Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-23, 10:12
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Sov med öronproppar. ..

Man tror detta fungerar men det gör det inte. Man har öronproppar för att dämpa ljud i bullriga miljöer när man är vaken eller åker med bullrig transport. Ska man sova så är allting UTOM the höga enskilda störande ljudet tyst. Man kommer alltså oavsett tjockleken på öronpropparna höra ljudet väldigt tydligt då inget annat ljud sticker ut. Det är samma sak med hörlurar med ANC, det dämpar ett konstant bakgrundsljud men smäller någon i dörren eller vrålar så går det rätt igenom.

TS bör i första hand snacka med grannen och i andra hand börja dokumentera vrålen om möjligt. Lättare att få gehör om man sitter med 50 inspelningar och datum + klockslag på dessa.
Citera
2025-12-23, 10:16
Medlem
Om det är sent på kvällen efter 21, då är det allra bästa att helt enkelt gå till grannen, ringa på dörren och berätta att det går inte att sova för barnen skriker och gapar.

Gör det sedan varje gång och klaga.

De kommer tycka att du är så jobbig att de flyttar.
Citera
2025-12-23, 10:42
Medlem
Bygg en sk "instant karma machine" så kanske grannen inser att det är lyhört i lägenheten.

https://youtu.be/JDpX2mvNpvU?si=e_kvNwasBhZJeol5
Citera
2025-12-23, 11:35
Medlem
Socanmälan, du säger att det verkar vara stökigt och att mamman skriker högt och aggressiv på ungarna på natten.

Vemfan skriker ens på sina ungar?
Citera
2025-12-23, 11:41
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonfrillan
Ja det har jag förståelse för men skriker man verkligen rakt ut mitt i natten? Borde ju gå att hitta andra lösningar. Sen kanske ljudisolering som någon nämnde är lösningen för mig.

Ja, det kan absolut vara så. Barn som vaknar kan skrika rakt ut och tyvärr kan det vara svårt att få dem att sluta och eventuellt somna om. Gällande mamman, ja det är svårt det med. Klart man inte ska skrika för mycket och tänka på hur man beter sig mot barnen. Men hon är nog som sagt frustrerad och säkerligen trött.

Det enda att göra är nog bevis för att detta sker och be hyresvärden göra något för att ljudisolera. Det är inte fog för att göra en orosanmälan till soc eller att värden ska ge henne en varning. Mamman behöver inte mer bekymmer. Hon vet nog redan om att det är problematiskt och inte optimalt, varken för henne, barnen eller grannarna.
Citera
2025-12-23, 15:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag vet att man i hyreshus skall tåla vissa ljud från grannar och jag brukar inte störa mig nämnvärt men nu är det så att jag måste flytta ut från mitt sköna sovrum och försöka sova i vardagsrummet framöver för att över huvud taget få sova oavbrutet, är det verkligen något man "får tåla" bara för att man bor i lägenhet?

Jag vaknar mitt i nätterna och tidiga morgnar av att grannens ungar skriker rakt ut och då kommer morsan in och skriker ännu högre att dom skall vara tysta. HON borde väl inse att man inte ska skrika mitt i nätterna eftersom grannarna förmodligen ligger och sover. Nej då, hon bryr sig inte.

En av ungarna gråter oftast inte utan bara gör ifrån sig korta skrik, typ: aaaaaahhh, aaaaaaah, aaaaaaah.

Det är väldigt lyhört i min lägenhet, nästan orimligt lyhört för jag kan höra grannen prata i telefon om det sker på andra sidan väggen.

Ska man kontakta hyresvärden om lyhördheten och ska man anmäla mamman för hennes hysteriska skrik mitt i nätterna? Kan ju inte vara ok. Hur anmäler jag och till vem?

Att det är lyhört är ingen idé att anmäla till värden. Värden vet om det och kommer inte göra ett skit åt det. Det finns dessutom inte så mycket att göra om väggarna är tunna.

Om du misstänker att familjen som stör dig lider av psykiska problem och därmed stör orimligt mycket skulle jag anmäla detta men rör det sig om en ”normal” familj kommer värden inte göra nåt åt saken.

Tänk lite på hur du kan ljudisolera själv. Låter det under dig är tjocka mattor en idé. Mot väggar kan du ställa tjocka bokhyllor och fylla dem med böcker osv.
Citera
2025-12-23, 16:11
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Ärlig fråga.
Om du bor i bostadsrätt i lgn. Är det alltid tyst då?
Det kan vara "alltid tyst" om man letar. Men jag bor i BR mitt i Stockholm och jag hör trafiken. Men grannarna är knäpptysta, de har alla lagt ut 7-17Mkr för sina lägenheter och vet hur man uppför sig. En dyr fin nyare BR är dessutom alltid välbyggd och inte lyhörd, men äldre Östermalmslägenheter kan man ju hitta där man hör grannens katt jama.
Citera
2025-12-23, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Att det är lyhört är ingen idé att anmäla till värden. Värden vet om det och kommer inte göra ett skit åt det. Det finns dessutom inte så mycket att göra om väggarna är tunna.

Om du misstänker att familjen som stör dig lider av psykiska problem och därmed stör orimligt mycket skulle jag anmäla detta men rör det sig om en ”normal” familj kommer värden inte göra nåt åt saken.

Tänk lite på hur du kan ljudisolera själv. Låter det under dig är tjocka mattor en idé. Mot väggar kan du ställa tjocka bokhyllor och fylla dem med böcker osv.
Nja. Olika värdar är ju olika. En del kan tänkas anstränga sig lite, framför allt för att deras liv (också) blir enklare om bra hyresgäster bor kvar.

Det går att få till viss ljudisolering genom att montera träreglar, fylla med ljudisolerande material, och så gipsskivor (gärna av speciell ljudisolerande sort) ovanpå det. Det blir sådär 6-8 centimeter tjockare vägg (45 mm reglar och så gipsskivor på det), dvs aningen mindre rum. Men det kan det nog vara värt.
Citera
2025-12-23, 16:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Nja. Olika värdar är ju olika. En del kan tänkas anstränga sig lite, framför allt för att deras liv (också) blir enklare om bra hyresgäster bor kvar.

Det går att få till viss ljudisolering genom att montera träreglar, fylla med ljudisolerande material, och så gipsskivor (gärna av speciell ljudisolerande sort) ovanpå det. Det blir sådär 6-8 centimeter tjockare vägg (45 mm reglar och så gipsskivor på det), dvs aningen mindre rum. Men det kan det nog vara värt.

Jag har aldrig någonsin hört om en värd som sätter in tjockare väggar för att de får klagomål men det är möjligt att de existerar.
Citera
2025-12-23, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har aldrig någonsin hört om en värd som sätter in tjockare väggar för att de får klagomål men det är möjligt att de existerar.
Jag lovar dig. Jag har själv bott i ett sånt hus. Det fanns en tidigare extra ljudisolering i min lägenhet, just med reglar och gips. Sen tillkom ännu en inne hos grannen i den andra väggen vi hade gemensamt. Det var hyfsat effektivt också, och alltså väldigt uppskattat av oss boende.
Citera
2025-12-23, 19:06
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Jätteobekvämt att sova med öronproppar. Så fort dom skaver mot kudden så låter det ju jätteilla i huvudet.

Jag jobbar väldigt oregelbundna tider
Det finns mjukare varianter. Kapa den tjocka änden lite med en kniv.
Citera
2025-12-23, 23:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Jag lovar dig. Jag har själv bott i ett sånt hus. Det fanns en tidigare extra ljudisolering i min lägenhet, just med reglar och gips. Sen tillkom ännu en inne hos grannen i den andra väggen vi hade gemensamt. Det var hyfsat effektivt också, och alltså väldigt uppskattat av oss boende.

Bra där! Förstår att det blev en jävla skillnad. Jag kommer ihåg när jag fick en tjock säkerhetsdörr i min gamla lägenhet. Hade haft en pappskiva till dörr i flera år. När folk snackade i trapphuset var det som att de stod inne i lägenheten. Jävlar va tyst det blev med nya dörren. De la på en hunka på hyran och det var värt varenda krona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in