2025-12-26, 17:54
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
..

Finns ingen rättighet att äga bil eller att kunna ställa den avgiftsfritt på någon annars mark. Om man garanterat vill stå avgiftsfritt får man köpa en bit mark eller en parkeringsplats.

...

Finns ingen rättighet att äga en cykel och att cykla/parkera på annans mark heller. Betala din snåle egoistiske fan eller håll klaffen.
Citera
2025-12-26, 18:07
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Lurigt.
För att täcka in att parkering är förbjuden även helgdagar så borde det för tydlighetens skull stå (Torsdag) eller Torsdag med röd text.

Samma som markeringen för Lördag och Söndag.

https://bilbolaget.nu/artiklar/parkeringsskyltar/
Man kan ju inte byta tilläggskylt beroende på vilka dagar röd dag infaller på olika år.
Citera
2025-12-26, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
tillägsskyltar inom blått anger vilka tider man får stå parkerad eller vilka tider det är avgift vanligen. tillägsskyltar inom gult anger vilka tider som är förbud. den 24,25,26 december är också avgiftsfria dagar i stockholm då den blå skylten bara listar avgift 7-19 (11-17) vilket avser avgift endast vardagar (ej helgdagar) + lördag.

Julafton är avgiftsbelagd (11-17)
Det där med lördag är slang i parkeringsregler bara, för det heter vardag före sön-och helgdag enligt Vägmärkesförordningens 2kap 30§ tredje stycket, Tilläggstavla T6 tidsangivelser. Julafton är avgiftsbelagd (11-17) eftersom det är vardag före helgdag, lördagar är vardag före söndag, och alla aftnar exempelvis Valbomässafton är vardag före helgdag (11-17) utom år 2023 då Valbomässafton hamnade på en söndag och vart avgiftsfri!

Vägmärkesförordningen 2kap
30§ T6 Tidsangivelse Tavlan anger när angivelsen på vägmärket gäller.

Svarta eller vita siffror utan parentes avser vardagar utom vardag före sön- och helgdag.

Svarta eller vita siffror inom parentes avser vardag före sön- och helgdag.

Röda siffror avser sön- och helgdag.

Om angivelsen sträcker sig över midnatt gäller tidsperioden efter midnatt påföljande dag.

Anges viss dag eller viss veckodag gäller regleringen denna dag oavsett om dagen är en vardag, söndag eller helgdag.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/vagmarkesforordning-200790_sfs-2007-90/#K2
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2025-12-26 kl. 20:03.
Citera
2025-12-26, 21:36
Medlem
some-timess avatar
Citat:
I vissa områden före nacka har man precis som du säger satt cykelväger på höger och vänster sida om bilgata och därmed tagit bort parkeringsplatser. vi pratar om rätt många parkeringsplatser. och det gör mej helt klart förbannad. eftersom man gjort det trots att det finns befintliga och bra cykelvägar/leder in mot stan.

vem har planerat detta? Jo - våra socialdemokrater och miljöpartister.

Och är det inte dags att regeringen skriver om regeln? Att tillägstavlor inte ska gälla på helgdag. hur många röda dagar har vi på ett år? 10?
Vänsterstyret i Stockholm använder bilister/som potentiella budgetregulatorer. Nästa år försvinner dom.
Citera
2025-12-26, 23:03
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Stod på parkeringsgata i Stockholm kungsholmen kl 10.00 på juldagsmorgonen. Cirka 12 andra bilar bötfälda.

Skylten:
Kod:
[P]
Avgift 7-19
(11- 17) 
Taxa 13
Gul tillägsskylt: P-förbud Torsdag 9-14
Vit tillägsskylt: Boende KU

Överträdelse: parkerat fordon på plats där fordon inte får parkerats. lokal trafikföreskrift
Anteckning: Torsdag 9 - 14

Vad säger ni andra? Rätt eller fel? Och bör den bestridas? Har pratat med många andra inom stockholms kommun som både igår på juldagen och idag på annandag jul har stått på gator där man idag inte får stå - och dessa personer har inte fått böter.

Jag vet att det finns en regel på regeringen.se som säger att man kan få böter på helgdag oavsett röd dag. Men är den regeln rätt? Man skulle t.o.m kunna få böter på nyårsdagen. Den 1 Maj i år (helgdag - röd) bötfälldes runt 30 bilar på min egna gata -detta var också en torsdag där skylten sa Torsdag 8-16

Korrekt utförd, inget att göra annat än att betala och parkera rätt nästa gång.

Alla gator och alla bilar kontrolleras inte varje dag, det vore helt orimligt. Trist att åka på en lapp, men sånt är livet.
Citera
2025-12-27, 01:37
Medlem
Tranquility Bass avatar
Jag har inte skrivit något om att man skulle få ställa sin cykel på någon annars mark avgiftsfritt, verkar som du har svårt med läsförståelsen. Jag tolkar dock ditt inlägg som att du i sak inte har något emot det jag skriver.

Ska jag tolka ditt inlägg som att du tycker att om man äger en bil ska man få ställa den avgiftsfritt på någon annars mark men det samma ska inte gälla om om man äger en cykel?
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Finns ingen rättighet att äga en cykel och att cykla/parkera på annans mark heller. Betala din snåle egoistiske fan eller håll klaffen.
Citera
2025-12-27, 01:42
Medlem
Tranquility Bass avatar
Så det eventuella nya styret kommer tillåta att man parkerar den 26de även om det står att det en viss tid denna dag är en servicetid? Trodde att M i Stockholm mest var fokuserad på att man skulle få dricka alkohol.
Citat:
Ursprungligen postat av some-times
Vänsterstyret i Stockholm använder bilister/som potentiella budgetregulatorer. Nästa år försvinner dom.
Citera
2025-12-27, 01:57
Medlem
hagsatras avatar
På julafton lappade de hela min gata i hagsätra även familjens i Bandhagen samt brorsans i Skärholmen fick en bot på julafton. Jag har ingen bil då jag är för bäng för att köra vanligtvis annars hade man väl åkt på en bot rätt ofta skulle jag gissa.
Citera
2025-12-27, 04:52
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Julafton är avgiftsbelagd (11-17)
Det där med lördag är slang i parkeringsregler bara, för det heter vardag före sön-och helgdag enligt Vägmärkesförordningens 2kap 30§ tredje stycket, Tilläggstavla T6 tidsangivelser. Julafton är avgiftsbelagd (11-17) eftersom det är vardag före helgdag, lördagar är vardag före söndag, och alla aftnar exempelvis Valbomässafton är vardag före helgdag (11-17) utom år 2023 då Valbomässafton hamnade på en söndag och vart avgiftsfri!

Vägmärkesförordningen 2kap
30§ T6 Tidsangivelse Tavlan anger när angivelsen på vägmärket gäller.

Svarta eller vita siffror utan parentes avser vardagar utom vardag före sön- och helgdag.

Svarta eller vita siffror inom parentes avser vardag före sön- och helgdag.

Röda siffror avser sön- och helgdag.

Om angivelsen sträcker sig över midnatt gäller tidsperioden efter midnatt påföljande dag.

Anges viss dag eller viss veckodag gäller regleringen denna dag oavsett om dagen är en vardag, söndag eller helgdag.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/vagmarkesforordning-200790_sfs-2007-90/#K2

Tack för detta! Hade nog också trott att torsdag bara gällde vardagstorsdag. Om det nu är städdag. Har de städdag även på helgdag eller är de faktiskt lediga?

Finns det markering för specifik dag före helgdag?

Typ tisdag om onsdag är helgdag?
Citera
2025-12-27, 07:04
Medlem
Röd text: söndag och helgdag.
Det betyder inte att en helgdag är att betrakta som en söndag.
Finns inte den röda texten, så finns det inget som säger att du ska behandla torsdagen som en söndag.
Citera
2025-12-27, 09:22
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Och varför bötfäller man på kungsholmen men inte i tex Årsta, Enskede, Farsta, Hökarängen, Skarpnäck, Bagarmossen. Alla dessa områden har också städdagar. Pratat med vänner som inte fick böter och stod på Torsdag 8-16. Pratat med vänner som står på Fredag 8-16 just nu och ingen är bötfälld (26/12 -röd)

Vilken crybaby du verkar vara då.
Bara för att du gör fel och få böter så tycker du att alla andra också skall få böter.
Är du röding eller?
Citera
2025-12-27, 17:15
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Jag har inte skrivit något om att man skulle få ställa sin cykel på någon annars mark avgiftsfritt, verkar som du har svårt med läsförståelsen. Jag tolkar dock ditt inlägg som att du i sak inte har något emot det jag skriver.

Ska jag tolka ditt inlägg som att du tycker att om man äger en bil ska man få ställa den avgiftsfritt på någon annars mark men det samma ska inte gälla om om man äger en cykel?

På sätt och vis har jag emot det du skriver. TS gör ett ärligt misstag och beklagar sig. Du rackar ned på honom och börjar prata om mänskliga rättigheter.

TS ställde sig på en gata, inte i ett garage eller på en privat parkeringsplats. Bilister måste betala för parkering. Cyklister ställer sig gratis på så gott som alla platser. Att då spydigt börja skriva om vad som är mänskliga rättigheter eller ej är spydigt.

Jag tycker att bilparkering på allmän mark skall vara avgiftsbelagd. Uttalanden som dina du får mig att önska att det samma borde gälla cyklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in