Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Idag, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basse-Frasse
Om man startar och landar på privat mark är det väl ingenting som angår någon myndighet. Jag har tillgång till c:a 6-7 ha privat mark, mest gräsfält som jag får disponera, där kan jag starta och landa. Det kan väl inte vara förbjudet?
Jo, enligt luftfartslagen.

Vad skulle hända om du krockar med en polishelikopter?

Såvida du inte är under utbildning måste du ha en befogenhet för att få flyga. Numera tom för modellflygplan utanför en modellflygklubbs område.

En av orsakerna är skador på tredje man. Du måste ha försäkring ifall du skadar något som inte tillhör dig, precis som i vägtrafiken.
Citera
Idag, 09:48
Medlem
Citat:
Om man startar och landar på privat mark är det väl ingenting som angår någon myndighet. Jag har tillgång till c:a 6-7 ha privat mark, mest gräsfält som jag får disponera, där kan jag starta och landa. Det kan väl inte vara förbjudet?
Du får starta och landa på din egen mark. Men det behövs certifikat för att flyga och man skall följa trafikreglerna i luften.

Rent juridiskt gäller luftfartslagen i hela Sverige.

Alldeles oavsett lagar och regler så rekommenderas flyglektioner för din egen säkerhet.
Citera
Idag, 13:30
Medlem
godboys avatar
Citat:
Start och landningsbana är väl det absolut minsta bekymret. Vad du gör med planet på marken är en sak, problemet uppstår när du är i luften och dessutom eventuellt ska interagera med annat lufttrafik. Dessutom finns ju alltid en risk att problem uppstår när man väl är uppe och då ska man givetvis följa vissa procedurer och regelverk. Ingen vill att någon outbildad idiot ska ut och flyga med allt det kan innebära, inte så bra att störta i ett samhälle och att massa människor skadas eller dör för att idioten som satt sig i en flygmaskin inte har en aning om hur man hanterar ett flygplan om man stöter på minsta bekymmer. Utbildning krävs av en anledning, precis som bilkörning kräver körkort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in