Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-26, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Frågade ju efter källa i ett annat inlägg.

Ok, ursäkta, missförstod dig nog då.
Senast redigerad av Asgard82 2025-12-26 kl. 01:06.
Citera
2025-12-26, 01:09
Medlem
Rolf-Glenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Circumcision
Kartläggningen var färdig och klar redan på 1990-talet.
Det som nu sker är att nyutbildade attackdykare skickas ut på sitt examensuppdrag.
December/Januari sammanfaller historiskt med "ubåtskränkningar" i Sverige.
Och det är inte en slump att det sker så här års. Det är så enkelt att det sammanfaller med när attackdykarna i Kaliningrad tar examen.
En moderubåt lägger sig utanför Nynäshamn och med en miniubåt tar de sig in för att sedan simma in till Musköbasen.
Uppdraget dykarna har är att byta batterier i en radiofyr som stått där sedan 80-talet.

Varför det? Ryssarna äger ju en lyxkåk som ligger som närmaste granne till Musköbasen. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ryska-miljonarens-jattehus-vid-hemlig-svensk-militarbas/

Ryssarna har perfekt uppsyn över inloppet till basen. De behöver inte skicka några attackdykare.
Citera
2025-12-26, 02:17
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Personligen tror jag att ryssen är ganska svag nu.
Känns ologiskt att kriga i flera år sådär. Men vad vet jag.
Senast redigerad av MaleFeministWeasel 2025-12-26 kl. 02:20.
Citera
2025-12-26, 02:44
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Det finns bilder från något i vattnet inte i luften.

Du missförstod liknelsen? Att man visar upp sig i vattnet kan bero på att man vill lämna ett budskap, om man inte syns överhuvudtaget så blir det ju inget budskap.
Citera
2025-12-26, 04:31
Medlem
1754s avatar
Det är väll ryssen i vanlig ordning.
Citera
2025-12-26, 04:44
Medlem
Slutaljugnubogs avatar
Koppling?
Har vi haft amfibiesoldtader från Ryssland på besök?
Två fiskare döda — hittades i vattnet efter stor sökinsats
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/43qR2a/tva-fiskare-omkomna-i-oxelosund
Citera
2025-12-26, 06:21
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Circumcision
Kartläggningen var färdig och klar redan på 1990-talet.
Det som nu sker är att nyutbildade attackdykare skickas ut på sitt examensuppdrag.
December/Januari sammanfaller historiskt med "ubåtskränkningar" i Sverige.
Och det är inte en slump att det sker så här års. Det är så enkelt att det sammanfaller med när attackdykarna i Kaliningrad tar examen.
En moderubåt lägger sig utanför Nynäshamn och med en miniubåt tar de sig in för att sedan simma in till Musköbasen.
Uppdraget dykarna har är att byta batterier i en radiofyr som stått där sedan 80-talet.
Eller hur, och vi har låtit den radiofyren vara igång så de kan träna?
Citera
2025-12-26, 06:27
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Gissningsvis någon hundvallare som har hjärntvättat sig själv med russofobi och Wilderängs blogg som ser syner mitt på ljusan dag. En säl blir en ubåt osv. Bullshit som vanligt.

Citat:
Det här är en säl eller en synvilla och den som ringde in anmälan om ubåtar i faggorna är en gammal gubbe som du som har Ukraina som främsta intresse och som bara letar efter saker som tyder på att Putin är på väg. Hela det här landet är smockfullt av sådana gubbar. Det är galenskap.

Först gissade du och nu påstår du dig veta – har du någon källa till det du påstår om inringaren och vad denne säger sig ha sett?

Den första jag ser använda ordet ubåt är du. Inte media, inte inringaren, inte sjöräddningen, inte Försvarsmakten. Mår du bra?
Citera
2025-12-26, 06:37
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brantfors
Först gissade du och nu påstår du dig veta – har du någon källa till det du påstår om inringaren och vad denne säger sig ha sett?

Den första jag ser använda ordet ubåt är du. Inte media, inte inringaren, inte sjöräddningen, inte Försvarsmakten. Mår du bra?
Det är inte svårt att ana sig till vad ni boomergubbar misstänker. Och det är klart att det är en ubåt ni först tänker på. Ni var ju trots allt vuxna och satt bänkade vid TVn 1982 när det var ubåtar i Hårsfjärden. Sedan dess har samma tema återkommit med regelbundenhet. Ibland har det visat sig vara sälar, andra gånger minkar. Men hoppet lever om att Röd Oktober ska bryta ytan utanför Stockholm och göra er tillvaro lite mer spännande. Sådär som på filmerna och i gottköpsromanerna.
Citera
2025-12-26, 07:11
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Ryzzen kommer, ryzzen kommer - we are doooooomed!!!

Säkerligen någon planka som flutit förbi...
Citera
2025-12-26, 07:28
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Det är inte svårt att ana sig till vad ni boomergubbar misstänker. Och det är klart att det är en ubåt ni först tänker på. Ni var ju trots allt vuxna och satt bänkade vid TVn 1982 när det var ubåtar i Hårsfjärden. Sedan dess har samma tema återkommit med regelbundenhet. Ibland har det visat sig vara sälar, andra gånger minkar. Men hoppet lever om att Röd Oktober ska bryta ytan utanför Stockholm och göra er tillvaro lite mer spännande. Sådär som på filmerna och i gottköpsromanerna.

Du gissar alltså bara.

Det första jag tänker på när jag ser att Sjöräddningen har en insats är att någon befinner sig i sjönöd, även om det sker i relativ närhet till Muskö.

Det jag tänker på när jag läser vad som skrivits i media är att alla inblandade verkar agera utefter att det 1) rör sig om någon i sjönöd och 2) rör sig om något som kan utgöra en navigationsfara i farleden intill viken de söker.

Det jag tänker på när jag ser fotot i media är att det eventuellt kan röra sig om ett objekt vid vattenytan, och om det är ett objekt vid vattenytan så stämmer det inte överens med någon känd ubåt eller SDV varken från Ryssland eller något annat land.

-

Varför du för in tråden på ryska ubåtar får stå för dig.
Citera
2025-12-26, 07:35
Medlem
Citat:
Det har varit både sälar, minkar och ubåtar vid Muskö och Stockholms inlopp. Varför skulle regeringen annars ha ringt marinchefen mitt i natten under pågående sök och beordrat dem att sänka ubåtsnäten i spärrlinjerna?

Palme tog löpande order direkt från Kreml och Fälldin hjälpte också till när det behövdes. Det var saft och bulle för hela slanten.

Tack dock för ordet "gottköpsroman", snyggt och träffsäkert!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in