Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-25, 23:28
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prokaryotkungen
Ser ut som programmen på de dära CD-skivorna som följde med datortidningarna på sent 90-tal. Ofta helt okända och med tveksam funktion.
Där det inte helt sällan redan finns bättre och välkända alternativ. Men visst, ibland finns det ju guldkorn där också. Men i ärlighetens namn så ju längre tiden går, desto fler såna här verktyg blir inbakade in Windows. Det tog sin tid men nu öppnar vi ju många packade filformat direkt via utforskaren och det behövs inga program för att mounta en iso. CCleaner är väl inte direkt dåligt, men W11s inbyggda rensningsfunktion gör större nytta. Och så vidare.
Citera
2025-12-26, 07:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Där det inte helt sällan redan finns bättre och välkända alternativ. Men visst, ibland finns det ju guldkorn där också. Men i ärlighetens namn så ju längre tiden går, desto fler såna här verktyg blir inbakade in Windows. Det tog sin tid men nu öppnar vi ju många packade filformat direkt via utforskaren och det behövs inga program för att mounta en iso. CCleaner är väl inte direkt dåligt, men W11s inbyggda rensningsfunktion gör större nytta. Och så vidare.

Få är de program som rensar så lite som Windows "Diskrensning", t.o.m CCleaner gör det bättre.

Windows alla egna inbyggda program är bra, men de har bara grundläggande funktioner, det är därför 3:dje parts marknaden har utvecklats med specialprogram med lite fler och avancerade funktioner. Vilket, t.ex, folk som sysslar med foto och videoredigering av olika slag kan avnjuta.
Citera
2025-12-26, 08:22
Medlem
Ett program jag använde mycket på 90-talet (1990-talet alltså) vad Pagemaker, eller hette det Adobe Pagemaker. Perfekt att göra enklare broschyrer och mindre tidningar och magasin i. Men idag är det väl knappt någon som läser mindre "klubbmagasin" i pappersformat. Idag gör man väl dom direkt i PDF- alt EPUB-format.

Men Pagemager var jävligt roligt att jobba med.
Citera
2025-12-26, 18:48
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Få är de program som rensar så lite som Windows "Diskrensning", t.o.m CCleaner gör det bättre.

Windows alla egna inbyggda program är bra, men de har bara grundläggande funktioner, det är därför 3:dje parts marknaden har utvecklats med specialprogram med lite fler och avancerade funktioner. Vilket, t.ex, folk som sysslar med foto och videoredigering av olika slag kan avnjuta.
Jag sa att Windows inbyggda gör större nytta. CCleaner i alla ära men det är inte cookies och internetcache som ligger och tar plats utan det är saker som gamla Windowsinstallationer och liknande. Dom fyller helt olika funktioner och med dagens stora nVME-diskar så löser, för mig, Ccleaner främst problem som jag inte längre har.

Absolut, funktionerna i Windows är grundläggande. Men vet du vad? Det räcker för en överväldigande majoritet av användarna.

Diskrensning? Prova Inställningar -> System -> Lagring istället.
Citera
2025-12-26, 19:05
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag sa att Windows inbyggda gör större nytta. CCleaner i alla ära men det är inte cookies och internetcache som ligger och tar plats utan det är saker som gamla Windowsinstallationer och liknande. Dom fyller helt olika funktioner och med dagens stora nVME-diskar så löser, för mig, Ccleaner främst problem som jag inte längre har.

Absolut, funktionerna i Windows är grundläggande. Men vet du vad? Det räcker för en överväldigande majoritet av användarna.

Diskrensning? Prova Inställningar -> System -> Lagring istället.

Då finns det alltså individer som kan ha nytta av en del av de program som skänktes bort. Bra, då har vi klarat av det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in