Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-23, 11:35
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Instämmer!
Om det överhuvudtaget hittats några kroppar, så borde GW Persson ha koll på det.
Skriv till TV4 och fråga, det borde vara något han kan gå igång på. Om det nu inte handlar om ”rikets säkerhet”.
Citera
2025-12-23, 13:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad var orsaken till försvinnandet?

Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Min första tanke är ett triangeldrama där någon har tagit hans liv.
Där i backen på Folkungagatan ner mot Londonviadukten låg det ju då flera gamla hyres ruckel.
Dom husen är ju rivna idag.

Din teori är lika bra som någon annan eftersom vi inte vet ett dyft vad som hände och vad som var orsaken.

Fast jag tycker ändå att det är något märkligt att lämna hans välfyllda plånbok i bilen.
Citera
2025-12-23, 15:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kan det vara någon av dessa två?

Eftersom han blev dödförklarad 1971 så bör han fortfarande finnas med i Sveriges befolkning 1970.

Jag har då använt mig av förnamnet Bengt samt födelseåret 1921 när jag har gjort sökningen. Även Stockholms kommun har jag använt mig av eftersom jag antar att han var mantalsskriven där. Fast detta är bara ett antagande.

Det finns då två personer som hade inga adressuppgifter. Den förste var skriven i Klara med fastighetsbeteckningen 99980. Den andre i Farsta med fastighetsbeteckningen 99990.

Den här fastighetsbeteckningen visar på en fastighet som hade blivit riven. I Klara under 1950- och 60-talen revs det mycket. Gay Roger Karlsson i Göteborg var också skriven på fastighet i Annedal som hade blivit riven. Denna hade också fastighetsbeteckning 99980.
Citera
2025-12-23, 16:21
Medlem
Vem är källan till historien?

För det är ju inte Åsa utan hon måste ju i sin tur fått information och ledtrådar från annat håll.

Erkänner att jag inte lyssnat ännu, så kanske ställer en korkad fråga. Men min spontana reaktion var att vi kanske har ett nytt "Fangohr-fall" här, dvs en mamma som drar en rövarhistoria för sitt barn istället för att berätta den mer sanna och jobbigare versionen (för barnet att höra).
Citera
2025-12-23, 22:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Radioprogrammet.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Vem är källan till historien?

För det är ju inte Åsa utan hon måste ju i sin tur fått information och ledtrådar från annat håll.

Erkänner att jag inte lyssnat ännu, så kanske ställer en korkad fråga. Men min spontana reaktion var att vi kanske har ett nytt "Fangohr-fall" här, dvs en mamma som drar en rövarhistoria för sitt barn istället för att berätta den mer sanna och jobbigare versionen (för barnet att höra).

Har du ännu inte lyssnat på programmet så gör gärna det.
Citera
2025-12-23, 22:47
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nedanstående länk har ursprungligen postats i tråden om brevbäraren Bosse Jansson av skribenten hoxha.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/asa-soker-spar-efter-sin-forsvunne-far

Ett mycket märkligt fall som i a f jag aldrig har hört talats om tidigare. Googlar man detta blir det inga träffar. Dessutom mycket få uppgifter men försvinnandet förtjänar ändå en tråd här.

1961 försvann en 40 årig man vid namn Bengt kallad Benke vid Londonviadukten i Stockholm. Hans bil återfanns där med nycklarna i. Likaså i bilen återfanns även bl. a. hans plånbok tydligen innehållande en ganska stor summa pengar. Det enda han tog med sig var skinnjackan som han hade på sig.

Hans dotter misstänker att han fick en ny identitet och sedan hoppade på en båt och försvann för gott. Enligt henne så har uppgifterna om vilka fartyg som befann sig i Stockholm under tiden 1961-01-01 - 1961-05-31 försvunnit. Det kom att draggas efter honom. Ett flertal kroppar anträffades men inte hans.

Någon som har hört talats om det här olösta försvinnandet? Vad tror ni hände med honom?

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad fan?
Intressant historia, men det känns som om det blir väl fantasifullt ibland. T ex:

- ”På den tiden var det så, att om man tjallade så hamnade man i Nybroviken”. (Men, nej, det var ytterst få, om ens någon, som fick ståplats i Nybroviken. En urban legend.)

- Alla listor över skepp som anlöpte och avgick under den aktuella tidsperioden har försvunnit, för att dölja vilket skepp hennes pappa åkte med. (Knappast troligt. Hade man verkligen velat dölja hade man väl öndrat i passagerarlistor eller tagit bort uppgifter för något enstaka skepp).

- ”Flera kroppar påträffades vid draggningarna. Varje gång en kropp påträffades kontaktade polisen min mamma…”

Han var knappast spion. Och om han tänkt sticka med ett skepp och starta ett nytt liv någon annanstans hade han väl inte lämnat en större summa kontanter i sin olåsta bil?

Sen reagerar jag på att hon säger att pappans bil hittades vid ”Londonviadukten-Slussen”. De platserna ligger ju en kilometer från varandra. 1961 var delar av området mellan och runt de platserna fortfarande halvskumma och där gjordes en del ljusskygga affärer upp.

Olycka, småkriminellt bråk som urartar, eller självmord känns väl mer troligt.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2025-12-23 kl. 22:51.
Citera
2025-12-24, 00:28
Medlem
Citat:
Har du ännu inte lyssnat på programmet så gör gärna det.

Yes. Lyssnat nu.
Fascinerande historia med alla syskon etc. Men beskrivningen av själva försvinnandet känns lite luddig/ihålig.
Men tråden är ung och mer info kanske grävs fram, alternativt info som bekräftar detaljer i historien.
Citera
2025-12-24, 14:40
Medlem
Då jag har läst många deckare i mitt liv, så kan jag det här med att snoka.

Satsar därför på en person med efternamnet Val*er, han finns i Sveriges dödbok, som född 1921 och död 1971.
På den uppgivna adressen, fanns 1970, en person med samma förnamn, som den sista kvinnan han levde tillsammans med.
Denne mans yngsta dotter som föddes samma år som fadern försvann, fick då aldrig träffa sin far och vise versa.
Radioprogrammets huvudperson Åsa, var inte heller svår att finna. Det finns inte alltför många Åsa, födda i mars 1958 i Stockholms län, som talar med skånsk dialekt.
Citera
2025-12-24, 17:04
Medlem
Hörde radioprogramet idag på morgonen och det var lite rörigt med alla halvsyskon.
Kvinnans teori om att hennes far skulle ha hoppat på en båt och dragit utomlands, tror jag inte på.
Mest troligt är väl att han har mördats, eller tagit sitt liv. Han hade ju en hel del barn "på bygden" och detta tär på ekonomin. Han ville kanske bara komma bort från det.
Tråkigt för alla hans barn, som inte fick lära känna sin pappa.
Citera
2025-12-24, 19:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vem var egentligen Bengt?

Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Då jag har läst många deckare i mitt liv, så kan jag det här med att snoka.

Satsar därför på en person med efternamnet Val*er, han finns i Sveriges dödbok, som född 1921 och död 1971.
På den uppgivna adressen, fanns 1970, en person med samma förnamn, som den sista kvinnan han levde tillsammans med.
Denne mans yngsta dotter som föddes samma år som fadern försvann, fick då aldrig träffa sin far och vise versa.
Radioprogrammets huvudperson Åsa, var inte heller svår att finna. Det finns inte alltför många Åsa, födda i mars 1958 i Stockholms län, som talar med skånsk dialekt.

Tack för dessa intressanta uppgifter.

Är denna stjärna ett t eller l? I Sveriges befolkning 1970 hittar jag inte någon med något av dessa namn. Däremot två andra med Förnamnet Bengt och med födelseåret 1921 som saknar adressuppgifter.
Citera
2025-12-24, 21:13
Medlem
Citat:
Tack för dessa intressanta uppgifter.

Är denna stjärna ett t eller l? I Sveriges befolkning 1970 hittar jag inte någon med något av dessa namn. Däremot två andra med Förnamnet Bengt och med födelseåret 1921 som saknar adressuppgifter.
Det skall vara ett t.
Citera
2025-12-25, 10:35
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Intressant historia, men det känns som om det blir väl fantasifullt ibland. T ex:

- ”På den tiden var det så, att om man tjallade så hamnade man i Nybroviken”. (Men, nej, det var ytterst få, om ens någon, som fick ståplats i Nybroviken. En urban legend.)

- Alla listor över skepp som anlöpte och avgick under den aktuella tidsperioden har försvunnit, för att dölja vilket skepp hennes pappa åkte med. (Knappast troligt. Hade man verkligen velat dölja hade man väl öndrat i passagerarlistor eller tagit bort uppgifter för något enstaka skepp).

- ”Flera kroppar påträffades vid draggningarna. Varje gång en kropp påträffades kontaktade polisen min mamma…”

Han var knappast spion. Och om han tänkt sticka med ett skepp och starta ett nytt liv någon annanstans hade han väl inte lämnat en större summa kontanter i sin olåsta bil?

Sen reagerar jag på att hon säger att pappans bil hittades vid ”Londonviadukten-Slussen”. De platserna ligger ju en kilometer från varandra. 1961 var delar av området mellan och runt de platserna fortfarande halvskumma och där gjordes en del ljusskygga affärer upp.

Olycka, småkriminellt bråk som urartar, eller självmord känns väl mer troligt.

Det är flera detaljer i programmet iaf jag inte kunnat finna någon uppgift om. Halvsyskonet som ska ha förolyckats i en karusell på Grönan till exempel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in