Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-22, 23:34
Medlem
Vilken kaliber ska den ha?

Effektivitet, kontra kostnad och allt annat. Repeter.

Säg din mening. Det ska vara en bössa, har du förslag om flera så får du tänka om.
Senast redigerad av dodaallapoliser 2025-12-22 kl. 23:52.
Citera
2025-12-22, 23:55
Medlem
Flaskpostenss avatar
.30-06 eller .308
Citera
2025-12-23, 00:15
Medlem
franges avatar
Vad skall du ha den till? Vilken jaktform? Det som passar bäst till älgpasset är inte nödvändigtvis lika bra att nattjaga gris med, och säkerligen inte till toppfågel...

Och repeter säger du... Cylinderrepeter? Rakrepeter? Bygelrepeter?

För att komma med förslag så säger jag en hederlig Marlin 1895 i .45-70
Senast redigerad av frange 2025-12-23 kl. 00:45.
Citera
2025-12-23, 01:03
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Beror vad du ska jaga såklart.
Björn och vildsvin så vill du ha grov kaliber och lite kortare pipa.

Vanlig 30-06 bössa funkar skjuta både björn och älg
, sen vad som är optimal för de båda arterna låter jag var osagt.
Citera
2025-12-23, 08:11
Avstängd
Innerfittefetts avatar
.308 och 30-06 om du vill komma undan så billigt som möjligt. 6,5 55 är iofs fortfarande klass 1 men den kan bli svår framöver.
Citera
2025-12-23, 08:37
Medlem
Bandriljaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
6,5 55 är iofs fortfarande klass 1 men den kan bli svår framöver.

Den kommer leva länge till. Klass 1 är ändrad så det finns nu blyfria lättare kulor som går att använda. Kulvikten ska vara minst 7,7 g och E100 minst 2000 J för kopparkulor.
Senast redigerad av Bandriljaer 2025-12-23 kl. 08:39.
Citera
2025-12-23, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodaallapoliser
Vilken kaliber ska den ha?

Effektivitet, kontra kostnad och allt annat. Repeter.

Säg din mening. Det ska vara en bössa, har du förslag om flera så får du tänka om.

Med den tunna önskelistan… 308.
Citera
2025-12-23, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vad skall du ha den till? Vilken jaktform? Det som passar bäst till älgpasset är inte nödvändigtvis lika bra att nattjaga gris med, och säkerligen inte till toppfågel...

Och repeter säger du... Cylinderrepeter? Rakrepeter? Bygelrepeter?

För att komma med förslag så säger jag en hederlig Marlin 1895 i .45-70

Jäkligt läcker bössa.
Finns det något som är mer cowboy gevär?

Man får bara ha ett gevär, så det är allround som gäller.
Förvånad att dom få som har skrivit föredrar 30-06.
Citera
2025-12-23, 12:13
Moderator
Allaballawallas avatar
Som folk redan skrivit .308, 30-06 eller 6,5x55 fungerar fint vilket som även om de två första är lämpligare om du ska jaga större eller mer hårdskjuet vilt. Till det tycker jag att man även kan lägga 8x57js, som enligt min mening är en väldigt trevlig kaliber.

Själv har jag just 8x57js som jag använder till det mesta. Men har även en 6,5x55 som jag kan använda till allt men helst bara använder om jag ska jaga dov, men samtidigt får skjuta rådjur och räv. Köpte den ursprungligen till att bara ha som rävbössa för att kunna skjuta ärligt och etiskt riktigt på lite längre håll.

Skulle kunna tänka mig lägga till både vapen i .308 och 30-06 till vapengarderoben. Men nästa bössa bli nog ytterligare en 8x57js, fast då halvautomat att använda vid eftersök. Sen "behöver" jag även en ny hagelbock, så fler klass 1-vapen får vänta en stund.

Om inget helt oväntat händer växer ju mängden vapen vi får ha i vapengarderoben snart, så då blir det troligtvis lite påfyllning.

Edit:
Varken .308, 30-06, 8x57js eller 6,5x55 är särskilt dyra sett till ammunitionspriser. Men .308 och 6,5x55 brukar väl fortfarande vara billigast.

Finns flera andra trevliga kalibrera, men då tycker jag att det allt som oftast är så att priset på ammunitionen sticker iväg onödigt mycket.
Senast redigerad av Allaballawalla 2025-12-23 kl. 12:17.
Citera
2025-12-25, 12:18
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Som folk redan skrivit .308, 30-06 eller 6,5x55 fungerar fint vilket som även om de två första är lämpligare om du ska jaga större eller mer hårdskjuet vilt. Till det tycker jag att man även kan lägga 8x57js, som enligt min mening är en väldigt trevlig kaliber.

Själv har jag just 8x57js som jag använder till det mesta. Men har även en 6,5x55 som jag kan använda till allt men helst bara använder om jag ska jaga dov, men samtidigt får skjuta rådjur och räv. Köpte den ursprungligen till att bara ha som rävbössa för att kunna skjuta ärligt och etiskt riktigt på lite längre håll.

Skulle kunna tänka mig lägga till både vapen i .308 och 30-06 till vapengarderoben. Men nästa bössa bli nog ytterligare en 8x57js, fast då halvautomat att använda vid eftersök. Sen "behöver" jag även en ny hagelbock, så fler klass 1-vapen får vänta en stund.

Om inget helt oväntat händer växer ju mängden vapen vi får ha i vapengarderoben snart, så då blir det troligtvis lite påfyllning.

Edit:
Varken .308, 30-06, 8x57js eller 6,5x55 är särskilt dyra sett till ammunitionspriser. Men .308 och 6,5x55 brukar väl fortfarande vara billigast.

Finns flera andra trevliga kalibrera, men då tycker jag att det allt som oftast är så att priset på ammunitionen sticker iväg onödigt mycket.

Så är det.

De två senaste åren har faktiskt blivit en ekonomisk fråga för mig, Jag har av privatekonomiska skäl tvingats ransonera mitt övningsskytte på älgbanan.

Vad gäller kalibervalet är jag helt enig med dig, men jag skulle vilja lägga till en faktor. Närheten till en välsorterad vapenaffär.
Hade jag tillgång till att kunna köpa alla kalibrar, hade jag nog valt 270 win eller 7x64.

Jag som bor i glesbygd och är hänvisad till att köpa ammunition i lanthandeln, då kulle jag välja 30-06 eller 308.

Jag som i likhet med dig har 8x57 måste säga till extra i lanthandeln så att han tar hem, vilket gör att han helst ser att jag beställer hem minst 5 askar, vilket är nästan 5000:-.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in