Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Igår, 16:30
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Eu vill hjälpa alla andra förutom sig själv. Självhat? Kanske behöver terapi?

"Onlinesäkerhet” är bara ett finare ord för censur som spårat ur och gjort EU till det som NATO en gång stod emot.

Vi borde ha sagt ifrån mot EU totalitära planer för länge sen, långt innan det gick så här långt.
Citera
Igår, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
EU är ju fantastiskt. Med stor variation, en massa högteknologiska företag, många olika kulturer att besöka & testa. Skandinavien, Italien, Frankrike, Tyskland, Spanien ! Ett coolt och bra ställe.

Tyvärr vimlar det av RyzzTroll här, dom är bara ute efter att kritisera och så tvivel. Inget att bry sig om. EU är många gånger starkare än Ryzzland ekonomiskt och på dom flesta andra sätt. No worries. Var glad att du bor i EU !!

Vi bor inte i EU. Vi bor i Sverige!

Antar att du vill bo i ett EU förenade stater, med högsäte i Bryssel?
Citera
Igår, 20:21
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast Ryska federationen är multietniskt. Enda sättet att hålla ihop det är med diktatur och våld. Alla försök att frigöra sig leder till brutalt våld för att hålla ned motsättningarna. Så blir det i stort alltid i multietniska länder. Diktatur och hårda lagar, begränsad yttrandefrihet och censur. Det är dit vi och Europa är på väg och det märks redan.

Finns inget någonstans som visar att demokrati fungerar i sådana länder. Problemet är när man bara påstår det och indoktrinerar människorna i de åsikterna och vägrar att låta de som protesterar höras. Det är bara att se Palestina. Hur kunde man tro att det skulle fungera med två folk i samma område.

Som en tidig sionist, Ahad Ha’am, skrev redan 1891.
”När den dag kommer då vår tillvaro i landet Israel utvecklats till en sådan nivå att den i större eller mindre omfattning tränger undan den lokala befolkningen, kommer den inte att så lättvindigt att ge upp sin plats.”

Det går förstås att applicera på Sverige och Europa också. Det här har drivits av godhetsknarkande okunniga idioter som inte fattar nåt, eller onda människor som förstått konsekvenserna och sett diktatur och etniskt våld som något bra. Något önskvärt. Vilket av det du är, vet jag inte. Men ingen av de alternativen framställer dig i bra dager. Barnsligt naiv eller ond.
Fattar du öht vilken tråd det är du skriver i och vad Topic är här? För TS är Ryzzland det goda alternativet jmf m vårt fina demokratiska Europa. Att du öht inte reagerar på den beskrivningen lämnar rätt lite utrymme för någon annan slutsats än att du bara är genuint ond. Stick o brinn för h-e.
Citera
Igår, 20:32
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
I mångt och mycket handlar ekonomi om energi. Sambandet mellan billig och stabil energi och ekonomisk tillväxt är starkt.

Europa har på många håll sett till att höga energipriser försvagar ekonomin, inte minst Tyskland.
Allt det där är dock rörliga mål där gårdagens sanningar åldras snabbt. T ex är 2025 det första året då allt billligare och effektivare sol och vind-kraft har gett fler kWh än kolkraft. Fossilt verkar på riktigt vara på god väg att fasas ut, till ffa Ryzzlands stora förskräckelse men tydligen även USAs.
Citera
Igår, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Italien leder ett block mot Tyskland. Merz är super impopulär men eftersom han är tillsatt av Blackrock spelar demokratiska siffror ingen roll. Vi får hoppas att USA och Kina kan få oss på rätt köl. Nuvarande ledningen i Bryssel är som en pajkastnings-cirkus i dignitet just nu

Varför skulle USA och Kina få oss på rätt köl? De har väl inget intresse för oss annat än att sälja saker till oss.

Vad menar du med att Italien leder ett block mot Tyskland? I europaparlamentet?

Har svårt att förstå logiken i att bara för att EU håller på att köra Europa i botten så skulle plötsligt von der Leyen och Costa komma till sans och införa vettiga åtgärder. På samma sätt som att V och MP fortfarande tycker att hög invandring är en toppenidé så kommer von der Leyen och Costa att fortfätta jobba för ett Europas förenta stater.
Citera
Igår, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Eu vill hjälpa alla andra förutom sig själv. Självhat? Kanske behöver terapi?
EU - och då menar jag "Bryssel", den exekutiva och överstatliga övervåningen - 'är bakbundet både av sitt reala underläge mot storebror USA och av de stora skillnaderna i ekonomisk nivå och politisk kultur mellan olika delar av "unionen". EU som det ser ut efter år 2004 är inte alls något naturligt område för djupekonomisk integration på det sätt som USA är, men politikerna låtsas att det skulle vara det.

Dessutom skadar EU demokratin och det offentliga samtalet i medlemsländerna. "EU-demokratin" betraktar jag i stort sett som en chimär.
Citera
Idag, 08:47
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Allt det där är dock rörliga mål där gårdagens sanningar åldras snabbt. T ex är 2025 det första året då allt billligare och effektivare sol och vind-kraft har gett fler kWh än kolkraft. Fossilt verkar på riktigt vara på god väg att fasas ut, till ffa Ryzzlands stora förskräckelse men tydligen även USAs.
Energislagen må förändras men inget förändrar kopplingen mellan ekonomisk utveckling och billig samt stabil energiproduktion.
Citera
Idag, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
USA har 342 miljoner människor, Sverige har 10 miljoner. Kan du gissa varför det finns fler miljardärer i USA med 30 ggr fler människor?

Per capita har Sverige fler miljardärer än USA. Frågor på det?

Berätta nu, hur mycket exakt kostar denna klimat politik du nämner förstör Europa? Har du ens några siffror, eller känns det bara som att det är så? Bor du själv intill en industri som pumpar ut gifter i ditt vatten och din luft, och du ser sådant som önskvärt, så ondskefulla miljardärer som äger allt mer av Europas företag och produkter kan tjäna ännu fler miljarder på att barn får cancer?

Jämför sedan sverige med några länder utan massinvandring, och visa oss de överlägsna siffrorna över ekonomisk tillväxt i dessa länder. Ser fram emot ditt svar och dina siffror och länkar och citat.

Nu var det inte Sverige jag jämförde USA med, utan Europa. USA har så vitt jag vet fler miljardärer per capita än Europa.

Ja, i Sverige har vi fått många fler miljardärer. Jag ser inget värde i sig självt för ett land att ha många miljardärer. Det beror helt enkelt på om de personerna bidrar med investeringar, jobb och skatteintäkter. Jag är för välfärdsstaten och vill inte se en fattig arbetarklass i Sverige.

Men frågan rörde Europa och jag tror inte att antalet miljardärer i Europa har orsakat den ekonomiska trend vi ser. Du får gärna förklara varför du tror det.

Nej, självklart vill jag inte ha gifter i min omgivning. Det vill nog ingen. Jag tycker tvärtom att det är väldigt sorgligt att vi inte kan ta vara på jorden. Men dels är det viktigt att skilja på vad som är bra för klimatet och vad som är bra för miljön. Det kan ofta stå i strid med varandra. Och så är det viktigt att se vad vi kan påverka och inte.

Jag anser att vi ska ta vara på vår miljö i Sverige och klimatet så gott det går. Men vi ska inte göra det på ett sånt sätt så att det kostar oss stor ekonomisk utveckling. Sveriges utsläpp påverkar inte ens på marginalen. Europas utsläpp påverkar på marginalen men det är helt enkelt för riskabelt för oss just nu att gå före i den frågan. Dessutom kommer inte varken Kina eller USA att ta efter oss om vi gör oss själva fattigare. Skulle vi däremot komma med ny teknik som fick ned utsläppen så skulle det kunna gynna både oss och klimatet globalt.

Den största kostnaden de senaste åren i Sverige har varit energibristen. Samma gäller naturligtvis Tyskland. Självklart går det inte att veta exakta siffror på detta. (Så jag tror du mest vill provocera när du ber om länkar) Vi har också succéprojekt såsom Northvolt och stegra i klimatets namn. Nej, jag kan inte säga exakta kostnader men jag tror vi kan vara överens om att det inte har skapat tillväxt.

Det finns inga med Sverige jämförbara länder som inte har haft massinvandring. Men Sveriges nedgång de senaste decennierna saknar motstycke. Du anser alltså att dagens situation med gängvåldet beror på att vi har för många miljardärer?
Citera
Idag, 10:28
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Fattar du öht vilken tråd det är du skriver i och vad Topic är här? För TS är Ryzzland det goda alternativet jmf m vårt fina demokratiska Europa. Att du öht inte reagerar på den beskrivningen lämnar rätt lite utrymme för någon annan slutsats än att du bara är genuint ond. Stick o brinn för h-e.
Topic är varför Europa faller samman. Det var du som tog upp frågan om Ukraina och Ryssland. Där jag förklarade att Ryska federationen inte kan fungera som demokrati, då den är multietnisk. Kriget i Ukraina handlar även om etnicitet.

Många av de som bodde längst österut I Ukraina, såg sig inte som ukrainare, utan som ryssar och kände sig förtryckta. Rätt eller fel kan man diskutera. Så det såg Putin som en anledning att utöka Rysslands områden och "befria" dem. Så problemet även där var multikultur. Alla folk vill bestämma över sig själva, inte att andra folk ska bestämma över dem.

Samma i Sudetlandet i Tjeckoslovakien där det bodde tyskar som till viss del ansåg sig förtryckta och som Hitler "befriade", samma ursäkt hade han i Polen, att "befria" förtryckta tyskar som bodde där.

För att lösa det problemet efter andra världskriget, drog man nya gränser och flyttade alla tyskar till Tyskland. Polacker till Polen, Ukrainare till Ukraina. Däremot fanns det kvar ryssar i Ukraina. Man glömde dem. Men efter det hade man fred i Europa, för ingen kunde göra anspråk på att införliva sina egna folk i andra länder med sig själva. Tills sovjet föll.

Nu krävde slovakerna i Tjeckoslovakien att de skulle får bestämma över dem själva, inte att Tjeckerna skulle göra det.
Likadant med kroater, slovener, bosnier och andra folk, liksom satellitstaterna De ville bestämma över sig själva, inte att andra folk skulle göra det. I Ryssland försökte tjetjener och andra befria sig, vilket ledde till blodiga krig för att bevara delar av det ryska imperiet. Det här mönstret kan man se genom hela historien.

Det är även grunden till konflikten i Palestina och som man varnade för, för snart 150 år sedan och som blev realitet 40 år senare. Palestinierna ville bestämma över sig själva, inte att judarna skulle bestämma över dem.

Så vad jag försöker, är att bilda dig och förklara saker.

Så i Europa har man tagit in en massa människor från andra kulturer och påstått att multikultur är bra. Men det är en ren lögn, ett påhitt. Tvärtom destabiliserar det och enda sättet att hålla ihop det, är genom förtyck och diktatur, som i Ryssland. Annars faller det sönder i våld och strider. Det är dit EU är på väg. I England och de flesta andra länder inför man förtryckande lagar för att hålla ihop idiotin och tvinga ned motsättningarna.

Men en dag kommer även de att säga att de vill bestämma över sig själva, inte att vi ska göra det.

De är dessutom en intern fara, för i ett storkrig. Skulle t.ex. de länder som är inblandade och varifrån de kommer, ställa sig på Europas fienders sida mot oss och uppvigla att starta oroligheter här, försvagar det förstås Europas möjligheter att försvara sig.

Om man nu som här, hela tiden säger att man borde lära sig av historien. Så borde man väl försöka göra det. Men inte. Man följer vänsternarrativ som grundar sig i marxismen. Kollektiv mot kollektiv och sprider hat mellan dem.

EU blir mer och mer likt sovjet, där byråkrater bestämmer över allt och försöker styra produktion, energiförsörjning och åsikter. Där vänsteråsikter står över verkligheten och utbildningar devalveras, för man övergett meritokratin och ska skapa den totala jämställdheten som i sovjet. Familjen nedvärderas och sexuellt avvikande som som idealet. Barn indoktrineras och får inte vara sig själva. Homonormen styr skolan. Alla könsskillnader ska motverkas. Pojkar får inte bete sig som pojkar och flickor får inte bete sig som flickor. Alla skillnader ska utrotas.

Dessutom inbillar man sig att man vet allt bäst i hela världen och alla andra är idioter som man inte ska lyssna till. Ren chauvinism, som i Ryssland.

Det är varför Europa håller på att falla samman.

Du får gärna komma med några argument mot det jag säger. Om du kan?
Citera
Idag, 10:30
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
USA har 342 miljoner människor, Sverige har 10 miljoner. Kan du gissa varför det finns fler miljardärer i USA med 30 ggr fler människor?

Per capita har Sverige fler miljardärer än USA. Frågor på det?

1 miljard (billion) i USA är 10 miljarder i Sverige. Det är få svenskar som har en sådan förmögenhet jämfört med amerikaner i USA. Random känd amerikansk skådespelare, musiker eller idrottare har 100 miljoner, det vill säga 1 miljard i Sverige.

När Sverige gick från fattigdom till välfärd gjordes inte det genom att beskatta förmögna, utan genom att stat och industri gjorde flera gemensamma och långsiktiga investeringar. Storindustrin klagade inte över bättre arbetsmiljö, bättre arbetsvillkor eftersom vinsten var stor ändå.

Sedan 80-talet har vi fått politiska särintressen som drivit igenom projekt som sedan inte ledde till något. Bland annat miljöprojekt vid sidan av den samhällsomstörtande massinvandringen. Nortwolt och Stegra är två i raden av alla dessa galna idéer. Vindsnurrorna kostar långt mer än de producerar. Ser att Uppsala ska bygga ett spårvagnsnät för 20 miljarder, trots att alla bussar går på el. Det finns liksom ingen hejd på det.
Citera
Idag, 10:39
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Nu var det inte Sverige jag jämförde USA med, utan Europa. USA har så vitt jag vet fler miljardärer per capita än Europa.

Ja, i Sverige har vi fått många fler miljardärer. Jag ser inget värde i sig självt för ett land att ha många miljardärer. Det beror helt enkelt på om de personerna bidrar med investeringar, jobb och skatteintäkter. Jag är för välfärdsstaten och vill inte se en fattig arbetarklass i Sverige.

Men frågan rörde Europa och jag tror inte att antalet miljardärer i Europa har orsakat den ekonomiska trend vi ser. Du får gärna förklara varför du tror det.

Nej, självklart vill jag inte ha gifter i min omgivning. Det vill nog ingen. Jag tycker tvärtom att det är väldigt sorgligt att vi inte kan ta vara på jorden. Men dels är det viktigt att skilja på vad som är bra för klimatet och vad som är bra för miljön. Det kan ofta stå i strid med varandra. Och så är det viktigt att se vad vi kan påverka och inte.

Jag anser att vi ska ta vara på vår miljö i Sverige och klimatet så gott det går. Men vi ska inte göra det på ett sånt sätt så att det kostar oss stor ekonomisk utveckling. Sveriges utsläpp påverkar inte ens på marginalen. Europas utsläpp påverkar på marginalen men det är helt enkelt för riskabelt för oss just nu att gå före i den frågan. Dessutom kommer inte varken Kina eller USA att ta efter oss om vi gör oss själva fattigare. Skulle vi däremot komma med ny teknik som fick ned utsläppen så skulle det kunna gynna både oss och klimatet globalt.

Den största kostnaden de senaste åren i Sverige har varit energibristen. Samma gäller naturligtvis Tyskland. Självklart går det inte att veta exakta siffror på detta. (Så jag tror du mest vill provocera när du ber om länkar) Vi har också succéprojekt såsom Northvolt och stegra i klimatets namn. Nej, jag kan inte säga exakta kostnader men jag tror vi kan vara överens om att det inte har skapat tillväxt.

Det finns inga med Sverige jämförbara länder som inte har haft massinvandring. Men Sveriges nedgång de senaste decennierna saknar motstycke. Du anser alltså att dagens situation med gängvåldet beror på att vi har för många miljardärer?

Som sagt trump och usa tjänar på ett starkt näringsliv i europa.

Här varnade trump tyskland för deras sjuka energipolitik för ca 10 år sedan. Tyskarna valde att hånflina och trump fick ju rätt nu lider tyskland oerhört.

Källa

https://youtu.be/D5oqNHINTOU?si=HzRPkG2p-RdS-6Mf
Citera
Idag, 10:58
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise

Bra argumenterat. För att lindra (självföraktet) lite grann fungerade Sverige före 1990 mycket bra - vi föll (handlöst) från en avundsvärt hög höjd. Krisen 1992-93 rensade ut mycket olönsamt - så att Sverige klarade finanskrisen 2008 förvånansvärt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in