Åker iväg med ett gäng vänner till Florida nu i januari och vi har hyrt bil genom Hertz. Har en fundering kring om det är värt för oss att lägga till 120dollar genom Hertz att samtliga vägtullar ska ingå. Är det värt att betala det priset eller går det att kringgå vägtullar för att slippa betala så mycket?
Har för mig att Hertz debiterar dig en fast avgift varje gång du åker igenom en tull samt den dagliga fee som är vid den tullen om du inte betalar för dig.
Det är värt det för att slippa tänka på avgifterna och kunna fokusera på trevligare delar av resan. Det kanske blir lite billigare utan, men det kan inte röra sig om många hundralappar.
Jag ska kvalificera mitt svar lite mer; det handlar inte om att bry sig om själva avgifterna om man inte köper sumpas (el motsv) av hyrbilsfirman, utan om att man bara kan köra igenom alla tullar utan att tänka efter vilken fil man ska ligga i, eller om man har kontanter. En bekvämare upplevelse, helt enkelt.
Vad gäller vad som händer om man inte köper tjänster genom Hertz, så säger deras sajt såhär:
If you decline the optional PlatePass All-Inclusive service at the start of the rental period, but still use electronic toll roads and/or bridges during the rental period (including “cashless” or “all electronic” toll roads and bridges, as noted above), you will be liable for and we will charge you: (a) all tolls incurred for such use (at the highest, undiscounted applicable toll rate); (b) an administrative fee, plus tolls incurred at the applicable tolling authorities’ highest undiscounted rate; (c) all other applicable toll charges or fees, if any.
Jag tror att jag kollade av ren nyfikenhet senast jag körde ner till Key West, och det skulle nog kosta åtminstone 30-40 dollar bara det. Men för mig så är det viktigare att jag slipper stanna vid tullarna (och bli påkörd av nån påtänd jänkare) eller bli efterdebiterad utan egentlig möjlighet att kolla om det stämmer - där är det mer principen som är viktig.
Jag tycker generellt att det alltid känns som att man blir lite blåst av hyrbilsfirmor, det är en djungel av avgifter, påslag och bilklasser som alltid faller ut på sämsta möjliga sätt för den som hyr. Men med hög medlemsstatus och ett kreditkort som ger bra villkor för försäkring så jag slipper köpa hyrbilsfirmans, så brukar jag komma undan med en viss känsla av att det hela ändå var ok.
En sak som kan vara värd att kolla upp om man inte har medlemsstatus, är om hyrbilsfirman erbjuder statusmatchning, dvs att de matchar statusen på ett kreditkort, guldkort på ett flygbolag eller annan hyrbilsfirma. Om inte annat kanske det finns en gratis uppgradering i det.
Jag hyrde bil i Denver Colorado i somras av Hertz, vi passerade bara ett fåtal betalpunkter i Denverområdet och jag fick en räkning på 45 Dollar i efterhand. Jag har varit Florida tidigare, det är en hel del betalpunkter bland annat i Orlando området. Jag hade valt 120 Dollar alternativet.
Jag ska kvalificera mitt svar lite mer; det handlar inte om att bry sig om själva avgifterna om man inte köper sumpas (el motsv) av hyrbilsfirman, utan om att man bara kan köra igenom alla tullar utan att tänka efter vilken fil man ska ligga i, eller om man har kontanter. En bekvämare upplevelse, helt enkelt.
Vad gäller vad som händer om man inte köper tjänster genom Hertz, så säger deras sajt såhär:
If you decline the optional PlatePass All-Inclusive service at the start of the rental period, but still use electronic toll roads and/or bridges during the rental period (including “cashless” or “all electronic” toll roads and bridges, as noted above), you will be liable for and we will charge you: (a) all tolls incurred for such use (at the highest, undiscounted applicable toll rate); (b) an administrative fee, plus tolls incurred at the applicable tolling authorities’ highest undiscounted rate; (c) all other applicable toll charges or fees, if any.
Jag tror att jag kollade av ren nyfikenhet senast jag körde ner till Key West, och det skulle nog kosta åtminstone 30-40 dollar bara det. Men för mig så är det viktigare att jag slipper stanna vid tullarna (och bli påkörd av nån påtänd jänkare) eller bli efterdebiterad utan egentlig möjlighet att kolla om det stämmer - där är det mer principen som är viktig.
Jag tycker generellt att det alltid känns som att man blir lite blåst av hyrbilsfirmor, det är en djungel av avgifter, påslag och bilklasser som alltid faller ut på sämsta möjliga sätt för den som hyr. Men med hög medlemsstatus och ett kreditkort som ger bra villkor för försäkring så jag slipper köpa hyrbilsfirmans, så brukar jag komma undan med en viss känsla av att det hela ändå var ok.
En sak som kan vara värd att kolla upp om man inte har medlemsstatus, är om hyrbilsfirman erbjuder statusmatchning, dvs att de matchar statusen på ett kreditkort, guldkort på ett flygbolag eller annan hyrbilsfirma. Om inte annat kanske det finns en gratis uppgradering i det.
Det är verkligen en djungel med hyrbilar utomlands, det kan det även vara i Sverige för den delen. Oftast när jag tar hyrbilar utomlands så är det ju genom arbetet och då får ju de betala, och för att allt ska bli så smidigt så möjligt så brukar jag baka in alla kringavgifter Detta av ren bekvämlighet för att jag ska slippa efterregistrera massa utlägg.
När jag hyr utomlands privat så brukar jag alltid kolla efter någon hyfsat stor uthyrare lokalt i landet. Typ som i Skottland, där har jag Använt Arnor Clark Car Rental. De har varit betydligt mer prisvärda än skitbolaget Hertz och även bättre än Sixt på den punkten. Dessutom brukar jag alltid boka i förväg och då även ta den försäkring som hyrbilsfirman erbjuder, då blir det aldrig krångel. Det blir heller inte särskilt dyrt. Sen när det gäller trängselavgifter, vägavgifter mm så är mitt råd att baka in det i hyran. Min upplevelse är att det minst går jämt upp och dessutom är det bekvämt. Nog för att jag i min egen stad kan köra vissa vägar så jag slipper infrastrukturavgifter men om jag är utomlands där jag inte kan alla "backroads" så vill jag bara att det ska vara enkelt och lätt.