Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-26, 09:44
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carreras
Det kan t ex bli ganska mycket pengar från arbetsskadeförsäkringen till de anhöriga ifall de dött i jobbet.
Fast behöver man en åklagare till det?
Citera
2025-12-26, 09:46
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
R.I.P.

Sänder en tanke till de efterlevande.
Ja, håller med. Vi andra har ju gått in på det tekniska totalt, men människor har dött.

Så vila i frid.
Citera
2025-12-26, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Fast behöver man en åklagare till det?

Det handlar om vilka resurser som tilldelas vid en specifik klassning.
Allt måste troligen dessutom kategoriseras. Nu har man valt kryssrutan vållande till annans död för att det inte fanns en kryssruta för "två yrkesfiskare hamnar i vattnet o drunknar/fryser ihjäl".
Så vill man ha loss vissa resurser på grund av utredningsskäl så kryssar man i den specifika ruta som är beskriver ärendet bäst....typ.

Tråkigt att behöva avlida i vattnet så där.
Yrkesfiskare behöver bli bättre varse om farorna och hur man undviker sådant här.
Citera
2025-12-26, 10:21
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Ryktet nådde mig att detta var herrar som inte hade rent fiskmjöl i balasten. (Tänk Åsa Romson gånger tio).Tänker mig att sådana typer inte är så noga med besiktning av farkost osv heller.

Ta det som ett rykte så länge.
Citera
2025-12-26, 10:32
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Ryktet nådde mig att detta var herrar som inte hade rent fiskmjöl i balasten. (Tänk Åsa Romson gånger tio).Tänker mig att sådana typer inte är så noga med besiktning av farkost osv heller.

Ta det som ett rykte så länge.
Nämner ryktet eventuellt något om större fartyg som lämpar över värdefull last som ska plockas upp av lokala ”fiskare?”
Citera
2025-12-26, 10:34
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Nämner ryktet eventuellt något om större fartyg som lämpar över värdefull last som ska plockas upp av lokala ”fiskare?”

Nej. Mer oldshool.
Citera
2025-12-26, 10:38
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Nej. Mer oldshool.
Hmm… du får nog peka ut åt vilket håll vi ska kisa…
Citera
2025-12-26, 10:50
Medlem
Sculleys avatar
Har båten förlist efter att ha kolliderat med en stor sökinsats?

"Två män har omkommit i Oxelösunds skärgård efter en stor sökinsats på juldagskvällen."
https://www.expressen.se/nyheter/tva-man-hittade-i-havet-efter-stor-sokinsats-i-oxelosund/
Citera
2025-12-26, 11:07
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Yrkesfiskare behöver bli bättre varse om farorna och hur man undviker sådant här.
Ja, det borde finnas (kanske finns?) selar eller liknande. Förstår att det är i vägen, men på nåt vis.. och sen så ska dom ju användas också..

Det var exempelvis många vältolyckar med traktorer för många årtionden sen. 1959 infördes krav på störtbågar som gjorde stor skillnad på antalet döda/allvarligt skadade.
Alla har väl sett såna där gamla traktorer utan båge/hytt, ser nostalgiskt ut men är farligt.
Nu är det åkgräsklippare och fyrhjulingar som folk får över sig.
En enkel lösning på traktorvältdöden hjälpte, och jag tänker att en enkel lösning för yrkesfiskare också borde finnas.
Med reservation att det finns, men inte används ("-den är bara i vägen, jag ska ju bara..")
Citera
2025-12-26, 11:10
Medlem
Slutaljugnubogs avatar
Finns det någon uppgift i vilket skick kropparna var?

Och kan någon förklara om det är vanligt att GPS dör när båten sjunker?
Citera
2025-12-26, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Finns det någon uppgift i vilket skick kropparna var?

Och kan någon förklara om det är vanligt att GPS dör när båten sjunker?

De ryska mördarna satte nog bara på flytvästar på liken av de dränkta svenska fiskarna, och lät dom flyta iväg. Så skicket var antagligen gott.

Alternativt satte de flytväst på gubbarna när de var vid liv säkra på att det kalla vattnet skulle döda dom inom 15 minuter. Men då fanns även en mikroskopisk risk att de kunde bli funna och överleva, så jag gissar obduktionen visar att de dränkts, och inte frusit ihjäl.

GPS fungerar inte under vatten.
Citera
2025-12-26, 11:23
Medlem
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Har båten förlist efter att ha kolliderat med en stor sökinsats?

"Två män har omkommit i Oxelösunds skärgård efter en stor sökinsats på juldagskvällen."
https://www.expressen.se/nyheter/tva-man-hittade-i-havet-efter-stor-sokinsats-i-oxelosund/
Tror den kan ha krockat med en större båt/u-båt.
Luktar koppling till det som skedde vid muskö
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in