2025-12-22, 22:05
Medlem
WhiteBoySummers avatar
AI-företag som arbetar med musik fick just 300TB data att träna sina modeller på
Citera
2025-12-22, 22:17
Medlem
Fantens avatar
Är det jag som är kass på att leta eller har dom inte lagt ut torrenten än?
Citera
2025-12-23, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Är det jag som är kass på att leta eller har dom inte lagt ut torrenten än?

Citat:
The data will be released in different stages on our Torrents page:
[X] Metadata (Dec 2025)
[ ] Music files (releasing in order of popularity)
[ ] Additional file metadata (torrent paths and checksums)
[ ] Album art
[ ] .zstdpatch files (to reconstruct original files before we added embedded metadata)

Du får hålla koll på sidan som är länkad tidigare i tråden.
https://annas-archive.li/blog/backing-up-spotify.html
Citera
2025-12-23, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteBoySummer
AI-företag som arbetar med musik fick just 300TB data att träna sina modeller på
Är det inte redan mycket AI-musik på Spotify så det blir bara rundgång ett varv till?
Citera
2025-12-23, 10:33
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Hur var tillvägagångssättet här? Något slags API? Hur borde Spotify ha skyddat sig? Är detta ens ett hack?

Definiera hack?

Anna's Archive har inte berättat hur de gick tillväga, men t.ex. librespot finns ju; https://github.com/librespot-org/librespot.

Det stöder förvisso endast premium-konton, men det är nog av andra skäl än rent tekniska. Det är väl inte omöjligt att Anna's Archive har använt samma API:er, eller kanske till och med via en modifierad version av librespot.

Kan inte se att det finns mycket Spotify kunde, eller i så fall borde ha gjort. Musiken i sig är ju alltid möjlig att kopiera på ett eller annat vis.
Citera
2025-12-23, 19:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Definiera hack?

Anna's Archive har inte berättat hur de gick tillväga, men t.ex. librespot finns ju; https://github.com/librespot-org/librespot.

Det stöder förvisso endast premium-konton, men det är nog av andra skäl än rent tekniska. Det är väl inte omöjligt att Anna's Archive har använt samma API:er, eller kanske till och med via en modifierad version av librespot.

Kan inte se att det finns mycket Spotify kunde, eller i så fall borde ha gjort. Musiken i sig är ju alltid möjlig att kopiera på ett eller annat vis.
Definition hack:
gain unauthorized access to data in a system or computer

Nyckelordet här, tror jag, är unauthorized (obehörig).

Har man använt ett öppet API så är det ju inte nödvändigtvis obehörig användning tänker jag.

Olaglig användning != obehörig användning.

Såhär gjorde man:
” A while ago, we discovered a way to scrape Spotify at scale. We saw a role for us here to build a music archive primarily aimed at preservation.”

Scrape Spotify at scale. Det låter inte som att man ”hackat” Spotify. Man har anropat, fått data, sparat data, sammanställt data. Gissar jag
Senast redigerad av LaneHaj 2025-12-23 kl. 19:52.
Citera
2026-01-09, 01:11
Medlem
hoppas spotify polisanmält detta
Citera
2026-01-09, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe

Precis..
Jag har en bra källa "på insidan", och dom är som jag förstår det vare sig speciellt bekymrade eller upprörda.

En samordnad ganska långvarig aktion från många konton är i princip inte möjlig att förbjuda eller förhindra, menar

/T
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in