade hårt mot andrasteget som då tappade bränsletryck
Citat:
A satellite's protective cover may have doomed Japan's latest H3 rocket mission, with the space agency now investigating if the shield separated abnormally and crippled the vehicle in flight.
...
According to JAXA, pressure in the second-stage engine’s hydrogen tank began to drop during the first burn, causing thrust to fall by about 20 percent below expectations.

The agency noted the pressure drop began precisely at the moment the payload fairing separated.
...
Data showed a "larger-than-usual impact" during the separation event, leading JAXA to suspect the fairing may have struck the rocket's body as it detached.

The agency added that it has not yet confirmed if the second-stage engine and the Michibiki No. 5 satellite ever separated, nor has it determined their current status.
https://www.asahi.com/ajw/articles/16245690?msockid=02a44c4548f06848345d5a8b49a569c1

Ett tidigare 'fail' (2023-03-07):
Citat:
JAXA’s H-3 rocket launch fails again, key satellite lost
https://www.asahi.com/ajw/articles/14855589

(FB) Japansk raketmotor exploderade på marken (Epsilon S) (2024-11-26)
Samt var det väl i somras (2025) som en planerad expedition till månen inte lyckades landa helskinnad.
Citera
2025-12-26, 13:27
Medlem
FolkrepublikenKinas avatar
Japan var år 2000 redan på 1960-talet. Japan är fortfarande år 2000 år 2025.
Citera
2025-12-26, 13:42
Medlem
Sqrbankens avatar
Kan inget om det tekniska, rena raketforskningen för mig, men tror "oturen" bottnar i deras (arbets-) kultur. Patetiska seniorer i ansvars -och ledarroller som enbart är där pga. sin ålder och inte merit. Stort problem i japan. Ser framför mig hur ungt, friskt, bright blod inom organisationen vet om att det kommer skita sig men som samtidigt är helt kulturellt bakbundna.
Citera
2025-12-26, 16:42
Medlem
Alltså, jag säger bara en sak,,, var man inte till månen redan på -60 talet för jävulen,
, 6 gånger…

...diskutera gärna vidare inkongruensen i det hela
Citera
2025-12-26, 23:37
Medlem
Jo men det var amerikaner som var först till månen på -60 talet, inte japaner.

Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Alltså, jag säger bara en sak,,, var man inte till månen redan på -60 talet för jävulen,
, 6 gånger…

...diskutera gärna vidare inkongruensen i det hela
Citera
2025-12-27, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Kan inget om det tekniska, rena raketforskningen för mig, men tror "oturen" bottnar i deras (arbets-) kultur. Patetiska seniorer i ansvars -och ledarroller som enbart är där pga. sin ålder och inte merit. Stort problem i japan. Ser framför mig hur ungt, friskt, bright blod inom organisationen vet om att det kommer skita sig men som samtidigt är helt kulturellt bakbundna.

Så är det nog. Japanerna led också av otymplig befälsföring under WW2.
Citera
2025-12-27, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikinghit
Jo men det var amerikaner som var först till månen på -60 talet, inte japaner.
Aha, det är alltså någon viktig detalj i själva utförandet som amerikanarna inte har berättat om för den övriga världen! Dessa gnidiga amerikaner, de går aldrig att lita på helt!
Citera
2025-12-27, 19:10
Medlem
oiiihs avatar
det är ju konstigt,,finns det inte redan fungerande motorer för raketer,,eller har dom utvecklat en helt egen??? som inte fungerar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in