Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-25, 19:26
Avstängd
Tanachs avatar
Snart fyrtio år har passerat sedan mordet på Sveriges statsminister, ett brott som skakade hela landet men som fortfarande står olöst. Efter decennier av motsägelsefulla utredningar, sekretess och politiskt spel väcks nu kraven på en sanningskommission.

Den officiella förklaringen har nyligen rivits upp. Åklagarmyndigheten medger att bevisningen inte håller, men utredningen öppnas ändå inte igen, ett märkligt beslut som snarare väcker fler frågor än det besvarar.

Varför har utredare genom åren hindrats från att granska vissa arkiv hos säkerhetspolisen? Varför råder fortfarande tystnadsplikt kring dokument som rör inhemska underrättelsenätverk med kopplingar till NATO och den kalla krigets skuggstrukturer? Och varför har spår som pekar mot organiserade nätverk och militära kretsar konsekvent hamnat i papperskorgen medan politiskt mer bekväma spår lyfts fram?

Kravet på en kommission handlar inte bara om vem som tryckte på avtryckaren utan om den mörkläggning som följde efter skotten. Det handlar om demokratins trovärdighet och om rätten att veta vilka krafter som faktiskt styrt i kulisserna.

Frågan är: vill staten verkligen att mordet klaras upp, eller är svaret för obekvämt? Kommer Sverige någonsin våga granska sitt eget djupa etablissemang?

Källa: Mitt i Stockholm, 25 december 2025
2025-12-25, 19:29
Avstängd
Tanachs avatar
1. ÅKLAGARMYNDIGHETEN FRIAR SKANDIAMANNEN
Bevisningen håller inte – mordet är officiellt olöst igen (18 dec 2025).

2. UTREDNINGEN HINDRAD AV SÄPO
Arkiv blockerade, tystnadsplikt stoppade spår mot Stay Behind/NATO-nätverk.

3. SANNINGSKOMMISSION TILL RIKSDAGEN
Föreslås 28 feb 2026, likt Norges Lundkommission som avslöjade statlig övervakning.

4. SYSTEMATISK MÖRKLÄGGNING?
Militära kretsar ignorerade, bekväma spår prioriterade i 40 år.

5. DEMOKRATINS KRIS
Vågar Sverige granska sitt eget etablissemang? Statsministern sköts på öppen gata. Vem skyddades?
2025-12-25, 19:49
Medlem
Du har en poäng.

Jag tror inte att tex Claes Hedberg har rätt i allt, långt därifrån, och han stödjer sig mycket på andras arbete, men han och andras arbete pekar på mörkläggning. Han efterlyste också en sanningskommision minns jag.

Och nej, jag tror inte att staten vill att mordet klaras upp.
2025-12-25, 20:00
Medlem
Granskningskommissionen från 1999 var väl ett försök till detta, initierad 1994 och involverande bland andra Sigvard Marjasin och Inga-Britt Ahlenius. Kommissionen gavs ju fria händer i sin granskning av utredningen kring Palmemordet, och de medverkande hör väl till de mest insatta i problematiken.

Annars var det väl också så, om jag minns rätt, att minister Lejon strax efter mordet uttryckte en åsikt om att "det inte vore bra för Sverige" om mordet klarades ut, rätta mig gärna där avseende hennes tankegång i frågan, jag har inget källmaterial att falla tillbaka på.
2025-12-25, 20:09
Avstängd
Tanachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Du har en poäng.

Jag tror inte att tex Claes Hedberg har rätt i allt, långt därifrån, och han stödjer sig mycket på andras arbete, men han och andras arbete pekar på mörkläggning. Han efterlyste också en sanningskommision minns jag.

Och nej, jag tror inte att staten vill att mordet klaras upp.

Håller med. Hedberg och andra visar på mörkläggning, inte bara misstag.
Säpo stoppade arkiv, Stay Behind-spår tystades. Staten vill inte ha sanningen.
2025-12-25, 20:11
Avstängd
Tanachs avatar
Kristerssons regering skulle absolut inte vilja se den här sanningen fram.

Vem vann på 40 års tystnad?
2025-12-25, 20:13
Avstängd
Tanachs avatar
Skandiamannen var inte Dekorimamannen. Lever Dekorimamannen fortfarande idag?
2025-12-25, 20:33
Medlem
Uruzita1s avatar
Enda sättet vi skulle kunna komma få reda på något om Palmemordet är om det skulle komma från USA.
Annars är det bara rökridå efter rökridå.
Sanningskommission tillsatt av vem. Yeah rigth
2025-12-25, 20:52
Moderator
blomvattnares avatar
Det finns ett helt delforum om Olof Palme.

(FB) Mordet på Olof Palme

Denna tråd låses.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in