Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2025-12-26, 21:47
Medlem
jimhackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Står alla bakom henne till 100% eller finns det något form av motstånd?

Vanligtvis så brukar det alltid finnas olika former för motstånd även om man slåss för samma saker.

Hur ser motståndet ut för Greta ut?

Tycker man att kanske att hennes andra arrangemang tar bort fokusen för andra saker som hon slåss för.
Just nu är det väl 90% Hamas och all vänster hatar väl inte judar och Israel det tror jag inte.
Hennes miljö fokus och Samer rättigheter, är det inte mycket fokus på längre.

Vad tycker du som vänster om Greta och har du hört något motstånd?

Internationellt sett är Thunbergs engagemang ibland långt ifrån uppskattat. Ett kommunistparti från Serbien fördömde till exempel Global Sumud Flottilla med dessa ord: "Västerlänningarna vänder allt till en historia om sig själv, och de förtryckta människorna förblir en blott kuliss i deras skådespel". Ett skoningslöst med väldigt träffat konstaterande i min mening.

Hemma i Sverige å andra sidan finns en väldigt stark personlighetskult kring henne. Det kan jag bekräfta ur min bekantskapskrets och till min stora besvikelse på vissa människor som definitivt borde veta bättre.
Citera
2025-12-26, 23:06
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
AFA är emot faschism.

Alla normala människor är emot faschism pga faschism är emot frihet och demokrati.

Så att vara emot faschism är både till höger, vänster och mitten. Men extremhögern, som har stöd hos färre än 1% av väljarna, stödjer våld, tortyr och extrem nationalism.

Faschister gillar våld och tortyr, och annat normala människor ogillar.

Du felstavar fascism och du kan tjuvtitta i källorna du citerar om du behöver hjälp. En del förvirring råder gällande vad fascism är inom vänstern och det stämplas på lite allt möjligt utan någon vidare eftertanke. Fascism fanns i Italien under 30 och 40-talet under Mussolin.

Några fler tillfällen är:

Francoist Spain (1939-1975): Francisco Franco's regime is often characterized as fascist or authoritarian, with strong nationalist and traditionalist elements.

Salazar's Portugal (1932-1968): The Estado Novo regime led by António de Oliveira Salazar displayed features of fascism, such as authoritarianism and nationalism.

Argentina under Juan Domingo Perón (1946-1955, 1973-1974): Though not a strict fascist regime, Peronism had several fascistic elements, particularly in its nationalism and populism.

Vänstern slarvar på samma sätt med begreppen rasism och islamofobi också. Kriterierna för att något ska stämplas som fascistiskt, islamofobiskt eller rasistiskt beror oftast på vänsteraktivistens blodsocker och tillfälliga humör mer än en korrekt kategorisering.

AFA angriper alla möjliga människor vare sig de är fascister eller inte som resultat av detta. Ibland kan någon mördas för att den ser ut som en "rasist" eller liknande. Total blind pöbel.
Senast redigerad av Afro-Greger 2025-12-26 kl. 23:08.
Citera
2025-12-26, 23:08
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Amanda Lind försökte försiktigt distansera sig i fredagsintervjun.
Citera
2025-12-27, 08:56
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Jag tycker att det här varit väldigt intressant att följa Greta genom åren.

Jag skulle inte säga att jag är "vänster" dock, då svenska vänstern är ryggradslösa, fega, och populister. Mestadels fåniga liberaler med en eller annan god idé.

Med det sagt så får jag bilden av att Greta har förstått att det är tack vare ett vansinnigt ekonomiskt system som klimatet förefaller. Det är lovande, tycker jag.
Citera
2025-12-27, 17:55
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Håller med. Greta Thunberg är inte ”vänsterns talesperson”, utan en fristående aktivist. Att många på vänstersidan instämmer i hennes ståndpunkter gör henne inte till ett partiprojekt, lika lite som att högern äger varje företagsledare som gillar marknadsekonomi.

Det som skaver för vissa nu är inte att hon ”bytt sida”, utan att hon är konsekvent. Samma humanistiska värdegrund som ligger bakom klimatengagemanget och stödet för samers rättigheter leder också till kritik mot Israels krigföring i Gaza. Det är inget ideologiskt hopp. Det är samma människosyn applicerad i ett nytt sammanhang.

Att hon kallas ”Hamas-kramare” säger mer om debattklimatet än om henne. Hon har kritiserat statligt våld och civila dödsoffer, inte hyllat terror. Det är fullt möjligt att fördöma både Hamas och Israels agerande samtidigt, även om det tycks vara en omöjlig tanke för vissa.

Stödet på vänstersidan finns där, men det är inget personkultsstöd. Hon följs så länge hon är konsekvent, inte för att hon är felfri eller ”nyttig”.
Och kanske är det just det som provocerar mest: en humanism som inte låter sig sorteras bekvämt i höger–vänster-fack, i en värld som är betydligt mer komplex än så.

Hellre att hon är hamaskramare än sionistkramare. Sion är av den värsta sorten.
Citera
2025-12-27, 17:56
Medlem
senhackarens avatar
Jag står bakom henne. Tycker hon är riktigt bra.
Citera
2025-12-29, 22:50
Medlem
Jag har inte sett någonting hon sagt eller gjort som jag inte står bakom i alla fall.
Citera
Igår, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimhacker
Internationellt sett är Thunbergs engagemang ibland långt ifrån uppskattat. Ett kommunistparti från Serbien fördömde till exempel Global Sumud Flottilla med dessa ord: "Västerlänningarna vänder allt till en historia om sig själv, och de förtryckta människorna förblir en blott kuliss i deras skådespel". Ett skoningslöst med väldigt träffat konstaterande i min mening.

Hemma i Sverige å andra sidan finns en väldigt stark personlighetskult kring henne. Det kan jag bekräfta ur min bekantskapskrets och till min stora besvikelse på vissa människor som definitivt borde veta bättre.

Det var intressant. Det är just sådana uttalande jag hade kunnat tänka mig från den inhemska och globala sfären där man typ delar samma åsikter. Det är helt orimlighet att folk alltid håller med om vilken typ av approach man ska ha även om man delar åsikter. Men som jag ser i tråden så verkar det som du säger att personlighetskulten kring henne är enorm.
Citera
Igår, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
T.o.m. vänstern måste väl ha tröttnat på hennes priviligierade aktivistturism?

Undrar ifall hon blir inbjuden till FNs generalförsamling igen

Det är det jag undra, det helt orimligt att inte ha synpunkter /kritik på vilken väg man ska gå trots att man delar åsikter.
Citera
Igår, 22:47
Medlem
Vem0ths avatar
Då jag står ekonomiskt vänster, socialt liberal/höger.

Avskydde ungen från dag 1. Då denna sajt upplyste om att det var just två kändispars unge som var hennes päron och liksom det var uppenbart att mamman i saken hade pressat SVT att filma hennes dotter då hon var då en SVT-personlighet och fått en gräddfil där eftersom SVT var först att rapportera om Greta.

Sen att hon snabbt ingår i klimatrelaterade terrorbrott så är hennes namn bara en skamfläck för Sverige.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in