Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Nedanstående länk har ursprungligen postats i tråden om brevbäraren Bosse Jansson av skribenten hoxha.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/asa-soker-spar-efter-sin-forsvunne-far
Ett mycket märkligt fall som i a f jag aldrig har hört talats om tidigare. Googlar man detta blir det inga träffar. Dessutom mycket få uppgifter men försvinnandet förtjänar ändå en tråd här.
1961 försvann en 40 årig man vid namn Bengt kallad Benke vid Londonviadukten i Stockholm. Hans bil återfanns där med nycklarna i. Likaså i bilen återfanns även bl. a. hans plånbok tydligen innehållande en ganska stor summa pengar. Det enda han tog med sig var skinnjackan som han hade på sig.
Hans dotter misstänker att han fick en ny identitet och sedan hoppade på en båt och försvann för gott. Enligt henne så har uppgifterna om vilka fartyg som befann sig i Stockholm under tiden
1961-01-01 - 1961-05-31 försvunnit. Det kom att draggas efter honom. Ett flertal kroppar anträffades men inte hans.
Någon som har hört talats om det här olösta försvinnandet? Vad tror ni hände med honom?
Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Vad fan?
Intressant historia, men det känns som om det blir väl fantasifullt ibland. T ex:
- ”
På den tiden var det så, att om man tjallade så hamnade man i Nybroviken”. (Men, nej, det var ytterst få, om ens någon, som fick ståplats i Nybroviken. En urban legend.)
- Alla listor över skepp som anlöpte och avgick under den aktuella tidsperioden har försvunnit, för att dölja vilket skepp hennes pappa åkte med. (Knappast troligt. Hade man verkligen velat dölja hade man väl öndrat i passagerarlistor eller tagit bort uppgifter för något enstaka skepp).
- ”
Flera kroppar påträffades vid draggningarna. Varje gång en kropp påträffades kontaktade polisen min mamma…”
Han var knappast spion. Och om han tänkt sticka med ett skepp och starta ett nytt liv någon annanstans hade han väl inte lämnat en större summa kontanter i sin olåsta bil?
Sen reagerar jag på att hon säger att pappans bil hittades vid ”Londonviadukten-Slussen”. De platserna ligger ju en kilometer från varandra. 1961 var delar av området mellan och runt de platserna fortfarande halvskumma och där gjordes en del ljusskygga affärer upp.
Olycka, småkriminellt bråk som urartar, eller självmord känns väl mer troligt.