Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-22, 16:33
Medlem
En kort signal med denna, någon sekund bara så det hörs men lite för kort att höra varifrån!!
https://impacttrainhorns.com/cdn/shop/files/5365C4E9-DB80-451F-A199-676944BC92AA_960x_crop_center.jpg?v=1743343881
Citera
2025-12-22, 16:34
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Kan du inte bara köra med ett disciplinerat vrål på typ 1 minuter mitt i natten, så de fattar hur störigt och lyhört det är.
Ta det ganska lagom till att deras ungar skriker, så de fattar sambandet.
Det är en utmärkt ide om man vill få klagomål från andra grannar för att man lever om.

Enda rätta är att tala direkt med de som stör så de får en förståelse för hur lyhört det är och har en chans att skärpa sig, om man av olika skäl inte vill/vågar göra det ja då ringer man störningsjouren eller hyresbolaget så får de sköta det åt en.
Citera
2025-12-22, 16:41
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Hur gamla är barnen? Vilka tider händer detta? Är mamman ensamstående?

Tänker att det är barn som vaknar fel tider och reagerar så när de vaknar. Och om mamman är ensamstående är det nog psykiskt påfrestande att veta att barnen vaknar och beter sig så där. Mamman är nog väl medveten om att det hörs till grannarna. Hon tänker nog inte före när hon själv skriker. Det är nog bara frustrationen och stunden som gör det.

Men prata med hyresvärden. Det är den som ska ta kontakt med den som stör andra. Kanske får du en förklaring efter ett par dagar vad det är som pågår hos den familjen.
Citera
2025-12-22, 16:45
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonfrillan
Ska man kontakta hyresvärden om lyhördheten och ska man anmäla mamman för hennes hysteriska skrik mitt i nätterna? Kan ju inte vara ok. Hur anmäler jag och till vem?
Du anmäler intresse för en villa till närmaste förmedlare!

När jag var ung och var inhyst i en kommunal hyreskasern bor/bodde det en familj (utan närvarande pappa). Varje dag när minstinggrabben kände sig missnöjd skrek han sin storasyrras namn, högt och ljudligt, så alla 80'000 invånare trodde att ett våldsbrott var pågående.

Då insåg jag att jag var omgiven av sådana som krävde mer av mig än jag kunde uppbringa.
Inte många år senare är situationen helt annorlunda i ett litet villakvarter.

BTW, pengar är inte allt här i livet...
Citera
2025-12-22, 16:49
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonfrillan
Jag vet att man i hyreshus skall tåla vissa ljud från grannar och jag brukar inte störa mig nämnvärt men nu är det så att jag måste flytta ut från mitt sköna sovrum och försöka sova i vardagsrummet framöver för att över huvud taget få sova oavbrutet, är det verkligen något man "får tåla" bara för att man bor i lägenhet?

Jag vaknar mitt i nätterna och tidiga morgnar av att grannens ungar skriker rakt ut och då kommer morsan in och skriker ännu högre att dom skall vara tysta. HON borde väl inse att man inte ska skrika mitt i nätterna eftersom grannarna förmodligen ligger och sover. Nej då, hon bryr sig inte.

En av ungarna gråter oftast inte utan bara gör ifrån sig korta skrik, typ: aaaaaahhh, aaaaaaah, aaaaaaah.

Det är väldigt lyhört i min lägenhet, nästan orimligt lyhört för jag kan höra grannen prata i telefon om det sker på andra sidan väggen.

Ska man kontakta hyresvärden om lyhördheten och ska man anmäla mamman för hennes hysteriska skrik mitt i nätterna? Kan ju inte vara ok. Hur anmäler jag och till vem?
Köp hörselkåpor och håll käften
Citera
2025-12-22, 16:58
Medlem
Jo, det kan vara närmast kört när det är ungar som stör. Det ska man bara tåla.

Men nog finns det gränser.

Jag skulle börja med att dokumentera dagar och tider ett tag. Kanske spela in. Kanske kolla ljudnivån i ditt sovrum med appen Buller t.ex. Det duger inte som officiell mätning, men kan vara bra underlag för klagomål.

Sedan, om det inte går att få tyst på ungarna genom samtal med mamman: kontakta hyresvärden och kolla om de kan tänka sig att ljudisolera din sovrumsvägg.
Citera
2025-12-22, 17:03
Medlem
Morgonfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Köp hörselkåpor och håll käften

Oj vad kränkt hen blev. Är det du som är mamman?
Vem fan kan sova i hörselkåpor?

Tack för svaren
Citera
2025-12-22, 17:05
Medlem
HBTKuks avatar
Många lever vägg i vägg med spädbarn som skriker på nätterna, och i sak är det ingen skillnad. Naturligtvis borde vuxna och tonåringar förstå bättre, men ändock.

Snacka med värden som i sin tur får höra av sig, eller så ringer du störningsjouren när de börjar gapa.
Citera
2025-12-22, 17:19
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Du kan börja med att prata direkt med de som stör så de har möjlighet att bättra sig om de ej gör så ja då får du ringa störningsjouren om ni har en sådan eller kontakta hyresvärden.
Exakt så
Citera
2025-12-22, 17:21
Medlem
Jag skulle först se om det ger utslag på mobilen med denna app:
https://play.google.com/store/apps/details?id=se.av.buller

gör det det har du ett case. Då är det bara att mäta under några dagar och ge hyresvärden kopior på mätningen och så får den rådda med att kontakta modern.
Om det inte ger utslag skulle jag ändå kontakta hyresvärden och förklara problemet.
Fortsätter det, en orosanmälan till kommunen för moderns skrikande låter inte friskt.
Citera
2025-12-22, 17:26
Medlem
Köp en napp till ungen, det kan de ha upp till första klass.
Citera
2025-12-22, 17:31
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
Den här svenska konflikträdslan är smått fascinerande, det är bara att öppna kakhålet!

Ta ett snack med morsan och förklara att det är lyhört, du hör skrik på nätterna som väcker dig och att du inte vill behöva anmäla och koppla in störningsjourer m.m.

I 9 fall av 10 kommer den enkla lilla dialog bita och ta, är hon någorlunda normalt funtad så kommer hon sträcka upp snorungarna, annars får du eskalera.

Så fruktansvärt syltryggat att klaga på störande saker utan att ta dialogen, öppna kakhålet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in