Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-25, 21:04
Medlem
HazzardAlards avatar
Några proffs här som vet?

Tar 50 mg Bloxazoc per dag och på nyårsafton tänkte jag dricka öl och brännvin.

Vad tror ni, hur mycket törs jag dricka, eller är det en dålig ide?

Testade chatgpt och den fan sa att 3 öl går bra men absolut inte mer.
Senast redigerad av HazzardAlard 2025-12-25 kl. 21:35.
Citera
2025-12-25, 21:06
Medlem
auruns avatar
Behöver du ta betablock varje dag?
Nu är jag ingen läkare men min fru tar betablockerare då och då och dricker även då och då (samma dagar). Inga problem där.
Citera
2025-12-25, 21:10
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Drogakuten --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2025-12-25, 21:37
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Behöver du ta betablock varje dag?
Nu är jag ingen läkare men min fru tar betablockerare då och då och dricker även då och då (samma dagar). Inga problem där.

Jag tar en varje dag i ett par veckor nu.

Hur mycket dricker hon? Pratar vi 2 glas vin eller?

Jag brukar dricka 5-6 öl och ett par tre drinkar.
Citera
2025-12-25, 21:41
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Jag tar en varje dag i ett par veckor nu.

Hur mycket dricker hon? Pratar vi 2 glas vin eller?

Jag brukar dricka 5-6 öl och ett par tre drinkar.
Ja vi snackar väl 2 glas vin men samtidigt vet jag att hon ibland tagit beta på morgonen och sen gått ut på krogen en hel kväll/natt.

Det balanserar ju bara pulsen. Vet inte vad alkohol skulle förstöra.

Det kan säkert minska effekten men tror inte det är farligt om det är det du frågar.
Citera
2025-12-25, 21:50
Medlem
Citat:
Några proffs här som vet?

Tar 50 mg Bloxazoc per dag och på nyårsafton tänkte jag dricka öl och brännvin.

Vad tror ni, hur mycket törs jag dricka, eller är det en dålig ide?

Testade chatgpt och den fan sa att 3 öl går bra men absolut inte mer.

Det är ju helt meningslöst att ta betablockare och alkohol samtidigt. Alkohol gör raka motsatsen till det som betablockerarna är till för.

Du lär ju inte dö men samtidigt tänker du dricka mer än 3 öl så ska du nog skippa tabletterna helt. Tabletterna kommer ha noll verkan och du riskerar att bli yr och dissig.

Varför tar du betablockerare? Är det för hjärtat eller högt blodtryck? Eller bara på grund av skakningar eller liknande?
Citera
2025-12-25, 22:08
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa

Varför tar du betablockerare? Är det för hjärtat eller högt blodtryck? Eller bara på grund av skakningar eller liknande?

Yep, blodtrycket. Blir mycket bättre med beta, men jag vill ju inte vara spiknykter på nyårsafton.
Citera
2025-12-25, 22:10
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Det kan säkert minska effekten men tror inte det är farligt om det är det du frågar.

Chatgpt.com snackade om farligt lågt blodtryck och yrsel om man blandar? Inget sånt på frugan alltså?
Citera
2025-12-25, 23:06
Medlem
Har käkat tå tabletter Metoprolol om dagen i minst 10 år, sköljer ner med brännvin flera gånger i månaden.
Citera
2025-12-25, 23:11
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl19xx
Har käkat tå tabletter Metoprolol om dagen i minst 10 år, sköljer ner med brännvin flera gånger i månaden.

Å aldrig haft några problem med det? .. sånna som ChatGPT varnade mig för alltså?

"Tänk ändå på att alkohol kan sänka blodtrycket extra. Res dig lugnt, drick långsamt och ät gärna samtidigt.... yrsel, låg puls eller blodtrycksfall. Om du märker tydlig yrsel, illamående eller mer hjärtklappning bör du avstå."
Senast redigerad av HazzardAlard 2025-12-25 kl. 23:20.
Citera
2025-12-25, 23:20
Medlem
Citat:
Å aldrig haft några problem med det? .. sånna som ChatGPT varnade mig för alltså?

Jag har aldrig upplevt några problem. Äter sju mediciner varje dag varav tre två gånger om dagen. Har bra provvärden och mår lika bra efter ett par stora supar. Är nog väldigt olika mellan hur personer reagerar. Ibland kanske även ChatGpt lyckas ha rätt, men jag skulle inte bry mig om vad den säger.
Citera
Idag, 00:00
Medlem
Citat:

"Tänk ändå på att alkohol kan sänka blodtrycket extra. Res dig lugnt, drick långsamt och ät gärna samtidigt.... yrsel, låg puls eller blodtrycksfall. Om du märker tydlig yrsel, illamående eller mer hjärtklappning bör du avstå."

Är heller ingen läkare men jag har käkat bisoprolol dagligen i 15 år och varit på otaliga fester, festivaler och annat under åren. Aldrig varit några problem. Aldrig blivit yr/svimmat eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in