2025-12-23, 23:38
Medlem
"Spanner" i denna sats borde kunna användas på de nya skruvarna innan någon kines börjat sälja priratnycklar.

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitssatser/bitssats-security-33-delar-2000016713
Citera
2025-12-23, 23:38
Medlem
Sqrbankens avatar
Som redan nämnts så kommer dessa nycklar/verktyg gå att klicka hem från kineserna ganska omgående. Men visst, sannolikheten är väl inte 0 att BMW denna gång faktiskt "knäckt koden", men jag undrar jag...
Citera
2025-12-24, 01:10
Medlem
RobbanUCs avatar
Inte bara bultarna som BMW försöker "kapitalisera" och därmed göra underhåll service och reparationer svindyrt då det endast kan utföras på märkesverkstaden.

BMW har redan skitit i det blå skåpet när man försökte med att göra stolvärmen till en abonemangstjänst, dvs. att man i evighet måste betala för att kunna använda funktionen trots att man köpt bilen och redan betalt för utrustningen i sätena.
Typ: Du äger inte din bil, du hyr funktionerna och måste betala hela tiden för att kunna använda dessa.

Detta fick mycket negativt gensvar från köparna.

Ska vi gissa på att många kommer lämna märket helt efter dessa sviniga försök att göra smutsiga pengar på allt?
Citera
2025-12-24, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
STASI lever kvar i Tyskland. Bojkotta kommunistbilmärket som saknar blinkers.
Har ni någonsin sett e BMW förare blinka eller skruva med sim egna bil?

Ja, de allra flesta BMW jag ser dagligen använder blinkers ungefär som alla andra bilars förare gör…
Och ja, det är massor med folk som skriver med sina BMW-bilar själv.

När det gäller trådens topic så kanske alla skulle ta ett djupt andetag och fundera på hur seriös källa Carup egentligen är, när de ideligen rapar ur sig rubriker som det skriker sensationshysteri runt…
Bara en sådan sak att det i princip inte är lagligt att hindra folk från att kunna serva sina bilar. T ex får i princip inte biltillverkare hindra oberoende verkstäder att kunna serva deras bilar.

Så, sluta tro på allt skit som står på nätet…
Citera
2025-12-24, 01:41
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoohye
Det står:
De avser att initialt använder på bland annat elektronikmoduler, instrumentpaneler, sätesfästen med mera.

Just där sitter jävulen, i elektronikmodulerna!
Förmodligen har en och annan redan jailbreakat BMWs "premiumfunktioner" som man skall abonera på. Detta vill naturligtvis BMW stoppa, så de kommer att ta till alla möjliga knep för att du inte skall få tillgång till premiumfunktioner (som ju redan finns installerade i bilen) utan att betala för det.
Citera
2025-12-24, 03:20
Medlem
immenhusens avatar
Ungefär som när Rolls-Royce hade lås på motorhuven, med en nyckel som enbart deras serviceställen hade tillgång till. Givetvis med syfte till att motverka hobbymekaniker och i stället tvinga ägaren av bilen till dyra marknadsverkstäder för minsta lilla. Totalt konsumentfientligt.

/AI
Citera
2025-12-24, 04:10
Medlem
Citat:

BMW är ett kukmärke

Ingenting är gjort för att fungera hos dem.
Citera
2025-12-24, 05:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupusLupus
Och mer exakt, vilka skruvar i bilen ska få denna fattning?
Det lär knappast gälla hela bilen..

Ett annars sedan länge känt fenomen på viss elektronik där kreti o pleti inte ska in och fippla.

Det står i texten, elektronikboxar, instrumentpanel och stolsinfästningar.

Man vill helt enkelt göra det svårare för hemmafixaren men som många skriver, en kvart efter att skruven skruvas dit på första bilen kommer det finnas verktyg att köpa via nätet.
Citera
2025-12-24, 05:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Just där sitter jävulen, i elektronikmodulerna!
Förmodligen har en och annan redan jailbreakat BMWs "premiumfunktioner" som man skall abonera på. Detta vill naturligtvis BMW stoppa, så de kommer att ta till alla möjliga knep för att du inte skall få tillgång till premiumfunktioner (som ju redan finns installerade i bilen) utan att betala för det.

Audi började med dessa prenumerationer på deras nya bilar men tror det är borttaget.
På min audi -24 så skulle GPS och tidsinställning av dieselvärmare kosta 6000kr/år efter första året som ”man fick på köpet”. Nu efter ett år så finns fortfarande funktionerna kvar och de har försvunnit i butiken i appen.
Rätt säker på att de fått mycke skit för detta. Jag betalade för att få Apple Carplay i tre år och då det är en förmånsbil så kommer det inte behövas längre. Frågan är om det funkat nu utan att jag betalat.

Detta gäller sverige så inte säkert man gjort det överallt.
Citera
2025-12-24, 06:27
Medlem
daf66s avatar
Det är väl mönster motsvarande U-profil säkerhetshylsa? Jag har redan en m16;av denna? Och egentillverkning blir ju busenkelt, mer än att BMW hatad än mer.
Citera
2025-12-24, 07:06
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och hur lång tid kommer det ta innan den typen av skruvnycklar finns på Aliexpress och andra kinasajter?

3 månader cirkus.
Citera
2025-12-24, 07:45
Avstängd
Snusfris avatar
Citat:

Min bil är faktiskt, hör & häpna utrustad med blinkerspaketet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in