Som folk redan skrivit .308, 30-06 eller 6,5x55 fungerar fint vilket som även om de två första är lämpligare om du ska jaga större eller mer hårdskjuet vilt. Till det tycker jag att man även kan lägga 8x57js, som enligt min mening är en väldigt trevlig kaliber.
Själv har jag just 8x57js som jag använder till det mesta. Men har även en 6,5x55 som jag kan använda till allt men helst bara använder om jag ska jaga dov, men samtidigt får skjuta rådjur och räv. Köpte den ursprungligen till att bara ha som rävbössa för att kunna skjuta ärligt och etiskt riktigt på lite längre håll.
Skulle kunna tänka mig lägga till både vapen i .308 och 30-06 till vapengarderoben. Men nästa bössa bli nog ytterligare en 8x57js, fast då halvautomat att använda vid eftersök. Sen "behöver" jag även en ny hagelbock, så fler klass 1-vapen får vänta en stund.
Om inget helt oväntat händer växer ju mängden vapen vi får ha i vapengarderoben snart, så då blir det troligtvis lite påfyllning.
Edit:
Varken .308, 30-06, 8x57js eller 6,5x55 är särskilt dyra sett till ammunitionspriser. Men .308 och 6,5x55 brukar väl fortfarande vara billigast.
Finns flera andra trevliga kalibrera, men då tycker jag att det allt som oftast är så att priset på ammunitionen sticker iväg onödigt mycket.